Tuulilaseja rikkoutuu eniten keväisin, jolloin pikkukivet ja hiekoitushiekka saattavat tehdä tuhojaan. Kiveniskemät ovat yleinen riesa, mutta vain harvoin jälkiä ei voida korjata. Korjaus edellyttää nopeaa reagointia vahingon sattuessa.
Kiveniskemän osuessa
Ensiapuna voidaan laittaa jäljen päälle läpinäkyvää korjausteippiä, myös tavallinen teippi käy, sen tarkoituksena on estää lian ja kosteuden pääseminen kolhun sisään. Tämän jälkeen kannatta ajaa mahdollisimman pian tuulilasikorjaamolle, nimittäin vaurion laajenemiseen voivat vallitsevat lämpötilat vaikuttaa. Nyrkkisääntö on, että pakkasella vaurio laajenee nopeammin kuin kesällä suurten lämpötilavaihteluiden vuoksi.
Tuulilasin korjaus
Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.
Tuulilasin vaihto
Tuulilasi on yhä useammin yhä merkittävämpi osa auton korirakennetta ja informaatiojärjestelmiä. Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.
Sadetunnistimella varustettuun tuulilasiin ei saa vaihtaa ilman tunnistinta olevaa tuulilasia, koska pyyhkijöiden toiminta voi olla osittain tunnistimesta riippuvainen.
Tuulilasin sisällä voi sadetunnistimen lisäksi olla myös antenni. Lämmitettävät tuulilasit poistavat huurteen ja kosteuden lasista nopeasti. Akustiikkalasien sisällä on muovikalvo, joka vähentää äänen pääsyä autoon. Lämpöä heijastavat tuulilasit antavat myös suojaa UV-säteilyä vastaan.
Korjaus kannattaa aina, jos se vain on mahdollista. Lisäksi se on yli viisi kertaa halvempaa kuin lasin vaihto kokonaan.
Miten tuulilasin korjaus tapahtuu?
Ammattilaisen käsittelyssä vauriokohta puhdistetaan, mahdollisten säröjen eteneminen estetään poraamalla ja kolhut ja halkeamat täytetään injektoimalla hartsia vauriokohtiin. Käsittely viimeistellään kovettamalla hartsi UV-käsittelyllä ja hiomalla sekä kiillottamalla pinta täysin sileäksi.
Markkinoilla on tarjolla myös Tee se itse -korjaussarjoja, mutta niiden apu jää pidemmällä tähtäimellä hyvin vaatimattomaksi, vaikka itse tehden tai ammattilaisten käyttämien menetelmien idea on sama, eli halkeamaan halutaan työntää hartsia. Pikaliimojen käyttö tai muut viritelmät yleensä lähinnä vaikeuttavat vaurion korjaamista myöhemmin. Ilman UV-käsittelyä kuivumisen odotetaan tapahtuvan vähitellen auringossa. Tällöin hartsi ehtii kuitenkin jo valua pois vauriokohdasta.
Ammattilaisella työsuoritus kestää puolesta tunnista tuntiin, vaurioiden laajuudesta riippuen. Me Awuxilla annamme korjaustyölle takuun: jos vaurio korjauksesta huolimatta laajenee, teemme lisäkorjaukset veloituksetta tai hyvitämme korjaushinnan lasinvaihdon yhteydessä.
Riittääkö tuulilasin korjaus? Tee testi!
Nyrkkisäännöt helposti tehtävälle testille ovat tässä: jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, vauriota ei voida korjata.
Huomasitko kiveniskemän tuulilasissasi? Etsi lähin Awux-toimipaikkasi.
Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys. Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.