Kevät on ollut haastavaa aikaa tuulilaseille ja tämä näkyy myös kasvaneina tuulilasivaurioina.
Tuulilasivahinkojen määrän kasvua selittävät mm.:
- tieverkon kunto
- hiekoituksessa käytettävä teräväreunainen kivimurske
- roiskeläppien poistuminen.
Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän lumettomilla teillä. Lumettomalla tiellä nastoja irtoaa ja nykyään yleistyneiden kitkarenkaiden pehmeä kumiseos ja lamellirakenne nostattaa herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja.
Mihin ajoneuvon toiminnallisuuksiin tuulilasin kunto vaikuttaa? Millaisen tuulilasivaurion tai kiveniskemän voi vielä korjata? Näihin kysymyksiin saat vastaukset jatkamalla lukemista.
Pitääkö tuulilasi vaihtaa vai riittääkö korjaus?
Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.
Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.
Testaa kolikolla riittääkö tuulilasin korjaus
Jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, on tuulilasi vaihdettava.
Miten vaurioitunut tuulilasi vaikuttaa turvatoimintoihin?
Nykyautoissa ehjän tuulilasin merkitys korostuu, sillä tuulilasin tehtävä on olla osana auton turvarakennetta ja siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia voimia muualle auton koriin suojaten matkustajia. Ehjällä tuulilasilla voi olla ratkaiseva merkitys siinä, kuinka kasaan katto onnettomuustilanteessa painuu tai kuinka etuosan rakenteet törmäyksen vastaanottavat.
Ennen autojen tuulilasi kiinnitettiin tiivisteen avulla koriin, jolloin lasi ei ollut kiinteä osa korin rakennetta, mutta nykyään tuulilasi liimataan koriin kiinni, jolloin se muuttuu yhdeksi korin kantavista rakenteista.
Moderni tuulilasi on paljon muutakin kuin vain lasia. Tuulilaseista löytyy monenlaista lisätekniikkaa, joka avustaa kuljettajaa tehden ajamisesta osaltaan hieman turvallisempaa. Näitä ovat esim.
- sadetunnistin
- jalankulkijan tunnistuksen kamera
- mukautuvien ajovalojen anturi
- Kaistavahti kamera
- HUD-näytölle tarkoitettuja ominaisuuksia
Jotta tuulilasiin asennettujen antureiden toimintavarmuus säilyy, on tuulilasin vaihdon jälkeen kalibroitava siinä olevat mahdolliset kamerat. Lisää kalibroinnista voit lukea Awuxin artikkelista ”Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi”. Kalibrointi on ehdottoman tärkeää turvajärjestelmien oikein toimivuuden kannalta.
Turvallisuutta parantavan lisätekniikan kääntöpuolena on, että tuulilasien hinnat ovat nousseet. Vaihto on aina ollut hintavampi ratkaisu kuin korjaus, mutta teknisempien lasien kanssa ero on kasvanut entisestään. Korjauta siis autosi tuulilasi ajoissa! Awuxilla saat arvion tuulilasin kunnosta: onko korjaus riittävä keino vai pitääkö tuulilasi vaihtaa.
Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille.
Huomasitko vaurion tuulilasissa? Katso lähin Awux-korjaamosi ja varaa aika!