Näin löydät oikean ja turvallisen ajoasennon. Ja jalat pois kojelaudalta!

 Näin löydät oikean ja turvallisen ajoasennon. Ja jalat pois kojelaudalta!

Oikea ajoasento on oleellista ajoneuvon hallinnan kannalta etenkin äkkitilanteissa. Lisäksi auton turvalaitteet on suunniteltu toimimaan oikeassa ajoasennossa ajettaessa. 

Ohjeet oikean ajoasennon löytämiseksi 

Autojen penkit on tehty säätämistä varten. Uudemmissa autoissa säädöt ovat usein hyvin monipuoliset ja jokainen voi löytää itselleen parhaimman ajoasennon. Hyvä ajoasento on mukava ja rento sekä sellainen, että pystyt vaivatta käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita. 

Oikea ajoasento parantaa ajoturvallisuutta, näkyvyyttä ja pidempikin ajomatka sujuu paikkojen puutumatta. Nappaa tästä ohjeet talteen ja tarkista ajoasentosi seuraavan kerran, kun lähdet tien päälle! 

1. Säädä istuimen korkeus. Kun silmät ovat tuulilasin puolivälin kohdalla, on korkeus oikea. 

Näin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet. Samalla kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää vielä suhteellisen paljon tyhjää tilaa, mistä on apua esimerkiksi hirvionnettomuudessa, mikäli auton katto painuu sisälle kasaan. 

2. Säädä penkin etäisyys polkimiin.  

Polven tulisi jäädä hieman koukkuun, kun kytkin- tai jarrupoljin on pohjassa. Tarkista myös, että ristiselkä on tukevasti kiinni selkänojassa. 

Kun kädet ja jalat ovat riittävästi koukussa, kuljettajalla on mahdollisuus hallita autoa. Lisäksi, kun kytkin on painettuna pohjaan, koukussa oleva polvi joustaa hieman törmäystilanteessa, eikä törmäyksestä tuleva voima riko kuljettajan lonkkaa. Alaselän tuki on oikein säädetty, kun selkäranka pysyy tuettuna luonnollisessa asennossa. 

3. Ratin kehän tulisi olla ranteiden kohdalla.  

Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetään laskemalla kädet ratin päälle pitäen hartiat samalla kiinni selkänojassa. Tässä on syytä hyödyntää sekä selkänojan että ohjauspyörän säätövaraa. Säädä ratin korkeus niin, että näet mittarit ongelmitta.  

Kun tartut tämän säädön tehtyäsi ratin kehästä kiinni, kätesi tulisi jäädä sopivasti koukkuun. Tällöin ratin käsittely onnistuu kurottelematta ja kuljettaja kykenee nopeisiin ohjausliikkeisiin yllättävissäkin tilanteissa, kuten väistöissä tai luistoissa. 

4. Säädä yleisesti kutsuttu niskatuki, eli pääntuki niin, että sen yläreuna on päälaen kohdalla. 

Valitettavan usein näkee, että pääntuki on säädettynä niskan kohdalle. Tällöin pää pääsee äkkipysähdyksessä retkahtamaan taaksepäin pääntuen yli. Tästä saattaa seurata vakaviakin vammoja. Kiinnitä huomiota myös siihen, että matkustajat säätävät omat pääntukensa mahdollisuuksien mukaan samalla periaatteella myös takapenkillä. 

5. Kun istuin on säädetty, kytke turvavyö.  

Turvavyön alle ei saa jäädä paksuja toppavaatteita. Vyön korkeus tulisi säätää niin, että se kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Lopuksi lannevyö kiristetään vetämällä turvavyön vinosta osasta. 

Ihanne olisi, että paksut toppavaatteet otettaisiin pois päältä ennen autoon menoa. Lyhyi matkoja ja kylmässä autossa ajettaessa realismia kuitenkin on, että autoon mennään takki päällä. Tällöin takki on syytä kuitenkin avata ja ohjata turvavyö kulkemaan takin alla. Huolehdi myös, ettei takin lieve jää vyön lanneosan alle. Näin turvavyö saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten eikä se päästä käyttäjäänsä liian lähelle laukeavia turvatyynyjä onnettomuustilanteessa.  

Opasta myös matkustajia turvavyön käytössä. 

6. Ennen liikkeellelähtöä tarkista vielä peilien säädöt.  

Taustapeilit kannattaa tarkistaa ja säätää kohdalleen ennen kuin lähtee liikkeelle. Ajon aikana ei kannata kurotella ylimääräistä eikä hajottaa huomiota liikenteen seuraamisesta. 

6. Istu niin kuin pitää istua. 

Sekä kuljettajan että matkustajan on istuttava autossa suunnitellulla tavalla. Esimerkiksi matkustajan jalkojen lepuuttaminen kojelaudan päällä, mitä valittavan usein näkee, on hengenvaarallista. Tässä matkustustyylissä turvatyyny voi lauetessaan esim. lyödä kojelaudan päällä olevat jalat tuulilasin läpi tai aiheuttaa muuten vakavia vammoja. 

Pitkää matkaa ajettaessa muista tauotus 

Pidemmälle reissulle lähdettäessä muista pitää lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein. Tauot auttavat pitämään sinut valppaampana autoilijana ja saatat säästyä myös väsyneiltä jaloilta päästyäsi määrän päähän. 

Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pyöritä hartioita ja pumppaa niitä ylös-alas. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle. Muista myös jaloitella, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppaa ja nauti taukokahvit seisten. 

Awux toivottaa kaikille turvallista matkaa, mutta vahingon sattuessa Awuxkolarikorjaamot ovat apunasi. Katso lähin korjaamosi tästä.