Kesähelteillä monet huokaisevat helpotuksesta omistaessaan ajoneuvon, joka on varusteltu ilmastoinnilla. Hellepäivänä parkkeeratun auton sisälämpötila voi nousta jopa yli 60–70 asteeseen, joten kuuma ilma on syytä häätää matkustamosta ennen ajoon lähtöä. Sopivan viileä ilma autossa parantaa myös vireystilaa ja vähentää nukahtamisonnettomuuden riskiä.
Kuinka saat kaikki tehot irti ilmastoinnista ilman jäykkää niskaa tai kurkkukipua? Mitkä seikat kertovat heikosti toimivasta ilmastointijärjestelmästä? Lue Awux-artikkeli!
Helpota ilmastoinnin työtä ja ennakoi
Ensimmäinen vinkki viileämpään ajoon; ajoneuvo kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan pysäköidä varjoiseen paikkaan, jolloin sen sisätilat eivät lämpene tarpeettomasti. Kun matka on jatkumassa ja olet hyppäämässä auton kyytiin, avaa ovet tai ikkunat hetkeksi ennen autoon menoa tai sen käynnistämistä.
Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, sen saa usein kytkettyä myös tuuletustoiminnolle. Kun tämän toiminnon aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon. Kun auton sisällä seisonutta kuumaa ilmaa saadaan korvattua ulkoilmalla, jää ilmastoinnille vähemmän töitä viilentää auto sopivaan lämpötilaan
Nykyisin suosituista sähkö- ja hybridiautoista löytyy usein myös esi-ilmastointitoimintoja, joilla autoa voidaan viilentää jo latauksen aikana. Silloin ajoakuista riittää virtaa pidempään toimintamatkaan.
Näin jäähdytät auton tehokkaimmin
Kun lähtee liikkeelle, kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajaa hetki ikkunat auki, jolloin kuumennut ilma vaihtuu tehokkaasti viileämpään. Tuulettamisen jälkeen varmista, että autosi ilmastointilaitteen jäähdytystoiminto on kytketty päälle. Ilmastoinnin viilennystoiminto on merkitty kojelautaan yleisimmin joko AC, A/C tai *-symbolilla. Jos tässä nappulassa palaa valo, jäähdytys on päällä.
Täysautomaattisesti ilmastoidusta autosta löytyy ilmastointilaitteen käyttöpaneelista AUTO-nappula. Useimmissa autoissa tämän seurana on myös AC MAX -nappula, jolla ilmastointilaitteen saa toimimaan täydellä teholla. Täydellä teholla automatiikka säätää sisään tulevan ilman lämpötilan kylmimmälle mahdolliselle asetukselle sekä puhallustehon täysille. Ilma ohjataan yleensä tuulilasille ja kasvoille, joissain autoissa myös osittain jalkatilaan. AC MAX -nappulan painaminen uudelleen kytkee aikaisemman ilmastoinnin asetuksen takaisin päälle.
Manuaalisella ilmastoinnilla varustetun auton saa viilennettyä tehokkaimmin kääntämällä ilmanlämmön asetuksen viileimmälle ja kytkemällä puhalluksen täysille. Ilma kannattaa ohjata tuulilasille mukavuus- ja terveyssyistä: täysillä ikkunalle puhaltavasta ilmastoinnista riittää viileää ilmaa myös ohjaamoon ilman että niskasi saa vetoa. Kun auto on hieman jo viilentynyt, voit kääntää ilmantuloa myös kasvoille ja jaloille, omien mieltymysten mukaan.
Sisäilman kierrätystä ei kannata kytkeä päälle, tai jos se automaattisesti menee päälle, on suositeltavaa painaa se pois päältä. Ulkoilman 25-asteinen ilma on helpompi viilentää kuin auton sisällä kiertävä 50-asteinen ilma.
Auton ilmastointilaitteen huolto – näin tunnistat huoltotarpeen
Auton ilmastointilaite vaatii säännöllistä huoltoa, sillä esimerkiksi laitteen kylmäaineesta voi haihtua jopa 10 prosenttia vuosittain. Näin ollen melko uusissakin 3–5-vuotiaissa autoissa ilmastoinnin teho on saattanut laskea merkittävästi, mikäli ilmastointilaitteen kylmäainetta ei ole tarkastettu ja täydennetty tarvittaessa.
Kylmäaineen lisäys ei kuitenkaan ole ainoa ilmastointilaitteen toimintaan vaikuttava tekijä. Sisälle puhaltava tunkkainen haju tai ikkunoiden jatkuva huurtuminen voivat kieliä siitä, että ilmastointijärjestelmä kaipaa perusteellisempaa puhdistusta.
Ilmastoinnin kennoon kondensoituu vettä, kun se kuivaa auton sisälle tulevaa ilmaa ja olosuhteista riippuen tuo vesi saattaa jäädä seisomaan kennolle pitkiksikin ajoiksi antaen hyvän kasvualustan bakteereille ja sienikasvustolle. Nämä puolestaan voivat aiheuttaa tunkkaisen tai muuten epämiellyttävän hajun kantautumisen aina matkustamoon saakka. Ratkaisu vaivaan on järjestelmän puhdistus ja desinfiointi, joka onnistuu yleensä esim. ilmastoinnin kylmäainetäytön yhteydessä.
Myös auton raitisilmasuodatin tulee vaihtaa säännöllisesti. Sillä tärkeä merkitys autosi sisäilman laatuun.
Ilmastointia on syytä käyttää myös talvella
Ilmastointilaitteen käyttäminen säännöllisesti myös talviaikaan pitää laitteen paremmassa kunnossa ja auttaa välttämään käyttämättömyydestä johtuvat huoltotarpeet.
Käyttämättä jäänyt ilmastointi edistää ilmastointilaitteessa olevien tiivisteiden kuivumista, joka voi aiheuttaa vuositasolla jopa 25 prosentin ilmastointiaineen hukkaa. Talvella auton ilmastoinnin käyttö vaatii muutaman plussa-asteen toimiakseen, joten helpointa tämä on suorittaa esimerkiksi kelien niin salliessa tai lämpimästä parkkihallista lähdettäessä. Automaattisen ilmastointilaitteen ollessa kyseessä, ilmastoinnin voi yleensä pitää päällä ympäri vuoden.
Awux toivottaa virkeitä ja turvallisia hellekelien ajokilometrejä! Jos jotain kuitenkin sattuu, Awux auttaa! Lähimmän korjaamosi löydät täältä.