Muistatko moottoritiellä ajamisen turvallisuussäännöt?

 Muistatko moottoritiellä ajamisen turvallisuussäännöt?

Moottoritietä pitkin on nopea ja kätevä siirtyä paikasta toiseen, mutta isommat tilannenopeudet ja muut moottoriliikenneajon lainalaisuudet saattavat välillä jopa jännittää osaa tienkäyttäjistä. Miten toimia moottoritiellä onnettomuustilanteessa, entä minkälaisia vinkkejä Autoliiton asiantuntija antaa moottoritiellä ajamiseen? Awux kokosi blogiin vinkkejä ja huomioita, jotka kannattaa laittaa korvan taakse sitä hetkeä varten, kun seuraavan kerran vilkutat vasemmalle liittyäksesi moottoritielle.

Sisältö:

Valitse kaista oikein

Moottoritielle liittyminen

”Pitkät valot” eli kaukovalot moottoritiellä

Vikatilanteet moottoritiellä

Turvallisuus moottoritiellä

Valitse kaista oikein

Useimmilla suomalaisilla moottoriteillä on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vasemmanpuoleista kaistaa tulisi käyttää ainoastaan ohittamiseen, ja palata ohituksen jälkeen oikealle kaistalle. Oikeaa kaistaa ei saa käyttää ohituskaistana. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta kuitenkin ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Ohittaessa, kuten aina kaistaa vaihtaessa tulee muistaa käyttää hyvissä ajoin vilkkua, jotta muut osaavat ennakoida, mitä on tapahtumassa. Tämän lisäksi tulee tarkistaa, mitä auton takana ja sivulla tapahtuu – peilien kautta havainnoimisen lisäksi on tärkeää tarkastaa myös kuollut kulma kurkistamalla olan ylitse.

Moottoritielle liittyminen

Helpointa liittyminen on, kun jo kiihdytyskaistalla painaa itsekin reilusti kaasua ja kiihdyttää nopeutta moottoritien nopeutta vastaamaan. Kun itselleen löytää sopivan raon liittyä, pätevät moottoritielle liittyessä edelläkin mainitut vinkit vilkun käyttämisestä, peiliin kurkistamisesta ja olan yli vilkuilusta, jotta voidaan olla varmoja, että kaistalla on tilaa liittymiselle.

Ennakoimisen ja havainnoinnin rooli on liittymisessä tärkeää. Jo kiihdytyskaistalta käsin kannattaa katsella moottoritien liikennettä ja arvioida tilannetta. Muista, että moottoritielle liittyvä on aina väistämisvelvollinen.

”Monesti näkee, että moottoritiellä ajava antaa tilaa liittymästä tulevalle vaihtamalla vasemmanpuoleiselle kaistalle. Näin ei kuitenkaan pidä toimia. Jos haluaa helpottaa liittymästä tulevan liittymistä, paras tapa on pitää neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittymästä tulevan on helppo sovittaa nopeutensa muun liikenteen rytmiin sopivaksi ja pujahtaa mukaan liikennevirtaan”, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

”Pitkät valot” eli kaukovalot moottoritiellä

Hämärän ja pimeän ajan lisääntyessä myös ”pitkiä valoja” tarvitaan valaisemattomalla moottoritiellä. Vesalaisen mukaan suoraan ajettaessa ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa kaukovalot eivät moottoritiellä häikäise vastaantulijaa. Oikealle kaarrettaessa valot voivat kuitenkin häikäistä, jolloin pitääkin vaihtaa lähivaloille, jos on vastaantulevaa liikennettä.

Takaapäin autoa lähestyessä tulisi kaukovalot vaihtaa lähivaloihin, kun edellä ajavan auton ääriviivat alkavat erottua selkeästi. Ohittaessa kaukovalot voi taas vaihtaa takaisin päälle, kun auton nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Mikäli ohitetaan kuorma-autoa, on Vesalaisen mukaan sopiva valojenvaihtokohta kuorma-auton hytin takaseinän kohdalla ja linja-autoa ohitettaessa sen etuakselin kohdalla.

Vikatilanteet moottoritiellä

Autoon voi iskeä vika milloin vain. Jos se käy moottoritiellä, ohjaa auto tien sivuun, mahdollisimman kauas liikenteestä. Pimeällä hätävilkkujen lisäksi on syytä jättää myös ”parkkivalot” päälle. Varoituskolmio täytyy asettaa tarpeeksi kauas autosta, jotta muut tienkäyttäjät ehtivät reagoida ajoissa – etenkin jos tiellä on 120 km/h nopeusrajoitus, jolloin suurinta sallittua nopeutta ajava auto etenee 33 metriä sekunnissa. Autossa on myös järkevää pitää heijastinliivejä, jotka on syytä pukea ylle moottoritielolosuhteissa mielellään jo ennen autosta ulos nousemista.

Matkustajien kannattaa pysytellä auton kyydissä tai auton oikealla puolella, mahdollisimman kaukana liikenteestä. Vesalaisen mukaan autossa istuessa kannattaa pitää turvavyöt kiinni, sillä ne suojaavat matkustajia siinä tilanteessa, että joku sattuisikin törmäämään pysäköityyn autoon.

Vasta, kun turvallisuudesta on huolehdittu, eli pysäköity auto on merkitty asianmukaisesti varoituskolmiolla ja hätävilkulla, voi hankkia tiepalveluapua tai hinauksen. Hinaaminen köydellä, vaijerilla tms. on moottoritiellä kielletty. Vioittuneen auton saa toki hinata pois moottoritieltä – kunhan poistuu ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä.

Jos sattuu kolari tai muu onnettomuus, on ensisijaisen tärkeää estää lisäonnettomuudet ja hälyttää apua paikalle sekä antaa ensiapua onnettomuuden uhreille turvaamalla verenkierto ja hengitys. Jos satut onnettomuuspaikalle, on velvollisuutesi pysähtyä auttamaan.

Lue tarkat ohjeet liikenneonnettomuudessa toimimiseen suomi.fi-sivuilta.

Turvallisuus moottoritiellä

Kun nopeudet ovat kovat, korostuu moottoritiellä tarkkaavaisuuden ja ennakoinnin merkitys entisestään. Riittävän turvavälin pitäminen on äärimmäisen tärkeää, jotta havainnot ehditään tehdä ajoissa ja myös toiminnalle jää aikaa.

Autoliiton Vesalainen korostaa kuitenkin moottoritiellä ajamisen turvallisuutta:
”Moottoritieosuuksia kannattaa turvallisuusmielessä suosia reittiä valitessa. Koska moottoritielle liitytään ja sieltä poistutaan kiihdytys- ja hidastuskaistojen kautta, vältytään pahoilta risteyskolareilta. Jos osumia liittymistilanteissa tulee, ovat ne usein kiilaamistyyppisiä kylkikosketuksia, joiden seuraukset ovat normaalia maantieristeyksien kolaria vähäisempiä. Myös kohtaamisonnettomuuden todennäköisyys on tavallista maantietä pienempi, koska eri suuntiin menevien ajokaistojen välillä on etäisyyttä pelkän keskiviivan sijaan.

Vaikka moottoritiet ovat yleensä hirviaidattuja, hirvet ja muut riistaeläimet saattavat toisinaan epähuomiossa eksyä myös moottoritielle. Etenkin kiihdytyskaistan kohdalla saattaa olla aukko mahdollisessa riista-aidassa, ja kun kuskin huomio on kiinnittynyt vasemman kaistan tapahtumiin ja takaa tulevaan liikenteeseen, voi oikealta tuleva hirvieläin yllättää. Kertaa ohjeet toimintaan myös riistaonnettomuuden sattuessa taannoisesta blogistamme.

Vaikka niksit turvalliseen ajoon olisivat hallussa, siitä huolimatta voi tien päällä tapahtua kaikenlaista. Jos autosi kolhiintui tai muuten vaurioitui kolarissa, muista, että Awuxin kolarikorjauspalvelu auttaa. Meiltä saat myös hinauksen, jos auto hyytyy tienposkeen.