Blogi

LAM-Vauriokorjaamo laajentaa Raaheen

Oulussa ja Limingassa toimiva LAM-Vauriokorjaamo on ostanut Raahen Autopelti Oy:n liiketoiminnan. Ratkaisulla vahvistetaan merkittävästi alueellista palveluvalmiutta ja kilpailukykyä.
– Saamamme asiakaspalautteen perusteella autojen korikorjaus- ja maalauspalvelut halutaan joustavasti lähipalveluna. Kyse on myös toiminnan tehokkuudesta, jonka kehittämisessä mittakaavasta saadaan lisäksi selkeää hyötyä, sanoo toimitusjohtaja Matti Riekki.

Laatu ja palvelu edellä

– Raahen Autopelti on tunnettu alueellaan pitkäjänteisenä ja laadukkaana toimijana, joten yhteinen sävel oli helppo löytää ja se on pohja, jonka päällä on hyvä jatkaa kehitystyötä. Haluamme tarjota asiakkaillemme helposti lähestyttävän, joustavan, täsmällisen ja järkihintaisen kumppanin, jonka palvelun laatuun voi luottaa kaikissa toimipisteissämme, Riekki päättää.

Awux Raahe | LAM-Vauriokorjaamo

Muistatko moottoritiellä ajamisen turvallisuussäännöt?

Moottoritietä pitkin on nopea ja kätevä siirtyä paikasta toiseen, mutta isommat tilannenopeudet ja muut moottoriliikenneajon lainalaisuudet saattavat välillä jopa jännittää osaa tienkäyttäjistä. Miten toimia moottoritiellä onnettomuustilanteessa, entä minkälaisia vinkkejä Autoliiton asiantuntija antaa moottoritiellä ajamiseen? Awux kokosi blogiin vinkkejä ja huomioita, jotka kannattaa laittaa korvan taakse sitä hetkeä varten, kun seuraavan kerran vilkutat vasemmalle liittyäksesi moottoritielle.

Sisältö:

Valitse kaista oikein

Moottoritielle liittyminen

”Pitkät valot” eli kaukovalot moottoritiellä

Vikatilanteet moottoritiellä

Turvallisuus moottoritiellä

Valitse kaista oikein

Useimmilla suomalaisilla moottoriteillä on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Vasemmanpuoleista kaistaa tulisi käyttää ainoastaan ohittamiseen, ja palata ohituksen jälkeen oikealle kaistalle. Oikeaa kaistaa ei saa käyttää ohituskaistana. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta kuitenkin ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Ohittaessa, kuten aina kaistaa vaihtaessa tulee muistaa käyttää hyvissä ajoin vilkkua, jotta muut osaavat ennakoida, mitä on tapahtumassa. Tämän lisäksi tulee tarkistaa, mitä auton takana ja sivulla tapahtuu – peilien kautta havainnoimisen lisäksi on tärkeää tarkastaa myös kuollut kulma kurkistamalla olan ylitse.

Moottoritielle liittyminen

Helpointa liittyminen on, kun jo kiihdytyskaistalla painaa itsekin reilusti kaasua ja kiihdyttää nopeutta moottoritien nopeutta vastaamaan. Kun itselleen löytää sopivan raon liittyä, pätevät moottoritielle liittyessä edelläkin mainitut vinkit vilkun käyttämisestä, peiliin kurkistamisesta ja olan yli vilkuilusta, jotta voidaan olla varmoja, että kaistalla on tilaa liittymiselle.

Ennakoimisen ja havainnoinnin rooli on liittymisessä tärkeää. Jo kiihdytyskaistalta käsin kannattaa katsella moottoritien liikennettä ja arvioida tilannetta. Muista, että moottoritielle liittyvä on aina väistämisvelvollinen.

”Monesti näkee, että moottoritiellä ajava antaa tilaa liittymästä tulevalle vaihtamalla vasemmanpuoleiselle kaistalle. Näin ei kuitenkaan pidä toimia. Jos haluaa helpottaa liittymästä tulevan liittymistä, paras tapa on pitää neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittymästä tulevan on helppo sovittaa nopeutensa muun liikenteen rytmiin sopivaksi ja pujahtaa mukaan liikennevirtaan”, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

”Pitkät valot” eli kaukovalot moottoritiellä

Hämärän ja pimeän ajan lisääntyessä myös ”pitkiä valoja” tarvitaan valaisemattomalla moottoritiellä. Vesalaisen mukaan suoraan ajettaessa ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa kaukovalot eivät moottoritiellä häikäise vastaantulijaa. Oikealle kaarrettaessa valot voivat kuitenkin häikäistä, jolloin pitääkin vaihtaa lähivaloille, jos on vastaantulevaa liikennettä.

Takaapäin autoa lähestyessä tulisi kaukovalot vaihtaa lähivaloihin, kun edellä ajavan auton ääriviivat alkavat erottua selkeästi. Ohittaessa kaukovalot voi taas vaihtaa takaisin päälle, kun auton nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Mikäli ohitetaan kuorma-autoa, on Vesalaisen mukaan sopiva valojenvaihtokohta kuorma-auton hytin takaseinän kohdalla ja linja-autoa ohitettaessa sen etuakselin kohdalla.

Vikatilanteet moottoritiellä

Autoon voi iskeä vika milloin vain. Jos se käy moottoritiellä, ohjaa auto tien sivuun, mahdollisimman kauas liikenteestä. Pimeällä hätävilkkujen lisäksi on syytä jättää myös ”parkkivalot” päälle. Varoituskolmio täytyy asettaa tarpeeksi kauas autosta, jotta muut tienkäyttäjät ehtivät reagoida ajoissa – etenkin jos tiellä on 120 km/h nopeusrajoitus, jolloin suurinta sallittua nopeutta ajava auto etenee 33 metriä sekunnissa. Autossa on myös järkevää pitää heijastinliivejä, jotka on syytä pukea ylle moottoritielolosuhteissa mielellään jo ennen autosta ulos nousemista.

Matkustajien kannattaa pysytellä auton kyydissä tai auton oikealla puolella, mahdollisimman kaukana liikenteestä. Vesalaisen mukaan autossa istuessa kannattaa pitää turvavyöt kiinni, sillä ne suojaavat matkustajia siinä tilanteessa, että joku sattuisikin törmäämään pysäköityyn autoon.

Vasta, kun turvallisuudesta on huolehdittu, eli pysäköity auto on merkitty asianmukaisesti varoituskolmiolla ja hätävilkulla, voi hankkia tiepalveluapua tai hinauksen. Hinaaminen köydellä, vaijerilla tms. on moottoritiellä kielletty. Vioittuneen auton saa toki hinata pois moottoritieltä – kunhan poistuu ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä.

Jos sattuu kolari tai muu onnettomuus, on ensisijaisen tärkeää estää lisäonnettomuudet ja hälyttää apua paikalle sekä antaa ensiapua onnettomuuden uhreille turvaamalla verenkierto ja hengitys. Jos satut onnettomuuspaikalle, on velvollisuutesi pysähtyä auttamaan.

Lue tarkat ohjeet liikenneonnettomuudessa toimimiseen suomi.fi-sivuilta.

Turvallisuus moottoritiellä

Kun nopeudet ovat kovat, korostuu moottoritiellä tarkkaavaisuuden ja ennakoinnin merkitys entisestään. Riittävän turvavälin pitäminen on äärimmäisen tärkeää, jotta havainnot ehditään tehdä ajoissa ja myös toiminnalle jää aikaa.

Autoliiton Vesalainen korostaa kuitenkin moottoritiellä ajamisen turvallisuutta:
”Moottoritieosuuksia kannattaa turvallisuusmielessä suosia reittiä valitessa. Koska moottoritielle liitytään ja sieltä poistutaan kiihdytys- ja hidastuskaistojen kautta, vältytään pahoilta risteyskolareilta. Jos osumia liittymistilanteissa tulee, ovat ne usein kiilaamistyyppisiä kylkikosketuksia, joiden seuraukset ovat normaalia maantieristeyksien kolaria vähäisempiä. Myös kohtaamisonnettomuuden todennäköisyys on tavallista maantietä pienempi, koska eri suuntiin menevien ajokaistojen välillä on etäisyyttä pelkän keskiviivan sijaan.

Vaikka moottoritiet ovat yleensä hirviaidattuja, hirvet ja muut riistaeläimet saattavat toisinaan epähuomiossa eksyä myös moottoritielle. Etenkin kiihdytyskaistan kohdalla saattaa olla aukko mahdollisessa riista-aidassa, ja kun kuskin huomio on kiinnittynyt vasemman kaistan tapahtumiin ja takaa tulevaan liikenteeseen, voi oikealta tuleva hirvieläin yllättää. Kertaa ohjeet toimintaan myös riistaonnettomuuden sattuessa taannoisesta blogistamme.

Vaikka niksit turvalliseen ajoon olisivat hallussa, siitä huolimatta voi tien päällä tapahtua kaikenlaista. Jos autosi kolhiintui tai muuten vaurioitui kolarissa, muista, että Awuxin kolarikorjauspalvelu auttaa. Meiltä saat myös hinauksen, jos auto hyytyy tienposkeen.

Kauanko auton kolarikorjaus kestää? Katso, mistä korjauksen kesto muodostuu

Kolari on sattunut tai auto on kolhiintunut, ja se pitäisi saada kuntoon – tietenkin mielellään mahdollisimman nopeasti. Odottavan aika on tunnetusti pitkä ja oma auto usealle arjessa välttämättömyys. Apua ja vara-auto on onneksi kuitenkin saatavissa: kun tuot autosi kolarikorjaukseen Awux-korjaamolle, saat tarvittaessa sijaisauton käyttöösi ja voimme auttaa sinua kaikessa kolarikorjaukseen liittyvässä, kuten vahinkoilmoituksen ja käyttötarveselvityksen tekemisessä vakuutusyhtiölle.

Parhaimmillaan valmista tulee yhdessä päivässä

Mikäli kyse on pienemmästä kolhusta, voidaan oikaisutyöstä selvitä jopa yhden työpäivän aikana. Nykyiset oikaisutekniikat mahdollistavat korjaustyön parhaimmillaan jopa ilman maalausta. Ja modernit maalausmateriaalit ja hyvin varustettujen korjaamoiden kalusto selvittävät kyllä pienemmät maalaustyötkin samassa aikataulussa.

Merkittävä tekijä nopeuden kannalta on vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle. Se kannattaa tehdä aina mahdollisimman pian. Kun vahinkoilmoitus on tehty, täytyy vakuutusyhtiön käsitellä ja hyväksyä ilmoitus. Tämä on korjaamosta riippumaton muuttuja, joka vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti kolaroitu auto on taas käyttökunnossa, sillä ennen vakuutusyhtiön hyväksyntää korjaustöitä ei voida aloittaa. Pääsääntöisesti päätökset tulevat nopeasti, mutta esimerkiksi lomakaudella vakuutusyhtiön käsittelyssä saattaa olla jonoa.

Vauriokorjaus ottaa aikansa – vahinkotarkastus ei aina paljasta kaikkea

Isompien vaurioiden kohdalla vauriokorjauksen kestoon vaikuttavat monet muuttujat. Kaikki korjausta vaativa ei aina ilmene vahinkotarkastukseen lähetettyjä kuvia katsomalla, vaan tarvitaan korjaamolla suoritettava vahinkotarkastus.

Vahinkotarkastuksessa kokenut asiantuntija pystyy varsin tarkasti arvioimaan korjaustyön vaativuuden ja siihen tarvittavan ajan. Lisäksi asiantuntija arvioi, onko mahdollista korjata rikkoutuneita osia, järkevää käyttää purkuosia vai tilataanko kokonaan uudet osat. Sekä purkuosien että uusien osien saatavuudessa on toisinaan haasteita. Usein iso osa vauriokorjauksen kestosta selittyykin varaosatilauksien toimitusajoilla – varaosia ei aina löydy Suomesta, saati koko Euroopasta, jolloin tarkkoja toimitusaikoja on vaikea arvioida. Korjaustöitä edistetään kuitenkin odotusaikanakin niin paljon, kuin mahdollista.

Laadukas jälki kolarikorjauksen keskiössä

– Kun tehdään hyvää jälkeä, niin siinä kestää pidempään, huomauttaa Awux Vantaa Askisto / EAM Autokorjaamon yrittäjä Ari Lintunen.
– Joskus tehdään sellaistakin työtä, joka ei välttämättä kuuluisi vauriokorjauksen piikkiin, mutta on välttämätöntä hyvän lopputuloksen ja asiakkaan tyytyväisyyden kannalta.

Peltisepän ja maalarin työt ovat varsinaisen työsuorituksen kannalta aikaa vieviä vaiheita. On myös huomioitava maalien ja liimojen haihtumis- ja kuivumisajat, jotka ovat keskeisiä viimeistellyn ja laadukkaan lopputuloksen kannalta. Lintunen kuitenkin muistuttaa, että korjauksissa on aina kyse ihmisen tekemästä käsityöstä, ja myös asiantuntevat ammattilaiset tekevät toisinaan inhimillisiä virheitä. Tai joskus vaikkapa maali saattaa reagoida odottamattomalla tavalla tai muodostaa valumia, joiden takia työ täytyy välillä korjata. Sisäinen laaduntarkkailu onkin tärkeä osa tekemistä ja siihen panostetaan jatkuvasti. Lintusen mukaan laadukas lopputulos on paras käyntikortti.

Vauriokorjauksen keston ajaksi sijaisauto alle

Kestipä korjaus kuinka kauan hyvänsä, on auto arjessa usein tärkeä – töihin pitää päästä ja arkiset asiat tulee hoitaa, vaikka oma menopeli olisikin korjaamolla. Awuxilta saat sijaisauton tarpeisiisi samalla, kun jätät omasi korjaukseen.

Jos olet liikennevahingossa syytön osapuoli, korvaa vakuutusyhtiö 94 % sijaisauton kuluista ajalta, kun oma autosi on korjattavana. Edellytyksenä tälle on, että auto on arjessasi välttämätön. Päätöksen tekee vakuutusyhtiö asiakkaan laatiman käyttötarveselvityksen perusteella. Jos on kyse muunlaisesta vahingosta, riippuu vakuutusyhtiön myöntämä korvaus omista vakuutusehdoistasi.

Saat itse valita kolarikorjaamon, jossa autosi korjautat

Vakuutusyhtiö usein ohjaa asiakasta viemään autonsa korjattavaksi johonkin tiettyyn korjaamoon tai suosittelee muutamaa vaihtoehtoa. Asiakkaalla on kuitenkin oikeus valita.

Vakuutusehtojensa puitteissa autoilija saa korjauttaa autonsa sellaisessa korjaamossa, jossa asioinnin kokee helpoimmaksi, aikataulut sopivimmiksi ja jossa tuntee saavansa parhaan palvelun. Ainoa edellytys on, että korjaamo on vakuutusyhtiön hyväksymä. Awux-korjaamot toimivat yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa, joten meille voit halutessasi tuoda autosi korjaukseen huoletta.

Vauriokorjaus on tasapainottelua toiveiden ristiaallokossa

Kaiken kaikkiaan auton vauriokorjaus on ammattitaitoa ja asiantuntijuutta vaativaa työtä, jossa korjaamo pyrkii parhaaseen lopputulokseen sekä asiakkaan että vakuutusyhtiön kannalta.

Monenlaiset erilaiset tekijät vaikuttavat siihen, milloin auton korjaustyöt voidaan lopulta aloittaa, ja milloin se voidaan viimein luovuttaa takaisin omistajalleen laadukkaasti korjattuna. Pääsääntöisesti korjaustyö kestää 1–3 vuorokautta vaurion laajuudesta riippuen. Joskus tarkkaa aika-arviota kestosta voi olla vaikeampi antaa, mutta Awuxin henkilökunta tekee aina parhaansa, että autot saataisiin kuntoon mahdollisimman nopeasti ja että korjaamolta kotiin ajelisi tyytyväinen asiakas.

Katso kaikki Awuxin toimipisteet, poikkea käymään tai varaa aika helposti netistä!

Autolla ulkomaille – Vinkit suunnitteluun ja liikennevahingon varalle

Kesäinen automatkailu ulkomaille on suosittua. Italian viinitilat, Pohjois-Norjan upeat maisemat tai edulliset Baltian maat houkuttelevat monia pakkaamaan autonsa ja suuntaamaan maailmalle.
Roadtrip tarjoaa monia etuja ja elämyksiä, joita perinteiset pakettimatkat eivät mahdollista. Jotta autoseikkailu onnistuu, on hyvä varautua myös liikennevahinkoihin.

Nappaa Awuxin vinkit talteen ja valmistaudu kesän ikimuistoisimpaan reissuun!

Kun autoilet ulkomaille, suunnittele reitti etukäteen, mutta jätä joustovaraa

Roadtripin tarkoituksena on nauttia itse matkan teosta ja löytää tutustumisen arvoisia paikkoja. Ole siis avoin uusille ja yllättäville kokemuksille, kuten pysähdyksiin kauniille näköalapaikoille ja paikallisten suosimiin ravintoloihin.

Tee suunnitelma matkasta, mukaan lukien ne pysähdyspaikat, nähtävyydet ja majoituskohteet, joissa varmuudella haluat vierailla. Näin varmistat, että näet ja koet juuri ne itsellesi tärkeimmät kohteet. Jätä suunnitelmaan kuitenkin joustoa ja muutosvaraa, jotta mahdollisuus seikkailla matkan varrella säilyy.

Ole valmis tutustumaan matkallasi myös uusiin ihmisiin! Paikallisia kuuntelemalla ja kunnioittamalla voit saada arvokkaita vinkkejä vierailukohteiksi. Suosituilla leirintäalueilla taas on mahdollisuus ystävystyä ja verkostoitua helposti muiden reissuryhmien kanssa.

Tarkista autosi kunto ennen matkaa

Varmista, että autosi on kunnossa ennen matkalle lähtöä. Tarkista renkaiden ilmanpaineet, öljyt, tuulilasin kunto, pyyhkijänsulat, jarrut ja valot. Täytä lasinpesunestesäiliö ja varmista, että polttoainetta tai akun varausta on riittävästi aina seuraavalle tankkaus- tai latauspisteelle. Tarkemman kesäautoilijan muistilistan voit lukea täältä.

Tarvittaessa varaa huolto autollesi ennen matkaa, jotta voit varmistaa ja ennakoida myös ajantasaiset huoltotoimenpiteet ja lähteä matkaan hyvillä mielin. Esimerkiksi kuluneiden jarrupalojen vaihto tai ilmastointihuolto varmistaa, ettet joudu kesken matkaasi huollattamaan autoasi näiden takia.

Katso Awuxin korjauspalvelut ja varaa aika.

Varaudu tarpeellisilla varusteilla ja muista tarvittavat asiakirjat

Pakkaa autoosi tarpeelliset yleisvarusteet, kuten kartat, päivitetty navigaattori ja matkailijan ensiapulaukku. Pitkille matkoille autoon on myös hyvä varata saataville evästä ja juomavettä.

Entä milloin viimeksi tarkistit autosi vararenkaan kunnon? Tarkista vararenkaan ilmanpaine ja renkaanvaihtoon sopivien työkalujen toimivuus. Vararenkaan vaihto-ohjeet voit tarvittaessa kerrata esimerkiksi OP-Ryhmän YouTubesta.

Ulkoministeriö ohjaa sivuillaan varaamaan mukaan auton alkuperäisen rekisteriotteen. Suomessa sähköiset rekisteriotteet ovat jo yleisiä, mutta ulkomaille pitää varautua paperisella versiolla. Ajoneuvon rekisteriotteen saat tilattua Traficomin sivuilta.

Jos autosi on jonkun toisen nimissä (esim. rahoitusyhtiö tai sukulainen), niin autolla ulkomaille suuntaavalla pitää olla valtakirja auton omistajalta tai rahoitusyhtiöltä.
Jos olet suuntaamassa pohjoismaiden ulkopuolisiin ETA-maihin, kannattaa sinun pyytää vakuutusyhtiöstäsi vihreä kortti (green card), joka toimii kansainvälisenä todistuksena voimassa olevasta liikennevakuutuksesta.

Vihreä kortti ei ole pakollinen kaikissa maissa, mutta se helpottaa ja nopeuttaa asiointia paikallisten viranomaisten kanssa – etenkin vahinkotilanteen sattuessa.
HUOM! Kesäkuussa 2023 voimaan astui muutos, jonka seurauksena vihreä kortti ja suomalainen liikennevakuutus eivät ole enää voimassa Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Jatkossa näihin maihin suunnatessa tarvitaan siis paikallinen liikennevakuutus.

Liikennevahinko ulkomailla – miten toimia?

Autolla ulkomaille suunnattaessa kannattaa etukäteen varmistaa omasta vakuutusyhtiöstä, miten mahdollisen liikennevahingon sattuessa kannattaa toimia.
Suomessa myönnetty liikennevakuutus on automaattisesti voimassa Euroopan talousalueella (ETA) sekä Sveitsissä. Eta-maiden listauksen voit tarkistaa Tullin sivuilta.

Liikennevahinkokeskus toimii tärkeänä kansallisena tietokeskuksena ja neuvonantajana ulkomailla tapahtuneissa liikennevahinkotilanteissa.

”Omalla autolla ulkomailla liikkuessa yleisimpiä liikennevahinkoja ovat yhteenajot ja ulosajot. Suomalaisilla ajoneuvoilla on taustalla oma vakuutusturva, jonka puoleen käännytään, kun vahinko on itse aiheutettu. Haastavammaksi korvauskäsittelyn tekee yleisimmin tilanne, jossa vahinko on syntynyt vastapuolen toiminnan seurauksesta ja korvauksia lähdetään hakemaan vastapuolen vakuutuksesta ja tapahtumamaan lainsäädäntöä tulkiten. Tällöin kannattaa kääntyä meidän puoleemme”, neuvoo Liikennevahinkokeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.

Tuulensuu ohjeistaa kolarin sattuessa

  1. kuvaamaan mahdolliset vauriot,
  2. tallentamaan vastapuolen ajoneuvon rekisteri- ja yksilöintiedot,
  3. pyytämään vastapuolen henkilötiedot ja vakuutusyhtiön tiedot.

Jos vahingon aiheuttaneesta vastapuolesta jää epämääräinen mielikuva, yhteistä kieltä ei löydy tai kuljettajalla ei ole vakuutusyhtiötään tiedossa, pystyy Liikennevahinkokeskus auton rekisteritiedoilla etsimään vastapuolen vakuutusyhtiön tiedot. Mitä huolellisemmin tapahtuma ja tiedot on dokumentoitu, sen helpompi tilannetta on lähteä selvittämään.

Kasko ja matkavakuutus tuovat lisäturvaa ulkomaan automatkalle

Monesti ulkomailla vastapuolesta aiheutuneet korvauskäsittelyt sujuvat onnistuneesti. Tuulensuu kuitenkin suosittelee automatkalle mukaan myös kahta vapaaehtoista vakuutusturvaa: henkilökohtaista matkavakuutusta sekä auton kaskovakuutusta.

”Matkavakuutuksella varmistaa, että liikennevahingosta aiheutuneet henkilövahingot ovat hoidettavissa ja korvattavissa. Esimerkiksi vuokra-autoa käytettäessä henkilövahingot eivät sisälly ajettavan auton liikennevakuutukseen”, Tuulensuu huomauttaa.
Vapaaehtoinen kaskovakuutus taas varmistaa, ettei esimerkiksi yllättävien seurannaisvahinkojen korvattavuudessa tule ongelmia ja joudu itse maksumieheksi, jos esimerkiksi vastapuolen vakuutuksesta ei korvauksia jostain syystä saisikaan.

Awux toivottaa ikimuistoisia kesäretkiä ja roadtrippejä!

Kotimaan ajomatkoilla apunasi on Awuxin toimipisteet ympäri Suomen. Varaa aika helposti netissä!

Purkuosat auton kolarikorjauksessa: Kuinka varmistaa osien laatu ja turvallisuus?

Autojen kolarikorjauksessa ei tarvitse välttämättä aina käyttää uusia osia, sillä myös purkuosien hyödyntäminen on mahdollinen vaihtoehto ja monesti myös vakuutusyhtiön suositus.
Tässä artikkelissa tarkastelemme purkuosien hyötyjä, hankintaa ja käyttöä Awux-ammattilaisten näkökulmasta.

Mikä on purkuosa?

Purkuosista käytetään erilaisia nimityksiä. Käytännössä vihreä osa, kierrätysosa ja purkuosa tarkoittavat samaa asiaa eli varaosaa, joka on irrotettu käytöstä poistetusta ajoneuvosta.

Kolarikorjaamoyritykset voivat käyttää purkuosia korjatessaan autoja. Myös vakuutusyhtiöt usein suosivat vakuutuspäätöksissään purkuosien hyödyntämistä. Purkuosien käyttö on ympäristöystävällisempää, ja se on usein myös huomattavasti edullisempaa kuin uusien varaosien hankinta.

Purkuosien käyttö on luonnollinen vaihtoehto erityisesti vanhempien autojen korjauksessa, joihin ei enää välttämättä ole saatavilla uusia osia tai auton arvo huomioiden ei ole järkevää hankkia uusia alkuperäisosia.

Mitkä ovat yleisimpiä purkuosia auton kolarikorjauksessa?

Yleisimpiä kolarikorjauksessa käytettyjä purkuosia kookkaat ja hintavat osat kuten

• auton keulan osat
• konepelti
• puskuri
• lokasuojat
• lukkopellit
• valot
• sekä monet muoviosat.

Kylkikolaroituihin autoihin hyödynnetään myös  usein ovia ja niiden varusteita. Auton takaosassa usein hyödynnettäviä osia ovat takapuskuri ja takaluukku.
Kustannustekijät ja saatavuus ovat usein tärkeitä, mutta aivan yhtä oleellista on varmistaa, että käytetty osa on toimiva, turvallinen ja sopiva korjattavaan autoon. Tässä apuna ovat luotettavat osien hankintakanavat.

Purkuosia hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan tarkalla harkinnalla

Awux Lieto/Auto-Peltola Oy on kolarikorjaamo, joka on erikoistunut kolarikorjauksiin ja maalauksiin. Korjaamoyrittäjä Ismo Peltola hyödyntää työssään usein purkuosia, jos se suinkin on mahdollista ja perusteltua.

”Monella asiakkaalla saattaa olla vääristynyt mielikuva purkuosista ns. romuosina. Lähtökohtana meillä Awuxilla on, että silloin kun käytämme purkuosia, ne ovat laadukkaita ja peräisin saman ikäisestä autosta kuin korjattava auto on. Emme siis käytä ruosteisia tai muutenkaan viallisia osia”, Peltola sanoo.

Peltolan mukaan ei voi yleisesti sanoa suoraan kumpi on parempi vaihtoehto, uusi osa vai purkuosa. Kolarikorjaamisen asiantuntija arvioi jokaisen korjaustilanteen yksilöllisesti.

”Toimintamme perustana on aina varmistaa laadukas ja kustannustehokas ratkaisu niin asiakkaan, autokorjaamon kuin vakuutusyhtiönkin kannalta. Pyrimme tekemään työn siis aina kaikkien osapuolten etua ajatellen. Korjaustilanteessa tämä tarkoittaa yleensä yhdistelmää, jossa tietyt osat tilataan purkuosina ja loput uusina. Jyrkkien mielipiteiden ja mustavalkoisten ehdotusten sijaan tarjoamme joustavaa ja tarkkaan harkittua palvelua asiakkaan eduksi.”

Lue lisää Awux vauriokorjauksesta ja varaa aika.

Miten purkuosan yhteensopivuus ja laatu varmistetaan?

Purkuosan sopivuus, turvallisuus ja laatu tulee aina varmentaa ennen sen käyttöönottoa. Awux-autokorjaamoilla eri työvaiheiden ammattilaiset varmistavat osien soveltavuuden ja testaavat niiden toimivuuden.
Arviossa otetaan myös huomioon, että onko tapauksessa järkevää käyttää purkuosaa ja milloin kannattaa mieluummin tilata kokonaan uusi osa. Kokonaisvaltaisessa arviossa huomioidaan auton ikä ja arvo, mutta myös osien saatavuus ja toimitusaikataulut.

Prosessissa on useampi vaihe, jossa tarkastetaan:

  1. Osan yhteensopivuus: Varmistetaan, että purkuosan tyyppi, malli ja vuosimalli vastaavat korjattavaa ajoneuvoa. Osanumerot ja tiedot ovat tärkeitä tässä vaiheessa, jotta voidaan varmistaa oikea osa.
  2. Osan ulkoinen kunto: Tarkastetaan purkuosan ulkomuoto sekä mm. osan kiinnityspisteet, mitat ja yleinen kunto.
  3. Osan toimivuus: Testataan purkuosan toimivuus ennen sen käyttöönottoa. Esimerkiksi ovien ja luukkujen sopivuus ja toimivuus testataan sovittamalla niitä autoon, ennen maalausta.

Mistä purkuosat hankitaan?

”Luotettavat yhteistyökumppanit ovat meille tärkeitä, jotta pystymme arvioimaan asiakkaillemme ja vakuutusyhtiöille osien saatavuutta, osapakettien kokonaisuutta ja korjaustyön hintaa. Tämä myös auttaa korjauksen aikataulun arvioimisessa”, Peltola kertoo.

Awux Liedolla on purkuosien hankintaan kaksi pääväylää: valtakunnallinen autopurkamoiden yhteinen nettikauppa sekä paikallinen autopurkamo.
Varaosahaku.fi on Suomen suurin varaosien nettikauppa, johon on yhdistetty maan johtavien autopurkamoiden varastot samalle sivustolle. Tämä on turvallinen ja suomalaista lainsäädäntöä noudattava verkkokauppa, jonka toimintaperiaatteisiin ja osien kuntoluokituksiin voi luottaa”, toteaa Ismo Peltola ja jatkaa
Oili Jalonen Oy puolestaan on tässä lähellämme Turun seudulla toimiva autopurkamo, jolla on kymmenien vuosien kokemus alalta, ja jonka kanssa mekin olemme toimineet yhteistyössä jo vuosia. Yhtiön toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen toimii Suomen Autopurkamoliiton hallituksessa.”

Purkuosa on edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto

Auton purkuosat ovat pääosin 50–60 prosenttia edullisempia kuin uudet osat.
Nykyisin autojen osissa saattaa olla toisinaan myös pitkät toimitusajat, jolloin purkuosan hyödyntäminen on varmempi tapa saada ajoneuvo kuntoon mahdollisimman nopeasti.
Sopivan, käytetyn purkuosan käyttäminen on toki myös ympäristöystävällinen vaihtoehto, sillä se vähentää uusien osien valmistamisesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä ja raaka-aineiden käyttöä.

Autopurkamoliiton mukaan uudelleenkäyttö tuo erittäin merkittäviä säästöjä verrattuna uuden tuotteen valmistukseen:

• 90 % päästö- ja materiaalisäästöt
• 56 % energiansäästöt
• 20–60 % kustannussäästöt.

Millainen takuu purkuosalle myönnetään?

Purkuosan käytöllä ei ole vaikutusta kolarikorjauksen takuulle Awux-korjaamossa. Työnjäljen takuuna on Awux-kolarikorjaamojen yksiköiden tiedonvaihto ja alan laajimpiin lukeutuva ammattiosaaminen tuhansien autojen korjauskokemus. Awux on kokeneiden ja maineeltaan tunnustettujen kotimaisten korikorjaamoyrittäjien perustama ketju.

Sattuko kolhu tai kolari? Awux auttaa! Katso lähin toimipisteesi, varaa aika tai poikkea käymään!

Awux kolarikorjaamoilla sinua palvelevat paikalliset yrittäjät ja ammattitaitoiset asiantuntijat. Tervetuloa!

Tuulilasin merkitys auton turvallisuudelle – Miksi laadukas tuulilasin vaihto on tärkeää?

Tuulilasikorjaamon ja lasivalmistajan valintaan kannattaa perehtyä, jotta auton turvaominaisuudet eivät heikentyisi tuulilasinvaihdon yhteydessä.
Henkilöautojen tuulilaseissa käytettävä laminoitu tuulilasi, joka tunnetaan myös sekurit-turvalasina, on lain määrittämä standardi. Se muodostuu kahdesta lasikerroksesta ja niiden välissä olevasta PVB-laminointikalvosta (polyvinyl butyral).

Laminoidun tuulilasin rakenne vähentää riskiä, jossa lasin rikkoutumisesta aiheutuu vammoja auton matkustajille. Laminoitu tuulilasi suojaa matkustajia esimerkiksi peurakolarissa, kun lasi pysäyttää kolaroidun eläimen putoamisen matkustajien päälle.

Tarkkuutta ja ammattitaitoa tuulilasin vaihtoon

Tuulilasin vaihdossa on tärkeää, että lasi asennetaan huolellisesti ja samalla tavalla kuin alkuperäinen lasi. Jos lasi ei ole kiinnitetty kunnolla, sen yhteistoiminta turvatyynyn kanssa häiriintyy.
”Matkustajan puolen isot turvatyynyt ottavat purkautuessaan tukipinnan tuulilasista. Turvatyynyn voima on erittäin kova. Jos lasin liimaus on tehty huonosti, lasi irtoaa ja turvatyyny ei toimi kuten sen pitäisi”, Saint-Gobainin tekninen asiantuntija Tomasz Salamon kuvailee.

Miten valita tuulilasikorjaamo, joka tekee työn laadukkaasti ja oikeilla laseilla?

Autolasikorjaamoita on pilvin pimein. ”Autoalan keskusliiton korikorjaamoluokitus on hyvä laatuleima, johon kuluttaja voi luottaa. Se kertoo, että tuulilasikorjaamolla on lasinvaihdon edellyttämät laitteet ja osaaminen,” Salamon vinkkaa.

Myös useilla tuulilasivalmistajilla on omat laatuohjelmansa korjaamoille. Ne ovat valmistajan auditoimia, niillä on koulutettu henkilökunta ja päästy lasinvalmistajien tuoreimpaan tietoon.

Tuulilasi vaatii tarkkaa testaamista ja kalibrointia

Tuulilasin pitää toimia oikein ajoneuvon ympäristöä tarkkailevan kameran kanssa. Kamera sijaitsee tyypillisesti taustapeilin takana.

”Lasialue, jonka läpi kameraa katsoo, mitataan tehtaalla erityisellä mittalaitteella. Mittauksilla varmistetaan, ettei lasissa ole vääristymiä”, Salamon täsmentää.
Lasia vaihdettaessa kaistavahtia ja liikennemerkkitunnistusta ohjaava kamera pitää kalibroida eli kohdistaa uudelleen. Näin se saadaan vastaamaan mahdollisimman lähelle tilannetta, joka oli alkuperäisen lasin kanssa.

”Kamerat voidaan kalibroida auton eteen laitettavilla kohdistustauluilla. Testerillä kameraa pyydetään hakemaan uudet parametrit. Toinen mahdollisuus on käynnistää testerillä kalibrointiprosessi, jonka jälkeen autolla lähdetään ajamaan. Tällöin auto havaitsee muun muassa kaistaviivat ja liikennemerkit ja kalibroi kamerat havaintojen perusteella oikein”, Salamon kertoo.

Direktiivi määrää autolasien ominaisuudet

EU:n direktiivi R43 määrittelee, millaisia tuulilaseja ja sivulaseja Euroopassa myytävissä autoissa saa olla. Regulaatiota on vuosien varrella tarkennettu useita kertoja.

”Direktiivi määrittelee rakenteellisen lujuuden lisäksi muun muassa tuulilasin kyvyn kestää tulipaloa sekä määräykset testeille, jotka lasien pitää läpäistä. Yhdessä testissä pudotetaan neljästä metristä painava metallikuula tuulilasille, ja lasin täytyy kestää isku”, Salamon kertoo.

Koska eurooppalaiset määräykset koskevat myös jälkiasennettavia laseja, täyttävät niin sanotut halpalasitkin EU-määräykset. Kaikki lasit eivät kuitenkaan täytä automerkkien lisävaateita. Näitä ovat esimerkiksi standardeja tiukemmat vaatimukset mittatoleransseille tai lasien optisille ominaisuuksille.

R43 ei aseta vaatimuksia esimerkiksi takalasin optisille vääristymille, mutta osa autovalmistajista antaa tällekin raja-arvon. Autonomistajan kannattaa olla tarkkana, missä lasinsa vaihdattaa ja mitä laseja kyseinen tuulilasikorjaamo käyttää, jotta auton ominaisuudet pysyvät lasin vaihdon jälkeen ennallaan.

Awux-korjaamoilta saat ammattimaiset ja luotettavat tuulilasien korjaukset ja vaihdot.

Kuluttajille on yhä tärkeämpää se, miten ja missä tuulilasi on tehty

Useilla merkkivalmistajilla on tuotantoa Euroopassa, missä valmistajat kiinnittävät huomiota muun muassa tuotannon hiilineutraalisuuteen. Lähellä valmistetut lasit eivät vaadi myöskään samanlaista logistiikkaa kuin kaukomailla tehdyt. Koska henkilöauton tuulilaseissa ei voi suosia suomalaista, voi suosia ainakin eurooppalaista.

Lue lisää: https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/04/Turvallinen-tuulilasi.pdf

Koiran turvallinen ja oikeaoppinen matkustaminen autossa

Koiranpäivää vietetään 24. huhtikuuta. Päivä on Suomen Kennelliiton järjestämä, valtakunnallinen teemapäivä ja sen tarkoituksena on muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä.

Koiranpäivän kunniaksi Awux kasasi vinkit koiran kuljettamiseen autossa!

Autossa irrallaan oleva koira on merkittävä turvallisuusriski

Irrallaan oleva koira on kuskille, matkustajille ja itselleen vaaraksi, jos liikenteessä sattuu jotain ennalta arvaamatonta.

Jopa kevytrakenteisen pikkukoiran törmäyspaino 40-kertaistuu jo 50 kilometrin tuntinopeudella ja voi vahingoittaa kanssamatkustajia. Koira voi myös itse vammautua ja pahimmassa tapauksessa menehtyä kolarissa, törmäyksessä tai yllättävässä äkkijarrutuksessa. Siksi on ehdottoman tärkeää käyttää koiran turvalaitteita.

Koiran kuljetus autossa – mitä sanoo laki?

”Jos ajon aikana koira ryntää kuljettajan syliin tai lentää päin kuljettajaa, vaarantuu liikenneturvallisuus. Tästä voi seurauksena olla paitsi onnettomuus, myös päiväsakkoja”, kommentoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Laki eläinten kuljetuksesta 11 § kieltää eläinten kuljettamisen umpinaisessa tavaratilassa. Tällaisesta eläinkuljetusrikkomuksesta poliisi voi myös kirjoittaa päiväsakkoja.
Laki eläinten kuljetuksesta 14 §  säätelee taas eläinten kuormaamista kuljetusvälineeseen:
Eläimet on tarvittaessa suojattava niille tukea antavilla väliseinillä, aidoilla tai puomeilla tai eläimet on kuljetuksessa kytkettävä siten, että ne eivät ole vaarassa vahingoittua.

Lisäksi Tieliikennelain 109 §  säätelee ajoneuvon kuormaamista: Ajoneuvon kuorma ei saa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorman on pysyttävä kuormakorissa ja ajoneuvossa paikoillaan kaikissa mahdollisissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa sekä kaarteissa ajettaessa.

Vesalaisen mukaan turvallisuuden kannalta parhaat vaihtoehdot ovat käyttää koiralle sopivankokoista, autoon tukevasti kiinnitettyä, kuljetushäkkiä tai kytkeä koira asianmukaisilla varusteilla kiinni auton turvavöihin, jotta vaaratilanteissa kuten äkkijarrutuksessa tai kolaritilanteessa koira ei sinkoudu hallitsemattomasti auton sisällä.

Koiralle sopivat kuljetustarvikkeet ja turvalaitteet

Lemmikkien tuotteilta laki ei edellytä testausta. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen näkee tämän valitettavana.

”Koirien turvalaitteille ei ole olemassa valitettavasti mitään kansainvälistä turvallisuusstandardia, joka on kuluttajan näkökulmasta huono asia. Koiranomistaja joutuu luottamaan vain valmistajan kertomaan ja mahdollisiin valmistajan tekemien tai teettämien testien tuloksiin. Tämä on ristiriitaista sen suhteen, että ihmisten käyttämille turvalaitteille turvallisuusstandardit kyllä löytyvät. Erityisesti maantienopeuksissa törmäysvoimat ovat valtavia ja liian heppoisesti kytketty koira voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa”, Taskinen kommentoi.
Iso tai pieni koira – koolla ei ole merkitystä koiran turvallisen matkustamisen vaatimien turvalaitteiden kannalta

Hyvin varustetuista eläintarvikeliikkeistä löytyy laaja tarjonta kuljetustarvikkeita. Koiranomistajan kannattaa kuitenkin käyttää myös omaa harkintaa ja kiinnittää huomiota osien kestävyyteen ja laatuun.

Esimerkiksi muovisolkiset valjaat ovat kovin heppoisia ja turvattomia. Vahvarakenteiset valjaat tunnistaa siitä, että ne ovat tehty leveästä ja kestävästä turvavyö- tai kuormansidontanauhasta ja soljet ovat metallisia.

Matkustamon puolella koira kannattaa kuljettaa takapenkillä kytkettynä. Sopivia turvalaitteita tällöin ovat:

  • Koiran turvavyö, joka kiinnitetään koiran valjaisiin. Koiran turvavyö estää koiran sinkoutumisen eteenpäin. Turvavyö kiinnitetään aina valjaisiin eikä koskaan kaulapantaan tukehtumisriskin takia.
  • Koiran autovaljaat. Valjaiden tarkoitus on pitää koira autossa paikallaan, jolloin se ei pääse putoamaan tai sinkoutumaan törmäyksen voimasta.

Jos koiraa kuljetetaan auton avoimessa takatilassa, ovat sopivia turvalaitteitä tällöin:

  • Tukeva ja auton rakenteisiin kiinnitetty metallinen tai kovamuovinen kuljetushäkki, joka on nimenomaan koiran kuljettamiseen suunniteltu, eikä törmäyksen voimasta pirstoudu. Häkin kooksi riittää, että koira mahtuu kääntymään ja makaamaan siinä. Liian isossa häkissä koira pääsee lentämään hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä, jolloin sen loukkaantumisriski kasvaa.

Saatavilla on myös takaistuimen selkänojan kohdalle tulevia koirakaltereita ja niiden kanssa käytettäviä koiraveräjiä, mutta Autoliiton Teppo Vesalainen suosittelee häkkiä huomattavasti parempana vaihtoehtona.
”Kaikkien koirakalterien tukevuus ei välttämättä ole riittävä. Tavaratilan takareunassa irrallaan oleva koira lentää jarrutuksessa tai törmäyksessä tavaratilan pituuden ja iskeytyy takapenkin selkänojaan tai koirakalteriin. Tällöin kalteri saattaa vaurioitua ja koira työntyä matkustamoon. Myös koira saa vammoja.

Oikeankokoinen kuljetushäkki puolestaan määrittelee tarkasti koiran paikan tavaratilassa suojaten paremmin koiraa sekä autossa olevia ihmisiä. Pelkkä koirakalteri ei myöskään estä kuljetushäkin tavoin koiraa karkaamasta onnettomuuspaikalla auton vaurioiduttua – ainakaan ilman tavaratilan kannen sisäpuolelle tulevaa koiraveräjää”, Vesalainen perustelee.

Huolehdi koiran mukavuudesta ajomatkan aikana

Muistathan varata pitkillä matkoilla koirallesi juomavettä ja aikaa jaloittelutaukoihin. Aja rauhallisesti ja vältä äkkijarrutuksia, niin matkanteko on koirallesi mukavaa.

Takaikkunat on myös hyvä suojata paahtavalta auringolta kesällä. Koiraa ei saa pysäköitäessä jättää hetkeksikään kuumaan autoon.

Kolaripaikalla koiraa pyritään aina auttamaan kuten ihmistäkin

Kolarin sattuessa, kytkemätön ja mahdollisesti loukkaantunut koira voi hätääntyä ja karata onnettomuuspaikalta.

Liikenneturva suosittelee säilyttämään autossa koiran tietoja, jotka ovat helposti löydettävässä paikassa. Esimerkiksi laminoituun lappuun kannattaa kirjata ainakin seuraavat tiedot:

  • Koiran virallinen nimi ja mikrosirutunniste
  • Koiran syntymäaika
  • Koiran rotu, tuntomerkit ja mahdolliset sairaudet
  • Koiran luonne, esim. agressiivinen/kiltti
  • Yhteystieto ICE-henkilölle.

Koira voi aiheuttaa ikäviä naarmuja autoon

Etenkin isot koirat voivat autoon hypätessään aiheuttaa ikäviä naarmuja auton maalipintaan. Näyttelyissä tai metsästysharrastukseen mukana kuljetettavien koirien kanssa kannattaakin huolehtia takapuskurin suojauksesta. Naarmujen ehkäisyyn on saatavilla muovisia suojalistoja, jotka ovat myös erilaisia tekstiilejä tai mattoja helpompi puhdistaa.

Jos rakas lemmikkisi kuitenkin onnistuu aiheuttamaan auton maalipintaan vaurioita, on Awux-korjaamot apunasi. Takaamme helpon ja joustavan asiakaspalvelun sekä laadukkaan lopputuloksen.

Tutustu palveluihimme tarkemmin ja varaa aika!

Lapsen turvallinen matkustaminen autossa – Huomioi uudet säännökset!

Kun auton kyydissä on se kaikkein arvokkain, eli oma lapsi, ei matkustusturvallisuudesta halua tinkiä. Mitä säännöksiä tulee huomioida ja miten valita oikeanlainen turvaistuin? Awux kasasi kattavan tietopaketin lasten turvallisesta matkustamisesta autossa!

Apua lapsen turvaistuimen valintaan

Turvakaukalo, turvaistuin vai turvavyöistuin? Vaikuttaako turvalaitteen valintaan lapsen ikä vai koko?

Vastaus kuuluu sekä – että. Ikä on tärkeä tekijä, koska lapsen kehitysasteella on merkitystä laitteen valinnassa. Lapsen keho on luonnollisesti myös sitä hauraampi, mitä nuorempi lapsi on kyseessä.

Turvallisuudessa tulee huomioida etenkin, että verrattuna aikuisten mittasuhteisiin pienen lapsen pää suhteessa vartaloon on isompi. Tämä on yksi syy, miksi lapsille suositellaan selkä menosuuntaan matkustamista mahdollisimman pitkään.

Turvakaukalo on lapsen ensimmäinen turvalaite autossa

Turvakaukalo on tarkoitettu (mallista riippuen) käytettäväksi vastasyntyneestä vauvasta noin 1,5-vuotiaaksi asti. Turvakaukaloiden painoraja liikkuu 1–13 kg . Joissain malleissa saattaa olla myös pituusraja. Turvakaukaloa hankittaessa kannattaakin tarkistaa kyseisen mallin tarkat rajoitukset aina asiantuntevalta ja luotettavalta myyjältä.

Kuljeta lasta mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan

Turvaistuimeen lapsi voi siirtyä, kun hän osaa istua ilman tukea. Turvaistuimia on tarjolla isofix- tai vyökiinnitteisinä, selkä tai kasvot menosuuntaan. Isofix-kiinnitys vähentää väärin kiinnittämisen riskiä. Isofix-istuin voi olla enintään 18 kg painavan lapsen käytössä.

Selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia suositellaan käytettäväksi vähintään neljävuotiaaksi asti. Uusimmissa selkämenosuuntaan asetettavissa istuimissa pituusraja on 125 cm ja painoraja 36 kg, joten ne sopivat lapsille pitkään. Turvaistuimet voidaan siis myös kiinnittää turvavyöllä ja silloin ne voivat olla käytössä pidempään.

Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetetaan selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Kun selkä menosuuntaan asennettava istuin ei enää sovi, siirrytään turvavyöistuimeen.

Turvavyöistuin suojaa lasta myös sivusuunnasta toisin kuin istuinkoroke

Turvavyöistuinta käytetään, kunnes lapsi on 150 cm pitkä. Tässä istuimessa käytetään siis auton omaa turvavyötä lapsen kiinnitykseen. Turvavyöistuimen tarkoitus on ohjata turvavyö kulkemaan oikeasta paikasta. Se tarjoaa myös sivutörmäyssuojaa, joka pelkistä istuinkorokkeista jää uupumaan.

Istuinkoroke on kyllä EU:n ja YK:n hyväksymä turvalaite, mutta ne eivät suojaa lasta lainkaan sivutörmäystilanteessa. Juuri tämän vuoksi Liikenneturva ei suosittele lasten kuljettamista istuinkorokkeilla vaan turvavyöistuin on aina turvallisempi valinta.

Minkä ikäinen lapsi saa istua autossa ilman turvaistuinta?

Lain mukaan lapsen on käytettävä turvalaitetta autossa matkustaessaan, kunnes hän on 135 cm pitkä. Tarkkaa ikärajaa ei siis ole määritelty.
Liikenneturva on suositellut  vuodesta 2021 alkaen, että lapsi istuu autossa selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi asti.

Lisäksi suosituksen mukaan lasta tulisi kuljettaa turvavyöistuimessa 150-senttiseksi saakka. Suositus perustuu tutkimuksiin, onnettomuustilastoihin ja törmäystesteihin.

Ida Maasalo (FT) työskentelee Liikenneturvan suunnittelijana ja on tutkinut väitöskirjassaan lasten vanhempien liikenneonnettomuusriksiä. Hänen työnkuvaansa Liikenneturvalla kuuluu erilaisten tuotteiden ja koulutusten suunnittelu niin vanhemmille kuin ammattilaisillekin.

”Lyhytkään matka ei ole tekosyy jättää lasta suojaamatta. Suurin osa onnettomuuksista sattuu juuri lähellä kotia ,” Maasalo muistuttaa.

Uusi suositus 150-senttiseksi asti matkustamisesta turvavyöistuimessa on herättänyt osassa vanhemmista kummastusta ja myös epäilystä lapsen matkustusmukavuudesta.

”Vanhempien pelko lapsen epämukavasta olosta voi olla eri tulkinta kuin lapsen oma kokemus. Kannattaa sitkeästi yrittää panostaa lapsen viihtyvyyteen, miettiä vaihtoehtoja ja käydä kokeilemassa erilaisia istuimia, jotta suosituksesta voitaisiin pitää kiinni,” Maasalo kannustaa. ”Etenkin vakavissa törmäyksissä ja nokkakolareissa on selkeä etu, jos lapsi matkustaa turvalaitteessa selkä menosuuntaan päin.”

Myös lastenlääkärit pitävät Liikenneturvan uutta turvaistuinsuositusta erittäin hyvänä. 

Onko käytettynä hankittu turvaistuin varmasti turvallinen?

Kestävä kehitys ja tavaroiden kierrättäminen ovat suosiossa nykyisin. Mutta onko käytetyn turvaistuimen hankkiminen hyvä idea vai piileekö siinä riskejä?

Ida Maasalon mukaan käytetyn turvaistuimen voi hankkia levollisin mielin, kunhan huomioi seuraavat asiat:

  • Varmista turvaistuimen käyttöhistoria, ettei laite ole ollut onnettomuudessa.
  • Varmista, että istuimen mukana tulee olla alkuperäinen ohjekirja, josta käy ilmi, milloin laite on valmistettu ja mitkä ovat valmistajan ohjeet ja rajoitukset.
  • Turvaistuin saa olla enintään seitsemän vuotta vanha. Tätä vanhempien istuimien osat saattavat olla haperoituneet, eivätkä toimi optimaalisesti.

Turvaistuin tulee vaihtaa mahdollisen kolarin jälkeen

Kolarissa osallisena ollut turvaistuin tulee vaihtaa eikä sitä saa myydä eteenpäin.
Turvaistuimet korvataan usein vakuutuksesta. Korvausehdot voi tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstään

Väsymys ja tarkkaamattomuus yleisin syy vanhempien liikenneonnettomuusriskiin

Vakavien liikenneturmien taustalla on usein syynä korkeat ylinopeudet tai rattijuopumus. Maasalon tutkimuksen mukaan kuitenkin niissä onnettomuuksissa, joissa osallisena oli lasten vanhempia, syinä korostuivat väsymys ja tarkkaamattomuus.

”Etenkin esikoisen kohdalla unirytmi ja -vaje voi aiheuttaa vakavaa haittaa liikenteessä. Takapenkillä itkevä lapsi myös herättää huolta ja tarkkaavaisuus kärsii. Ensisijainen ohje onkin aina pysäyttää auto ja hoitaa lasta vasta sitten. Hoitaminen ajon aikana on turvallisuusriski,” Maasalo huomauttaa.

”Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että onnettomuusriski on pienempi, kun autossa on mukana toinen aikuinen huolehtimassa lapsen viihtyvyydestä ja tarpeista.”
Maasalo kehottaa tiedostamaan oman vireystilansa ja tekemään tarvittaessa vaihtoehtoisia valintoja liikkumiselle, kuten julkisen liikennevälineiden hyödyntämisen.

Sattuiko kohdalle kolhu tai kolari? Awux auttaa!

Kolarin sattuessa, saat autosi vaurioiden tarkastuksessa ja korjauksessa apua lähimmältä Awux-korjaamolta.

Awux-korjaamot ovat täyden palvelun kolarikorjaamoja, jotka hoitavat autosi korjauksen aina kolaritilanteen jälkihoidosta sijaisauton ja hinauksen kautta virheettömään korjaustulokseen. Awux-korjaamoilla sinua palvelee paikallinen yrittäjä ja saat tarvittaessa apua myös vahinkoilmoituksen tekoon.

Lähimmän toimipisteesi löydät täältä.

Kannattaako auton esilämmitys? Näin säästät sähköä ja rahaa!

Tammi-helmikuu on kylmintä aikaa Suomessa. Sähkön hinnan noustessa moni autoilija on valmis karsimaan mukavuudestaan säästämisen nimissä. Olennaista on kuitenkin huomata, että moottorin ja sisätilojen esilämmittämisessä on kyse useammasta muustakin asiasta kuin mukavuudesta. Lue Awuxin vinkit oikeaoppiseen auton lämmitykseen!

Auton esilämmityksen hyödyt

Monien autojen moottorit käynnistyvät pakkasilla kyllä ilman esilämmitystäkin, mutta etenkin vanhemmissa autoissa kylmänä käynnistetty moottori kuluttaa polttoainetta selvästi enemmän ensimmäisten ajokilometrien aikana.

Uudemmissa autoissa esilämmityksellä ei ole suurta eroa kulutukseen, mutta matkustusmukavuuteen kyllä. Esilämmitetty moottori nopeuttaa nimittäin myös sisätilojen lämpenemistä.
Lisäksi auton esilämmitys on ympäristöystävällinen valinta. Polttomoottorikäyttöisten autojen kylmäkäynnistykset lisäävät nimittäin ympäristölle haitallisia päästöjä.
”Kun moottori esilämmitetään, myös pakokaasujen poistumisreitti lämpenee nopeammin. Hiukkassuodatin ja katalysaattori alkavat toimia kunnolla vasta lämmettyään”, kommentoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

”Moottoriöljy on jähmeämpää kovilla pakkasilla, eikä näin välttämättä voitele olennaisia paikkoja riittävästi, kun auto kovalla pakkasella täräytetään kylmiltään käyntiin. Sen sijaan lämmennyt öljy on notkeaa, moottori pyörii jouhevammin ja myös käynnistyy paremmin.”

Myös täyssähköautot tai ladattavat hybridit hyötyvät esilämmityksestä.

Jos sähköauto kylmäkäynnistetään, ajoakustosta tarvitaan sähköä auton sisätilojen lämmitykseen. Tämä lyhentää auton toimintamatkaa jonkin verran. Kylmä akku ei myöskään kykene taltioimaan jarrutusenergiaa. Jos taas auto esilämmitetään sen ollessa latauksessa, ei esilämmityksellä ole vaikutusta toimintamatkaan.

Samalla saadaan monissa autoissa esilämmitettyä myös akusto, jolloin jarrutusenergian taltioiminen onnistuu jo alkumatkasta. Akuston lämpötila vaikuttaa myös sen kykyyn luovuttaa virtaa eli auton suorituskykyyn.

Mistä tietää mikä lämmitin autossa on?

Polttomoottoriautoissa käytettyjä lämmitinmalleja ovat lohko-, letku- ja säteilylämmittimet. Sähköautoissa esilämmitykseen hyödynnetään usein auton omaa, ajonaikaista lämmitysjärjestelmää. Tyypillisesti nykyaikaisesta sähköautosta löytyy ilmalämpöpumppu.
Perinteisiä lohkolämmittimiä löytyy lähinnä vanhemmista autoista. Sekä lohko- että letkulämmitin lämmittävät auton jäähdytysnestettä

Säteilylämmittimet ovat nykyään varsin yleisiä. Ne vaativat esilämmittämiseen lohkolämmitintä pidemmän ajan, koska jäähdytysnesteen sijaan ne lämmittävät usein auton öljypohjaa.

Jos polttomoottoriautossa käytetään verkkovirtakäyttöistä lohko-, letku- tai säteilylämmitintä ja halutaan lämmittää myös sisätilat, tarvitaan erillinen sisätilanlämmitin.

Polttoainetoimiset lisälämmittimet, kuten Webasto, ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina merkittävästi. Polttoainetoiminen lämmitin ei tarvitse sähköpistoketta, vaan se käyttää lämmön tuottamiseen ajoneuvon omaa polttoainetta ja virtaa auton akusta. Jäähdytysneste lämpenee ja sen myötä useissa autoissa myös moottori ja sisätilat. Polttoainetoimista lämmitintä ei tule koskaan käyttää sisätiloissa, kuten esim. autotallissa tai parkkihallissa.

Auton oikeaoppisessa lämmittämisessä ensisijaisen tärkeää on siis selvittää, mikä lämmitintyyppi omasta autosta löytyy. Moni ei tätä tiedä, ja saattaa sen takia valita vääränpituisen lämmitysajan. Oman auton lämmittimen saa selvitettyä esimerkiksi autohuollossa.

Näin tarkistat auton lämmittimen toimintakunnon

Auton lämmittimen toimintakunto pitää tarkistaa tasaisin väliajoin. Toimintakunnon voi tarkistuttaa autohuollossa tai päätellä itse.

”Moni autoilija laittaa auton vain automaattisesti johdon päähän ja ajattelee sisätilanlämmittimen alkaessa pöhisemään myös moottorin lämpenevän. Käytännössä lämmitysvastus on saattanut kuitenkin hajota jo vuosia sitten!”, Teppo Vesalainen havainnollistaa.

”Verkkovirtaa käyttävän lämmittimen toimintakunnon voi – lämmitintyypistä riippuen – tarkistaa joko kuuntelemalla tai öljyn lämpötilaa koittamalla. Jos autossa on moottorin vesitilaa lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, pitäisi pian lämmityspiuhan kytkemisen jälkeen alkaa kuulua naksuntaa tai kohinaa. Jos ääntä ei kuulu, on syytä olettaa lämmittimen hajonneen.”

Säteilylämmittimen toimintakunnon taas voi testata nostamalla öljytikun ylös moottorin ollessa kylmä ja kokeilla öljyn lämpötilaa sormenpäällä. Lämmitys laitetaan päälle tunniksi ja kokeillaan uudelleen, onko öljy lämmennyt.

Voiko autoa lämmittää liian kauan?

Jottei sähköä kulu hukkaan, auton moottorin ja sisätilojen esilämmitysaika kannattaa valita olosuhteisiin nähden oikein. Lämmitysajat liikkuvat 10 minuutin ja kolmen tunnin välillä, lämmitinmallista ja vallitsevasta ulkolämpötilasta riippuen.

Auton lämmitysohje
Auton esilämmitysaikojen suositukset ilman lämpötilan ja lämmitinmallin mukaan

Autoa ei tule pitää lämmityksessä esimerkiksi läpi yön. ”Tämä on selvää sähkön tuhlausta”, kommentoi Vesalainen yleistä virhettä. ”Tarpeettoman pitkät lämmitysajat myös kuluttavat auton lämmityslaitteiden käyttöikää. Myöskään paloturvallisuuden kannalta pitkät lämmitysajat eivät ole suositeltavia.” Säästö- ja turvallisuusvinkkinä Vesalainen kannustaakin hankkimaan kellokytkimen.

Lisäksi Vesalainen muistuttaa, ettei turvallisuudesta tule koskaan tinkiä säästämisen varjolla. ”Auton esilämmitys on myös turvallisuuskysymys. Jos sisätilan lämmittimen käytöstä haluaa tinkiä, tulee lähtöön varata aina enemmän aikaa ja huolehtia ikkunoiden kunnollisesta skrapaamisesta sekä huurteenpoistumisesta myös lasien sisäpinnoilta.”

Huomioi ympäristön turvallisuus auton lämmityksessä ja vältä korjauskustannukset

Tiesithän, että lämmityspiuhaa ei tule koskaan jättää roikkumaan pistorasiaan?
”Virtalähteeseen roikkumaan jätetty lämmityspiuha on turvallisuusriski. Riski on pieni, mutta mahdollinen.” varoittaa isännöitsijä Matti Korkeamäki Kiinteistö Korkeamäki Oy:stä.

”Esimerkiksi vesilätäkkö, lumiaura, leikkivät lapset ja ilkivalta ovat mahdollisia vaaranpaikkoja aiheuttamaan sähköiskun vaaran. Taloyhtiöissä kannattaa asukkaalle huomauttaa, jos havaitaan, että lämmityspiuha on toistamiseen jätetty virtalähteeseen. Jos vahinkoa tapahtuu, on asukas itse korvausvelvollinen taloyhtiön sijaan, kun teon tahallisuus voidaan todentaa annetuilla huomautuksilla.”

”Yleisin lämmityksen yhteydessä tapahtunut vahinko kuitenkin on hajonnut lämmitystolppa, kun asukas on unohtanut irrottaa lämmityspiuhan autostaan ja lähtenyt ajamaan. Tällöin korjauskustannukset kuuluvat asukkaan vastuulle”.

Sattuiko kolhu tai kolari? Awux-korjaamot ovat apunasi ja saat auton kuntoon helposti ja nopeasti. Olemme vakuutusyhtiöiden hyväksymiä vauriotarkastajia ja autamme myös vahinkoilmoituksen teossa.

Katso toimipisteet tai varaa aika!

Auto kolhiintunut tai kolaroitu? Pitääkö vahinkoilmoitus tehdä heti?

Liikenteessä ja parkkipaikoilla voi sattua ja tapahtua. Kun kolhu tai kolari on käynyt, henkilövahingot vältetty tai minimoitu, on aika alkaa miettiä vahinkoilmoituksen tekoa.

Kuinka pian auton vahinkoilmoitus tulee tehdä ja kumpi osapuoli sen tekee?

Virallinen ohjeistus on, että ajoneuvon vahinkoilmoitus tulee tehdä viimeistään vuoden kuluessa siitä, kun vahinko on tapahtunut.

Suositus kuitenkin on, että ilmoitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian, jotta myös kaikki tapahtuman osalliset saavat korvauskäsittelyn ja korjaustyöt mahdollisimman nopeasti käyntiin. Jos ajoneuvovahinko ei ole aiheutunut oman toimintasi seurauksena ja olet tapahtumaan syytön, tulee vahingon aiheuttajan tehdä ilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä.

Jos syyllisyys on selvittämättä tai epäselvä, tekevät kolarin molemmat osapuolet omat vahinkoilmoituksensa. Vasta vahinkoilmoituksen teko käynnistää korvausprosessin.

 

Nämä tiedot tarvitset vahinkoilmoitukseen

Nopeimmin vahinkoilmoituksen teet sähköisellä lomakkeella. Awux Autovahinkopalvelut tekee yhteistyötä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa ja sivuiltamme löydät linkit kaikkien vakuutusyhtiöiden sähköisiin vahinkoilmoituksiin.

Vahinkoilmoituksen lomakkeen saat ladattua myös tästä.

Vahinkoilmoituksen täyttämistä varten tarvitset toisen ajoneuvon kuljettajan ja omistajan tiedot, sekä ajoneuvon rekisterinumeron. Ajoneuvon merkki ja malli on myös hyvä tietää, mutta nämä selviävät viimeistään rekisterinumeron perusteella. Myös vahingon toisen osapuolen vakuutusyhtiön tiedot tarvitaan.

Vahinkoilmoitukseen tulee merkitä tarkat tiedot vahingosta kuten päivämäärä ja kellonaika. Lisäksi tapahtumasijainti, alueen tarkka kuvailu sekä ajoneuvojen tulosuunnat ovat tärkeitä tietoja.

Tarkasta huolellisesti kaikki tapahtuneet vauriot ja mahdollisuuksien mukaan valokuvaa ne. Saat ammattilaisen tekemän vahinkotarkastuksen ja tarkat tiedot vaurioista helpoiten Awux-korjaamoilta. Vahinkotarkastus onnistuu aikaa varaamatta.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Tarvittaessa tositteet voi lisätä vahinkoilmoitukseen tekemällä lisäselvityksen.

 

Tarvitsetko apua vahinkoilmoituksen tekoon?

Apuja vahinkoilmoituksen tekoon saat lähimmältä Awux korjaamoltasi . Halutessasi korjaamo toimittaa vahinkoilmoituksen suoraan eteenpäin vakuutusyhtiölle puolestasi.

Kari Kanerva toimii yrittäjänä Awux Heikinlaaksossa/Autokorjaamo Kanerva Oy:ssä, jossa vahinkoilmoitusten täyttö yhdessä asiakkaiden kanssa on arkipäivää.

”Tarjoamme apua vahinkoilmoituksen täyttöön ja vahinkotarkastuksiin ilman ajanvarausta. Aina saa soittaa tai tulla poikkeamaan korjaamolle”, Kanerva rohkaisee.

Kanerva kertoo, että noin puolet asiakkaista on jo täyttänyt vahinkoilmoituksen itse ennakkoon, mutta etenkin ensikertalaisille ammattilaisen apu ja konsultointi aiheesta on helpottavaa.

”Monelle jo pelkkä lomakkeiden täyttö voi tuntua hankalalta. Awuxilla ei tarvitse jännittää, koska me autamme asiakasta kyllä mielellämme ja ilmoitukset saadaan eteenpäin nopeasti ja vaivattomasti. Meille saapuessa mukaan kannattaa varata pankkitunnukset tai mobiilivarmenne sähköistä tunnistautumista ja vahinkoilmoitusta varten. Jos sähköinen vahinkoilmoitus ei ole vaihtoehto, tarvittaessa teemme yhdessä puhelimitse ilmoituksen vakuutusyhtiöön. Awux kertoo vakuutusyhtiölle tällöin pohjatiedot ja asiakas saa jatkaa puhelua yhdessä vakuutusyhtiön edustajan kanssa. Luonnollisesti emme veloita tästä asiakaspalvelusta mitään”, Kanerva täsmentää.

Awuxin palvelukonseptin tarkoitus onkin, että asiakkaalla olisi aina mahdollisimman matala kynnys saapua korjaamolle ja saada yksilöllistä palvelua tarpeisiinsa.

”Helposti lähestyttävyys, avulias ja asiantunteva palvelu on meille Awux-yrittäjille kunnia-asia.”

”Meillä ei ole kankeita tai kaavamaisia prosesseja, vaan asiakkaan ongelmat ratkaistaan tarpeen mukaan yksilöllisesti. Onpa joskus hädän hetkellä Awux-yrittäjä luopunut omasta autostaankin, jotta asiakkaan laina-auton tarve on ratkaistu nopeasti”, Kanerva naurahtaa.

 

Tarvitseeko vahinkoilmoituksen jättämisen jälkeen odottaa vakuutusyhtiön päätöstä ennen korjaustöiden aloittamista?

Kanerva kertoo, että vahinkokorjauksia tulee heille tasaisesti pitkin vuotta, mutta tehtävien luonne vaihtelee kausittain. ”Pienet talven aikana aiheutuneet kolhut saatetaan korjauttaa vasta kesällä, sillä koetaan, että riski lisäkolhuille talven aikana voi olla vielä olemassa. Esimerkiksi talvisin renkaista irtoavat nastat saattavat tehdä ikävää jälkeä tuulilaseihin, tämän paljastaa matalalta paistava kevätaurinko. Ilkivallasta johtuvia vaurioita taas tavataan enemmän kesäisin.”

Vahinkoilmoitusten käsittelyajat voivat vaihdella muutamasta päivästä muutamaan viikkoon vakuutusyhtiöstä ja tapauksesta riippuen.

Korjaukset on mahdollista kuitenkin aloittaa jo etukäteen ja odottaa takautuvaa päätöstä. Täytyy kuitenkin muistaa, että työntilaaja on aina korvausvelvollinen, jos vakuutusyhtiö eväisi korvaukset tai korvaussumma olisikin odotettua pienempi.

”Awux-korjaamoilla on kuitenkin hyvä asiantuntemus arvioida, voiko korjaustyöt aloittaa jo ennen lopullista korjauspäätöstä. Tähän vaikuttaa onko auto ajokuntoinen sekä asiakkaan käyttötarve autolle. Toisinaan ensiavulla saadaan auto käyttökuntoiseksi ja varsinainen korjaus voidaan tehdä osien saavuttua. Mikäli vaurioitunut osa ei ole korjattavissa, pystymme kustannustehokkaasti hyödyntämään myös käytettyjä varaosia. Kaikki työt suoritetaan luonnollisesti valmistajien ohjeet huomioiden.

Erilaisia mahdollisuuksia siis on ja Awuxilla aina konsultoimme asiakasta eri vaihtoehtojen suhteen”, Kanerva täsmentää. ”Jos kyseessä on iäkkäämpi auto, tai korvattavuus vaikuttaa epäselvältä, neuvomme usein odottamaan lopullista korvauspäätöstä”.

 

Vastapuolen vastuu

Jos vastapuoli on syyllinen vahinkoon, autosi korjaus korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Syyttömänä osapuolena sinulla on tällöin mahdollisuus anoa sijaisautoa korjauksen ajaksi, omasta vakuutusturvastasi riippumatta. Tätä varten on täytettävä erillinen käyttötarveselvitys.

Täytä lomake, tulosta ja tuo se myös mukanasi, Awuxilla toimitamme senkin puolestasi vakuutusyhtiöön!

Aika-ajoin sattuu myös tapauksia, jossa syyllisyys on epäselvä tai vastapuoli ei syystä tai toisesta tee vahinkoilmoitusta omaan vakuutusyhtiöönsä. Tällöin kannattaa välissä hyödyntää omaa Kasko -vakuutustaan, jotta korjausprosessin saa käyntiin.

Kun vahinko saadaan lopulta käsiteltyä niin mahdollinen korvausten, kuten omavastuun ja bonusten palautus, kyllä järjestyy omasta vakuutusyhtiöstä. Näin toimimalla ei tarvitse odotella pitkiä aikoja, jotta oman auton saa korjaukseen.

Rauhallista joulun aikaa ja turvallisia ajokilometrejä vuodelle 2023!

Muistathan, että vahingon sattuessa saat apua verkosta www.awux.fi sekä valtakunnallisesta palvelunumerostamme 030 63 64 000 myös pyhinä 24/7.