Suurilla nopeuksilla ajettaessa pienetkin kivet ja renkaista irtoavat nastat voivat tehdä tuhoa auton maalipinnalle, tuulilasille tai puskurille. Kiveniskemien lisäksi naarmuja voi tulla huolimattomasta oven avauksesta, auton parkkeerauksesta ahtaalla parkkipaikalla tai kevyestä kolaritilanteesta.
Valoisaan aikaan pienet naarmut ja kolhut nousevat auton pinnasta selkeämmin esiin, kun aurinko paistaa ja auto on puhdas. Naarmujen korjaaminen on helpompaa mitä pienempiä ne ovat.
Pintanaarmut ovat lähinnä vain esteettinen haitta. Mikäli naarmukohdassa on nähtävissä peltiä, on suositeltavaa korjauttaa naarmu mahdollisimman pian. Jos isot ja syvät naarmut jättää korjaamatta, voi ruoste levitä maalipinnan alle ja maalipinta alkaa irtoamaan. Nopeasti korjattu naarmu estää isommat vauriot ja on huomattavasti edullisempi korjata, kuin korjaamattoman naarmun aiheuttamat vahingot.
Parhaan lopputuloksen maalipinnalle saat ammattilaiselta
Tee-se-itse -konsteja on tarjolla netti pullollaan ja pahimmillaan niillä voidaan saada vain isompia ongelmia aikaiseksi. Koneellisessa kiillotuksessa maalipinta voi rullaantua muoviosia kiillottaessa, tai lämmetä liikaa ja mennä rypylle. Markettien korjauskynillä harvoin saa kovinkaan siistiä jälkeä ja niiden peitto- ja suojauskyky voi vaihdella radikaalisti laadusta riippuen.
Auton naarmujen korjaus ja poisto onnistuu helposti ja nopeasti alan ammattilaiselta. Kun naarmu on syntynyt, on siinä terävät reunat, jotka näkyvät kauas. Tehokkaalla kiillotuksella ja hionnalla, eli myllytyksellä voidaan poistaa lakkapinnan päällä olevat pintanaarmut. Maalipinnan hiontaa ei ole suositeltavaa tehdä itse. Maalipinnassa on hyvin ohuet kerrospaksuudet, jotka voivat mennä herkästi puhki koneellisesti kiillottaessa. Jos auton maalipintaa on hiottu paljon ja lakkapinta on mennyt puhki, on uudelleen maalaus ainut vaihtoehto kiiltävän ja tasaisen maalipinnan saavuttamiseksi.
Tässäkin tapauksessa edullisin vaihtoehto naarmujen korjaukseen on käydä näyttämässä naarmua ammattilaisella. Yhden maalipinnan osan pintanaarmun kiillottamisen kustannus ammattilaisella teetettynä on karkeasti luokkaa 100 € riippuen naarmun koosta. Pelkät tee-itse- toteutuksen tarvikkeet voivat tapauskohtaisesti maksaa jopa enemmän ja lopputuloksesta ei ole täyttä varmuutta.
Hyvä tapa testata naarmun syvyyttä on rapsuttaa naarmukohtaa kevyesti kynnellä. Jos kynsi uppoaa naarmuun eikä sormi liiku eteenpäin, naarmu on niin syvä, ettei sitä pysty poistamaan kiillottamalla.
Säästät rahaa, hermojasi ja vaivaa kun käytät autosi naarmun arvioitavana ammattilaisella, jolta saat tapauskohtaisesti oikeat neuvot ja parhaiten toimivan ratkaisun naarmun paikkaamiseksi.
Korvaako vakuutus maalipintavaurioita?
Jos auton syvemmät maalipintavauriot ovat syntyneet vahinkotapauksen myötä ja käytössäsi on niiden korjauksen ja maalauksen korvaava kaskovakuutus, kannattaa työ luovuttaa suosiolla asiantuntevan automaalaamon käsiin. Kasko korvaa auton maalipinnan korjauksen ja maalauksen, mutta ei ruostevauriota, joita korjaamatta jätetty naarmuuntunut maalipinta voi aiheuttaa.
Awux-korjaamot huolehtivat myös autosi maalaukset
Parhaiden mahdollisten maalien ja pohjamateriaalien käyttäminen on itsestäänselvyys. Työvälineitä ja kalustoa päivitetään jatkuvasti ajan vaatimusten mukaisiksi. Vaatimustaso työn jäljelle on korkein mahdollinen ja työn laatua seurataan ja mitataan jatkuvasti.
Löysitkö naarmun autosi maalipinnasta? Me hoidamme! Lähin Awux-toimipisteesi löytyy täältä.