Tammi-helmikuu on kylmintä aikaa Suomessa. Sähkön hinnan noustessa moni autoilija on valmis karsimaan mukavuudestaan säästämisen nimissä. Olennaista on kuitenkin huomata, että moottorin ja sisätilojen esilämmittämisessä on kyse useammasta muustakin asiasta kuin mukavuudesta. Lue Awuxin vinkit oikeaoppiseen auton lämmitykseen!
Auton esilämmityksen hyödyt
Monien autojen moottorit käynnistyvät pakkasilla kyllä ilman esilämmitystäkin, mutta etenkin vanhemmissa autoissa kylmänä käynnistetty moottori kuluttaa polttoainetta selvästi enemmän ensimmäisten ajokilometrien aikana.
Uudemmissa autoissa esilämmityksellä ei ole suurta eroa kulutukseen, mutta matkustusmukavuuteen kyllä. Esilämmitetty moottori nopeuttaa nimittäin myös sisätilojen lämpenemistä.
Lisäksi auton esilämmitys on ympäristöystävällinen valinta. Polttomoottorikäyttöisten autojen kylmäkäynnistykset lisäävät nimittäin ympäristölle haitallisia päästöjä.
”Kun moottori esilämmitetään, myös pakokaasujen poistumisreitti lämpenee nopeammin. Hiukkassuodatin ja katalysaattori alkavat toimia kunnolla vasta lämmettyään”, kommentoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
”Moottoriöljy on jähmeämpää kovilla pakkasilla, eikä näin välttämättä voitele olennaisia paikkoja riittävästi, kun auto kovalla pakkasella täräytetään kylmiltään käyntiin. Sen sijaan lämmennyt öljy on notkeaa, moottori pyörii jouhevammin ja myös käynnistyy paremmin.”
Myös täyssähköautot tai ladattavat hybridit hyötyvät esilämmityksestä.
Jos sähköauto kylmäkäynnistetään, ajoakustosta tarvitaan sähköä auton sisätilojen lämmitykseen. Tämä lyhentää auton toimintamatkaa jonkin verran. Kylmä akku ei myöskään kykene taltioimaan jarrutusenergiaa. Jos taas auto esilämmitetään sen ollessa latauksessa, ei esilämmityksellä ole vaikutusta toimintamatkaan.
Samalla saadaan monissa autoissa esilämmitettyä myös akusto, jolloin jarrutusenergian taltioiminen onnistuu jo alkumatkasta. Akuston lämpötila vaikuttaa myös sen kykyyn luovuttaa virtaa eli auton suorituskykyyn.
Mistä tietää mikä lämmitin autossa on?
Polttomoottoriautoissa käytettyjä lämmitinmalleja ovat lohko-, letku- ja säteilylämmittimet. Sähköautoissa esilämmitykseen hyödynnetään usein auton omaa, ajonaikaista lämmitysjärjestelmää. Tyypillisesti nykyaikaisesta sähköautosta löytyy ilmalämpöpumppu.
Perinteisiä lohkolämmittimiä löytyy lähinnä vanhemmista autoista. Sekä lohko- että letkulämmitin lämmittävät auton jäähdytysnestettä
Säteilylämmittimet ovat nykyään varsin yleisiä. Ne vaativat esilämmittämiseen lohkolämmitintä pidemmän ajan, koska jäähdytysnesteen sijaan ne lämmittävät usein auton öljypohjaa.
Jos polttomoottoriautossa käytetään verkkovirtakäyttöistä lohko-, letku- tai säteilylämmitintä ja halutaan lämmittää myös sisätilat, tarvitaan erillinen sisätilanlämmitin.
Polttoainetoimiset lisälämmittimet, kuten Webasto, ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina merkittävästi. Polttoainetoiminen lämmitin ei tarvitse sähköpistoketta, vaan se käyttää lämmön tuottamiseen ajoneuvon omaa polttoainetta ja virtaa auton akusta. Jäähdytysneste lämpenee ja sen myötä useissa autoissa myös moottori ja sisätilat. Polttoainetoimista lämmitintä ei tule koskaan käyttää sisätiloissa, kuten esim. autotallissa tai parkkihallissa.
Auton oikeaoppisessa lämmittämisessä ensisijaisen tärkeää on siis selvittää, mikä lämmitintyyppi omasta autosta löytyy. Moni ei tätä tiedä, ja saattaa sen takia valita vääränpituisen lämmitysajan. Oman auton lämmittimen saa selvitettyä esimerkiksi autohuollossa.
Näin tarkistat auton lämmittimen toimintakunnon
Auton lämmittimen toimintakunto pitää tarkistaa tasaisin väliajoin. Toimintakunnon voi tarkistuttaa autohuollossa tai päätellä itse.
”Moni autoilija laittaa auton vain automaattisesti johdon päähän ja ajattelee sisätilanlämmittimen alkaessa pöhisemään myös moottorin lämpenevän. Käytännössä lämmitysvastus on saattanut kuitenkin hajota jo vuosia sitten!”, Teppo Vesalainen havainnollistaa.
”Verkkovirtaa käyttävän lämmittimen toimintakunnon voi – lämmitintyypistä riippuen – tarkistaa joko kuuntelemalla tai öljyn lämpötilaa koittamalla. Jos autossa on moottorin vesitilaa lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, pitäisi pian lämmityspiuhan kytkemisen jälkeen alkaa kuulua naksuntaa tai kohinaa. Jos ääntä ei kuulu, on syytä olettaa lämmittimen hajonneen.”
Säteilylämmittimen toimintakunnon taas voi testata nostamalla öljytikun ylös moottorin ollessa kylmä ja kokeilla öljyn lämpötilaa sormenpäällä. Lämmitys laitetaan päälle tunniksi ja kokeillaan uudelleen, onko öljy lämmennyt.
Voiko autoa lämmittää liian kauan?
Jottei sähköä kulu hukkaan, auton moottorin ja sisätilojen esilämmitysaika kannattaa valita olosuhteisiin nähden oikein. Lämmitysajat liikkuvat 10 minuutin ja kolmen tunnin välillä, lämmitinmallista ja vallitsevasta ulkolämpötilasta riippuen.
Autoa ei tule pitää lämmityksessä esimerkiksi läpi yön. ”Tämä on selvää sähkön tuhlausta”, kommentoi Vesalainen yleistä virhettä. ”Tarpeettoman pitkät lämmitysajat myös kuluttavat auton lämmityslaitteiden käyttöikää. Myöskään paloturvallisuuden kannalta pitkät lämmitysajat eivät ole suositeltavia.” Säästö- ja turvallisuusvinkkinä Vesalainen kannustaakin hankkimaan kellokytkimen.
Lisäksi Vesalainen muistuttaa, ettei turvallisuudesta tule koskaan tinkiä säästämisen varjolla. ”Auton esilämmitys on myös turvallisuuskysymys. Jos sisätilan lämmittimen käytöstä haluaa tinkiä, tulee lähtöön varata aina enemmän aikaa ja huolehtia ikkunoiden kunnollisesta skrapaamisesta sekä huurteenpoistumisesta myös lasien sisäpinnoilta.”
Huomioi ympäristön turvallisuus auton lämmityksessä ja vältä korjauskustannukset
Tiesithän, että lämmityspiuhaa ei tule koskaan jättää roikkumaan pistorasiaan?
”Virtalähteeseen roikkumaan jätetty lämmityspiuha on turvallisuusriski. Riski on pieni, mutta mahdollinen.” varoittaa isännöitsijä Matti Korkeamäki Kiinteistö Korkeamäki Oy:stä.
”Esimerkiksi vesilätäkkö, lumiaura, leikkivät lapset ja ilkivalta ovat mahdollisia vaaranpaikkoja aiheuttamaan sähköiskun vaaran. Taloyhtiöissä kannattaa asukkaalle huomauttaa, jos havaitaan, että lämmityspiuha on toistamiseen jätetty virtalähteeseen. Jos vahinkoa tapahtuu, on asukas itse korvausvelvollinen taloyhtiön sijaan, kun teon tahallisuus voidaan todentaa annetuilla huomautuksilla.”
”Yleisin lämmityksen yhteydessä tapahtunut vahinko kuitenkin on hajonnut lämmitystolppa, kun asukas on unohtanut irrottaa lämmityspiuhan autostaan ja lähtenyt ajamaan. Tällöin korjauskustannukset kuuluvat asukkaan vastuulle”.
Sattuiko kolhu tai kolari? Awux-korjaamot ovat apunasi ja saat auton kuntoon helposti ja nopeasti. Olemme vakuutusyhtiöiden hyväksymiä vauriotarkastajia ja autamme myös vahinkoilmoituksen teossa.
Katso toimipisteet tai varaa aika!