Alkuperäistä artikkelia päivitetty 18.11.2021
Esilämmitetty auto on ympäristöteko. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomat ja matkustamossa on lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö voi syödä esilämmityksen kautta saavutettuja säästöjä.
Esilämmitetty auto ei kaipaa tyhjäkäyntiä
Esilämmitystä käytettäessä ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi, mikä säästää niin euroja kuin ympäristöäkin. Kylmäkäytön vähentämisen ansiosta häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Esilämmitetty moottori myös vähentää moottorin kulumista ja käynnistyvyys kovillakin pakkasilla paranee. Dieselautojen esilämmitys vähentää hiukkassuodattimen tukkeutumisriskiä, hybridiautoissa pärjäät vähemmällä polttomoottorin käyntiajalla ja lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan. Esilämmityksen kautta voidaan saavuttaa useita käyttöön, ympäristöön sekä moottoriin vaikuttavia hyötyjä.
Vältä hukkalämmitystä
Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Käytössä oleva lämmitinratkaisu sekä ulkoilman lämpötila vaikuttavat esilämmitykseen tarvittavaan aikaan. Tarkista, mikä lämmitysratkaisu sinun ajoneuvossasi on ja katso alta toimivan esilämmityksen vaatima aika.
Millaisia esilämmitysvaihtoehtoja markkinoilla on tarjolla?
Lohkolämmitin
Lohkolämmitin on ns. perinteinen moottorin-lämmitinmalli ja usein puhekielessä käytetty yleisnimitys erilaisille moottorilämmittimille. Lohkolämmittimen tehtävä on suoraan esilämmittää moottorin sylinteriryhmän eli sylinterilohkon vesitilaa, jotta moottori käynnistyisi ja säilyttäisi toimintavarmuutensa myös pakkasella. Sitä ei voi asentaa kovin moneen uuteen autoon, koska alumiinisissa moottorinlohkoissa ei ole paikkaa lohkolämmittimen vastukselle.
Polttoainelämmitin
Polttoainelämmitin eli polttoainekäyttöinen lisälämmitin on laite, joka käyttää ajoneuvon polttoainetta lämpöenergian tuottamiseen ja se ottaa toimintaansa tarvittavan virran ajoneuvon akulta. Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä käytetään ajoneuvojen moottorin ja ohjaamon lämmittiminä, niin esilämmitystarkoituksessa kuin ajon aikaisina lisälämmittiminä.
Suuren lämmitystehon vuoksi lämmitysaika polttoainelämmittimellä on lyhyt, kovillakin pakkasilla enintään 30 minuuttia.
Polttoainetoimisten lämmittimien suosiota on lisännyt niiden käytön helppous: autoa ei tarvitse kytkeä sähköpistokkeeseen, vaan esilämmityksen voi ajastaa ennalta tai napsauttaa päälle kaukosäätimellä, vaikka kotisohvalla istuen. Lämmitin on myös käytettävissä missä tahansa, olipa auto pysäköitynä kadunvarteen tai kauppakeskuksen parkkipaikalle. Jos autossa on etäohjausmahdollisuus (SIM-kortti), voi lämmittimen kytkeä vielä kauempaa päälle älypuhelinsovelluksella.
Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia. Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20–30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.
Säteilylämmitin
Alumiinisten moottorilohkojen myötä poistuivat asennuksen mahdollistaneet pakkasproput ja siirryttiin käyttämään moottorilohkon kylkeä lämmittävää säteilylämmitintä. Säteilylämmitin lämmittää ulkopuolelta lohkon kylkeä, josta lämpö johtuu lohkon läpi.
Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin
Letkulämmitin
Letkulämmittimessä sähkövastus lämmittää jäähdyttimen letkussa olevaa jäähdytysnestettä, kuten perinteinen lohkolämmitinkin.
Letkulämmitin ei käy kaikkiin uusiin autoihin. Se voi sekoittaa moottorinohjausjärjestelmää, minkä seurauksena moottori ei käynnisty heti lämmittämisen jälkeen. Markkinoilla on tarjolla myös kiertovesipumpulla varustettuja letkulämmittimiä, joiden kanssa vastaavaa ilmiötä ei pitäisi esiintyä.
Pidä huolta esilämmittimen kunnosta
Jotta esilämmitin toimii toivotulla tavalla, tulee sitä huoltaa. Jäähdytysnesteestä sähkövastusten pinnalle saostunut lika voi aiheuttaa ylikuumentumista ja vastuksen vaurioitumisen. Vaihdata jäähdytysneste huolto-ohjelman mukaisesti (yleensä joka toinen vuosi).
Käytä kesäaikaan polttoainetoimista lämmitintä 1–2 kertaa kuukaudessa. Muuten polttoaine vähitellen haihtuu lämmittimestä ja lämmittimen käynnistäminen vaatii erikoistoimia tai huollossa käyntiä. Joissakin kiinteistöissä ulkolämpötilan mukaan säätyvä, katkova virransyöttö saattaa rasittaa sähkövastusta liikaa, mikä voi johtaa esilämmittimen vaurioitumiseen.
Lähteet:
Motiva 1
Motiva 2