Blogi

Monen hiihtoloma alkaa pitkällä automatkalla – Vahingon sattuessa varmista korjauksen nopea eteneminen

Hiihtolomalla moni suuntaa pidemmälle automatkalle eri puolille Suomea. Talven ajo-olosuhteissa automatkaan voi tulla monta kuljettajaa haastavaa muuttujaa, kuten lumipyryä ja kovaa pakkasta.

Ajoneuvovahingoilta ei voi aina liukkailla teillä välttyä ja niiden aiheuttaman harmin minimoimiseksi, on suositeltavaa tarkistaa auton vakuutukset ennen matkalle lähtöä. Pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi ajoneuvo on hyvä vakuuttaa Kasko-vakuutuksella, joka korvaa myös omalle ajoneuvolle tapahtuvien vahinkojen korjaamisen.

Korvauksen saamiseksi sinun tulee täyttää vahinkoilmoitus. Liikenneonnettomuudet, kolarit, ulosajot ja hirvieläin- tai muut eläinkolarit ovat tapauksia, joissa pelkkä vahinkoilmoitus tyypillisesti riittää. Ilkivalta- ja varkaustapauksissa tulee tehdä vahinkoilmoituksen lisäksi rikosilmoitus poliisille.

Vahinkoilmoitus käynnistää korvausprosessin. Jotta korjaustyö saadaan nopeasti käyntiin, kannattaa vahinkoilmoitus tehdä mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen.

Vahinkoilmoituksen voi tehdä sähköisesti, puhelimitse tai käsin erilliselle lomakkeelle, mutta suositeltavin tapa on tehdä ilmoitus suoraan verkon kautta vakuutusyhtiön järjestelmässä. Se takaa nopeimman ja kitkattomimman asian käsittelyn.

Mitä tietoja tarvitset vahinkoilmoitukseen?

Ilmoitukseen tarvitset toisen ajoneuvon kuljettajan, omistajan sekä ajoneuvon tiedot, kuten rekisterinumeron, merkin ja mallin. Ilmoituksessa kysytään myös toisen osallisen vakuutusyhtiön tiedot. Tarkasta huolellisesti kaikki tapahtuneet vauriot sekä kuvaa ne mahdollisuuden mukaan.

Vahinkoilmoitukseen tarvitset tarkan tapahtumasijainnin, kellonajan sekä tulosuunnat. Ilmoituksessa pyydetään kuvailemaan aluetta mahdollisimman tarkasti, huomioi tämä tilanteen rauhoituttua.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Mikäli vahinkoilmoituksen käsittely edellyttää tositteiden lähettämistä, ne voi lisätä vahinkoilmoitukseen jälkikäteen tekemällä vahingosta lisäselvityksen.

Tuottaako vahinkoilmoitus päänvaivaa?

Vahinkoilmoitusten täyttämiseen on harvalla rutiinia, sillä vahinkoja sattuu kohdalle suhteellisen harvoin, onneksi. Siksi me autamme mielellämme sen täyttämisessä. Voit koska tahansa kysyä neuvoja Awux-pisteesi asiantuntijoilta tai täyttää vaikka koko vahinkoilmoituksen heidän kanssaan yhdessä verkossa tai palvelupisteessä, jolloin toimitamme vahinkoilmoituksen puolestasi vakuutusyhtiöllesi. Awux toimii yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa. Suorat linkit vakuutusyhtiöiden vahinkoilmoituksiin löydät täältä.

Jos vastapuoli on syyllinen vahinkoon, autosi korjaus korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Syyttömällä osapuolella on tällöin mahdollisuus anoa sijaisautoa tai seisontapäivärahaa korjauksen ajaksi, omasta vakuutusturvasta riippumatta. Tätä varten on täytettävä erillinen käyttötarveselvitys, valmiin lomakkeen voit ladata tai tulostaa alla olevasta painikkeesta. Täytä lomake, tulosta ja tuo se myös mukanasi, toimitamme senkin puolestasi vakuutusyhtiöön.

Voit ladata lomakkeen tästä.

Varmista ajoneuvosi korjauksen nopea eteneminen

  1. Toimita auto lähimpään Awux-palvelupisteeseen.
  2. Varmista, että vahinkoilmoitus tulee tehtyä.
  3. Awux tekee vahinkotarkastuksen ja korjauksesta kustannusarvion suoraan vakuutusyhtiön tietojärjestelmään.
  4. Vakuutusyhtiö vahvistaa kustannusarvion ja antaa korjausluvan suoraan Awuxille.
  5. Saat autosi korjattuna mahdollisimman ripeästi takaisin.

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Lähimmän Awux-korjaamosi löydät täältä.

Talven ajo-olosuhteissa aikaa pysähtymiseen kuluu yli kaksinkertaisesti – Näin toimii ennakoiva kuljettaja

Vaikka tieliikennelaki onkin sama ympäri vuoden, on eri luonnonlait otettava huomioon ajo-olosuhdekohtaisesti. Lumipyryn tai liukkauden aiheuttama vaikea ajo-olosuhde haastaa kuljettajaa ja ennakointi on paras tapa vastata haastavan ajokelin haasteisiin.

Valitse oikea tilannenopeus ja pidä riittävä turvaväli

Ennakoiva kuljettaja tunnistaa vaaratekijät ajoissa ja pitää olosuhteiden vaatimaa turvaväliä muihin teillä liikkujiin. Vallitseva tilanne tulee aina ottaa huomioon valitessa turvallista ajonopeutta. Talviliukkailla jarrutusmatka on jopa kaksinkertainen kesän jarrutusmatkaan nähden. Lisäksi pimeä vuodenaika tai huono näkyvyys edellyttää alempia nopeuksia.

Ajettaessa kuivalla kesäsäällä 80 km/h tuntinopeudella auton pysähtymismatka on 50 metriä ja aikaa tähän kuluu 3 sekuntia sekä päälle sekunnin reaktioaika. Talvella lumisella tiellä jarrutusmatka pitenee huomattavasti. 80 km/h vauhdista pysähtyminen ottaa 105 metrin matkan ja aikaakin kuluu jo 8 sekuntia sekä reilu sekunti reaktioaikaa. Talvella aikaa pysähtymiseen kuluu siis jopa kaksinkertaisesti kesään nähden. Jäisellä tiellä ajettaessa pysähtyminen 80 km/h vauhdista vie jopa 187 metriä ja aika yli tuplaantuu 17 sekuntiin reaktioaika mukaan lukien. Yllättävien tilanteiden varalta, hellitä siis kaasujalkaasi haastavissa ajo-olosuhteissa ajettaessa.

 

Pysähtymiseen kuluva aika
Lähde: Liikenneturva, Vaikeat ajo-olosuhteet

Varustautumalla huolellisesti edistät kaikkien tiellä liikkuvien ajoturvallisuutta

Aina ei ole itsestään selvää, että matka sujuu mutkattomasti ja lämpimässä autossa istuen. Talvella automatkalle lähdettäessä on tärkeää pukeutua oikein tai vähintään varata mukaan ulko-olosuhteisiin sopivat varusteet.

Varaa mukaasi myös heijastin tai heijastinliivi. Autoilijat tietävät, kuinka huonosti jalankulkija näkyy ilman heijastinta, vaikka tie olisi valaistu. Lue heijastimista kertova Awux-artikkeli ja testaa Liikenneturvan animaation avulla miten jalankulkija näkyy ajovaloissa ilman heijastinta. Moni autolla matkaava saattaa mieltää heijastimen turhaksi, mutta myös autoilija muuttuu jalankulkijaksi autosta noustessaan. Heijastimia tarvitaan eritoten, jos auto rikkoutuu tai apua tarvitaan pimeässä.

Jokaisesta autosta tulisi löytyä myös kunnollinen lumiharja ja jääraappa, jotta auto saadaan puhdistettua huolellisesti ennen liikkeelle lähtöä. Liikkeelle pääsyn jälkeen on äärimmäisen tärkeää, että kuljettaja näkee itse autosta ulos, sekä se, että sinä näyt muille tiellä liikkuville.  Varaa aikaa liikkeelle lähtöön ja odota myös huurtumisen poistuminen ennen tielle suuntaamista.

Jäiden raappaamista voi helpottaa kestopinnoittamalla auton lasit. Lue lisää lasien pinnoittamisesta Awux-artikkelista.

Vie autoosi myös taskulamppu ja tarkista varoituskolmion kunto. Varoituskolmio on pakollinen ajoneuvovaruste, joten tarkista, että kolmion heijastinpinta on ehjä ja jalusta tukeva.

Talven ajo-olosuhteissa 33 % enemmän ajoneuvovahinkoja – Jos vahinko sattuu, toimi näin

Onnettomuustietoinstituutin laatima vuoden 2019 liikennevahinkotilasto osoittaa talvisin tapahtuvan 33 prosenttia enemmän suistumisia, peräänajoja, risteävän- ja kohtaavan liikenteen vahinkoja kesäaikaan nähden. Tilastojenkin valossa tiellä vaaditaan erityistä tarkkuutta talviolosuhteilla liikuttaessa.

Vahingon sattuessa:

  • Pysy rauhallisena, vahinkoja voi sattua kenelle tahansa.
  • Mikäli kolarista ei aiheudu vaaraa muille tielläliikkujille, tilanne ei edellytä liikenteenohjausta, eikä kukaan ole loukkaantunut, poliisille ei tarvitse ilmoittaa vahingosta.
  • Varmista kysymällä, että vastapuolella on voimassa oleva liikennevakuutus.
  • Varmista esim. ajokorttia kysymällä vastapuolen henkilöllisyys.
  • Mikäli mahdollista, ota tilanteen nähneiltä ihmisiltä varmuuden vuoksi yhteystiedot ylös.

Varmista korjauksen nopea eteneminen:

  1. Toimita auto lähimpään Awux-palvelupisteeseen.
  2. Varmista, että vahinkoilmoitus tulee tehtyä.
  3. Awux tekee vahinkotarkastuksen ja korjauksesta kustannusarvion suoraan vakuutusyhtiön tietojärjestelmään.
  4. Vakuutusyhtiö vahvistaa kustannusarvion ja antaa korjausluvan suoraan Awuxille.
  5. Saat autosi korjattuna mahdollisimman ripeästi takaisin.

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Tavoitat meidät valtakunnallisesta palvelunumerostamme: 030 6364 000.

Awux toivottaa kaikille turvallisia talvikilometrejä!

Awux Riihimäki laajentaa yrityskaupalla

Awux Riihimäki eli Dini Auto Oy on ostanut Automaalaamo J. Karhumäki Oy:n  automaalaamoliiketoiminnan kiinteistöineen. Kaupan myötä Dini Autolla on jatkoa ajatellen alueella erittäin vahva jalansija vauriokorjaus- ja maalaamotoiminnassa.

Dini Auton yrittäjät Janne Pekkarinen ja Toni Näsman ovat tyytyväisiä ratkaisuunsa.

 

Awux_riihimäki_laajentaa

 

Ahtaaksi käynyt vanha n. 450 m² maalaamotila vaihtuu väljempiin tiloihin, joissa neliöitä on n. 700m².

– Hyvällä ja keskeisellä liikepaikalla sijaitsevalla tontilla on jatkoa ajatellen vielä reilusti rakennusoikeuttakin,  Pekkarinen kertoo.

– Huoltotoimintamme on myös kasvanut ja saamme korikorjauksen ja maalaamon kehityksen lisäksi samalla paremmat edellytykset kehittää myös huoltopalveluita, kun maalaamo siirtyy uusiin tiloihin, täydentää Näsman.

Asiakaspalvelun mahdollisuudet laajenevat myös maalauspuolella merkittävästi, sillä ostetussa maalaamossa on uudenkarhea maalauskammio, jonka yli kolme metrinen oviaukko mahdollistaa isompienkin pakettiautojen maalaamisen kammiossa.

Awux Riihimäen yhteystiedot löydät täältä.

Löysitkö autostasi parkkipaikkakolhun? Tällä menetelmällä kolhut korjataan maalaamatta

Parkkipaikoilla ja ahtaissa tiloissa on melko yleistä, että esim. viereisen auton ovi avautuessaan saattaa osua naapurissa auton kylkeen ja tuloksena on helposti pieni, mutta helposti havaittavissa oleva lommo.  Jos maalipinta ei ole kärsinyt, näihin ”parkkipaikkakolhuihin” löytyy onneksi myös nopea ja edullinen PDR-korjausmenetelmä (Paintless Dent Repair). Tässä menetelmässä kolhu oikaistaan siistiksi erikoistyökaluilla jäljen taustapuolelta painelemalla ja ulkopuolelta liiman avulla vetämällä.  

Millaisen lommon voi oikaista tällä menetelmällä? 

Perinteisesti PDR-menetelmä sopii maksimissaan noin kahden euron kolikon kokoisten kolhujen oikaisuun, mutta jokainen kolhu arvioidaan tapauskohtaisesti. PDR-menetelmässä lommo oikaistaan vaurion taustapuolelta erikoistyökalujen avulla. Jotta PDR-menetelmää voidaan käyttää korjausmenetelmänä, pitää maalipinnan olla ehjä ja sijaita sellaisessa paikassa, jossa sitä pääsee käsittelemään pellin sisäpuolelta. 

pdr menetelmällä tehtävään oikaisuun käytetään oikean kokoista koukkua
Koukku, jonka avulla peltiä oikaistaan pellin sisäpuolelta.

Miten PDR-menetelmä eroaa perinteisestä menetelmästä?  

Suurimmat erot PDR:n ja perinteisen peltikorjauksen välillä ovat ajassa ja korjauskustannuksissa. Ns. koukkuoikaisuna tehtynä korjaus kestää tapauksesta riippuen 30 min – 3 tuntia. Perinteisiin peltitöihin mahdollisine maalauksineen kuluu vähintään yksi, yleisemmin kaksi tai kolmekin arkipäivää. 

Huomasitko lommon autossasi? Tuo autosi lähimmälle Awux-ammattilaiselle arvioitavaksi. Lähimmän toimipisteen löydät tästä. 

Tarkkuutta tielle sarvipäiden sekä muiden eläinten varalta – hirvet ovat eniten liikkeellä syksyllä

Liikenneturva kertoo, että hirvet ovat eniten liikkeellä rykimän, eli hirvien kiiman aikana loka-marraskuussa. Nyt siis tarvitaan erityistä tarkkuutta teiden päälle. Hirvikolarin syntyyn on usein myötävaikuttamassa jokin häiriötekijä kuten näköeste, vastaantulija, huonot sääolot tai kuljettajan ajatusten harhautuminen. 

Myös peurakolarit ovat lisääntyneet Suomessa peurakannan kasvun myötä. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 tapahtui 13 433 riistaonnettomuutta joista hirveen törmättiin 2009 kertaa. Suurin osa riistaonnettomuuksista tapahtui valkohäntäpeurojen ja ajoneuvojen törmäyksissä.  

Mitä voit itse tehdä välttääksesi onnettomuuden? 

Hidasta ja havainnoi: 

  • Kevennä kaasujalkaa hirvivaara-alueella tai jos näet metsästäjiä tien läheisyydessä. Jarruta välittömästi, jos havaitset jotain poikkeavaa liikettä. 
  • Käytä mahdollisimman paljon kaukovalojamikäli se muun liikenteen kannalta on mahdollista. 
  • Tarkkaile tien vierustoja, erityisesti paikoissa, joissa puita tai pensaikkoa kasvaa tien lähellä. 
  • Jos eläin juoksee tielle, yritä väistää takaa. 
  • Ajoneuvoon asennettu lisävalo voi auttaa eläimen havaitsemisessa 

Hirvet liikkuvat aktiivisimmin aamu- ja iltahämärissä. Rykimä-ajan lisäksi toinen hirvien vilkkaan liikehdinnän aika ajoittuu touko-kesäkuuhun, jolloin hirviemot vieroittavat ylivuotiset vasansa. Nämä yksin liikkumaan tottumattomat nuoret hirvet eksyvät herkästi autoteille myös yllättävistä paikoista, joissa hirvistä ei välttämättä varoiteta liikennemerkillä.  

Jos vahinko kuitenkin sattuu: 

  • Varoita muuta liikennettä, ja vie varoituskolmio paikalleen. Pimeän aikaan on hyvä käyttää myös taskulamppua ja heijastimia liikuttaessa tien lähistöllä. 
  • Auta ja soita hätänumeroon, jos onnettomuudessa on loukkaantuneita. 
  • Ilmoita aina myös aina poliisille hätäkeskuksen kautta. 

Vikkelät pieneläimet – vilkaise aina taustapeiliin ennen äkkijarrutusta 

Hirvien ja peurojen lisäksi myös pieneläimiä juoksee tien poikki. Jarruttamista ennen vilkaise aina taustapeiliin peräänajojen välttämiseksi ja vältä äkillisiä ohitusliikkeitä. Äkillisten liikkeiden seurauksena auto voi päätyä ojanpenkkaan tai vastaantulevien kaistalle. Omalta kaistaltaan poistuva autoilija on aina syyllinen mahdolliseen liikenneonnettomuuteen. Jokaisen autoilijan ja motoristin kannattaa miettiä etukäteen mahdollisia riskitilanteita ja niissä toimintaa – näin tilanteen tullen toiminta on harkitumpaa. 

Kun vahinko sattuu, Awux auttaa 

Awux-korjaamot ovat täyden palvelun kolarikorjaamoja, jotka hoitavat autosi korjauksen aina kolaritilanteen jälkihoidosta sijaisauton ja hinauksen kautta virheettömään korjaustulokseen. Awux-korjaamoissa syntyy laatujälkeä, johon voit luottaa – järkevällä tavalla toteutettuna. 

Ratsaa renkaasi ajoissa – talvirenkaat alle sään mukaan

Tänä talvena talvirenkaat voidaan vaihtaa alle ensimmäistä kertaa sään, eikä vain päivämäärän perusteella. Uudistettu tieliikennelaki tuli voiman kesäkuun alussa ja sen mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää sitä edellyttää marras-maaliskuun aikana. Aikaisemmin talvirengaspakko oli säästä riippumatta joulu-helmikuussa. 

Pakollinen talvirenkaiden käyttöaika pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli niiden käyttöä edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. 

Uusi laki vaatii entistä tarkempaa säiden seurantaa 

Jotta liikenne sujuisi mahdollisimman turvallisesti, uusi tieliikennelaki vaatii entistä huolellisempaa kelien seurantaa. Ilmatieteen laitos antaa varoituksia heikentyneistä liikenneolosuhteista pääteillä varoitusluokin, joita on kolme: normaali ajokeli (vihreä), huono ajokeli (keltainen) ja erittäin huono ajokeli (oranssi). Alemmalla tie- ja katuverkostolla sääolosuhteet voi kuitenkin olla hyvinkin erilaiset, eikä Ilmatieteen laitoksen varoituksissa oteta kantaa niillä oleviin olosuhteisiin. Annettavaan varoitukseen vaikuttaa säiden lisäksi vuorokauden- ja vuodenaika sekä alue. Syksyllä ja alkutalvesta jo pienikin lumisade tai musta jää voi johtaa varoitukseen, kun taas keskitalvella tiet ovat jo valmiiksi lumi- tai jääpolanteisia, joten varoitusta ei kevyestä lumisateesta enää anneta.  

Aamulla ei siis kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivän aikana on odotettavissa lumisadetta tai liukasta keliä.  

Valvontatilanteessa sääolosuhteiden vaikutuksen rengasvalintaan määrittelee poliisi.  

Muista tarkistaa renkaat ja rengaspaineet 

Liikenneturvan mukaan renkaiden suorituskyky märällä, lumisella tai jäisellä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus, kesärenkailla 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm, on saavutettu. Varsinkin sateella tien kulumisen aiheuttamiin uriin kertyvä vesi sekä sulaneen tai suolatun lumen muodostama loska ovat haasteita renkaiden kyvylle säilyttää pidon edellyttämä tartunta tien pintaan.  

Rengaspaineilla on huomattavaa merkitystä turvallisuuden, taloudellisuuden ja ympäristön kannalta, ja ne olisikin syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suositusten mukaisesti. Ajoneuvolle suositellut rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta ja usein myös muusta helpommin tarkistettavasta paikasta, kuten polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai kuljettajan ovesta tai sen pilarista. 

Rengaspainesuositus riippuu yleensä myös auton kuormituksesta. Eli renkaiden paineita tulee tarkistaa, jos kuorma selvästi poikkeaa tavanomaisesta. Esimerkiksi jos tavallisesti autossa on vain kuljettaja tai korkeintaan matkustaja etupenkillä, ja siten tulisikin lähteä matkaan aikuisia matkustajia takaistuimella tai tavaratilassa runsaasti painavaa matkatavaraa, tulee rengaspaineet tarkistaa kuormalle suositetun mukaiseksi. 

Vajaapaineisilla renkailla ajettaessa: 

  • auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu 
  • ohjauksen puoltaminen lisääntyy ja rengas saattaa rikkoutua 
  • polttoaineenkulutus kasvaa 3–6 prosenttia ja 
  • renkaan elinikä lyhenee 25–50 prosenttia. 

Samalla kun tarkistat ajoneuvosi rengaspaineet, on pieni vaiva tarkistaa myös renkaiden kunto. 

Awux toivottaa hyvää pitoa ja turvallisia ajokilometrejä! 

Näe ja tule nähdyksi – kuinka kaukaa havaitset jalankulkijan?

Hämärän ja pimeän aikaan liikuttaessa autoilijan on vaikeaa erottaa tummiin pukeutunutta kävelijää, lenkkeilijää tai pyöräilijää. Viimeistään nyt on syytä ottaa käyttöön kevyen liikenteen paras turvavaruste eli heijastin tai heijastinliivi. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä ja autoilijaa näkemään hämärässä kulkevan kävelijän. Muista, että myös autoilijasta tulee jalankulkija autoilijan noustessa ajoneuvosta. Heijastin kuuluu jokaisen vakiovarusteeksi hämärän tullen. 

Heijastimen lisäksi näkemiseen vaikuttaa myös valojen kunto sekä tuulilasin likaantuminen. Pitämällä ajovalot kunnossa sekä tuulilasin kirkkaana edistät ajoturvallisuutta huomattavasti. 

Miltä etäisyydeltä näet jalankulkijan ilman heijastinta? 

Liikenneturvan mukaan kaukovaloilla ajava autoilija näkee ilman heijastinta pimeällä tiellä kulkevan jalankulkijan noin 150 metrin etäisyydeltä vaatetuksesta ja auton valoista riippuen. Heijastinta tai heijastinliiviä käyttävä nähdään jopa yli 600 metrin päästä. Etäisyyden ero on valtava! Entä lähivaloilla? Kohtaamistilanteessa lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä.

Heijastimella ja ilman liikkuvan jalankulkijan näkyvyys etäisyys

Katuvalaistuissa taajamissakin voi olla vaikeaa havaita pimeän aikaan liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat havainnointia.  

Jalankulkijan on lain mukaan pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta. Lain velvoituksesta huolimatta taajamassa ja taajaman ulkopuolella vain joka toinen jalankulkija on varusteltu heijastimella. 

Testaa animaation avulla, miten jalankulkija näkyy ajovaloissa ilman heijastinta.  

Heijastin auttaa vain, jos se on kiinnitetty oikein 

Heijastinvalikoimasta löytyy moneen eri tarpeeseen ja tyyliin sopivia, näitä ovat esimerkiksi vapaasti riippuvat, irrotettavat jkiinteätRiippuva heijastin kiinnitetään polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan. Autoilija havaitsee parhaiten tien puoleiselle sivulle kiinnitetyn heijastimen. Riippuheijastimen pitää päästä heilumaan vapaasti ja näkyä sekä eteen, taakse että sivulle. 

Stretch– tai jousiheijastin kiinnitetään ensisijaisesti tien puoleiseen ranteeseen tai kyynärvarteen. Heijastimen voi kiinnittää myös sääreen, jos käytössä on useampia heijastimia. 

Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa. 

Muista heijastaa myös karvainen lenkkikaverisi!  

Awux toivottaa kaikille autoilijoille ja kevyen liikenteen kulkijoille turvallista ja ”häikäisevää” syksyä!

Tuulilasin kunto vaikuttaa myös turvatyynyn toimintaan

Nykyautoissa ehjän tuulilasin merkitys korostuu, sillä tuulilasin tehtävä on olla osana auton turvarakennetta ja siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia voimia muualle auton koriin suojaten matkustajia. Ehjällä tuulilasilla voi olla ratkaisevaa merkitystä siinä, kuinka kasaan katto onnettomuustilanteessa painuu tai kuinka etuosan rakenteet törmäyksen vastaanottavat. 

Tuulilasi sekä sen merkitys turvallisuuteen on kehittynyt vuosien varrella 

Monille tulee mieleen turvavyöt, turvatyynyt ja muut näiden kaltaiset turvavarusteet, kun mietitään ajoneuvon turvavarusteita. Harva tulee ajatelleeksi, kuinka suuri merkitys auton tuulilasilla on auton turvallisuuteen. 

Kun tuulilasi keksittiin, sen tarkoitus oli vain pitää ajoviima ja lentävät asiat pois matkustamosta. Ennen autojen tuulilasi kiinnitettiin tiivisteen avulla koriin, jolloin lasi ei ollut kiinteä osa korin rakennetta, mutta nykyään tuulilasi liimataan koriin kiinni, jolloin se muuttuu yhdeksi korin kantavista rakenteista.  

Vaurioituneen tai väärin asennetun tuulilasin vaikutukset turvatoimintoihin 

Ensimmäisenä mieleen tulee vaikutukset kuljettajan näkökykyyn sekä tuulilasin kestävyyteen. Näiden lisäksi vaurioitunut tuulilasi vaikuttaa auton automaattisiin turvajärjestelmiin. Etumatkustajan turvatyyny voi olla esim. suunniteltu lauetessaan tukeutumaan auton tuulilasiin ja mikäli tuulilasissa on kiveniskemävaurio tai halkeama, turvatyynyn toiminta ei kolaritilanteessa ei välttämättä ole suunnitellun mukaista. 

Tuulilasin asennusliikkeellä on vastuu tuulilasin oikein kiinnittämisestäVäärin asennettu tuulilasi voi esimerkiksi lähteä autosta irti turvatyynyn lauetessaTuulilasin täytyy olla täysin ehjä ja oikein kiinnitetty, jotta se toimii oikealla tavalla turvavarusteena onnettomuustilanteessa. Tuulilasin asentaminen kannattaa siis suosiolla jättää ammattilaisen tehtäväksi. 

Tuulilasin teknologian toimintavarmuus tuulilasin vaihdon jälkeen 

Tuulilasin vaihdon lisäksi turvallisuuteen vaikuttaa tuulilasissa sijaitsevien antureiden toiminta. Nykyautoissa on paljon erilaisin anturein toimivaa tekniikkaa tuulilasiin integroituna tai kiinnitettynä. Näitä ovat esim.  

  • sadetunnistin 
  •  jalankulkijan tunnistuksen kamera 
  • mukautuvien ajovalojen anturi 
  • Kaistavahti kamera
  • HUD-näytölle tarkoitettuja ominaisuuksia 

Jotta tuulilasiin asennettujen antureiden toimintavarmuus säilyy, on tuulilasin vaihdon jälkeen kalibroitava siinä olevat mahdolliset kamerat. Lisää kalibroinnista pääset lukemaan Awuxin artikkelista ”Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi”. Kalibrointi on ensiarvoisen tärkeää turvajärjestelmien oikein toimivuuden kannalta.  

Pidä mukana kirkasta teippiä 

Jotta kiveniskemät eivät pääse aiheuttamaan suurempaa vauriota, autossa kannattaa säilyttää kirkasta teippiä tai tuulilasilaastareita. Tärkeät toimenpiteet kiveniskemän sattuessa ovat iskukohdan kuivaus, teippiä päälle ja mahdollisimman nopeasti lähimmälle korjaamolle tarkastettavaksi. Awux-toimipisteistä saat tuulilasin ensiapupakkauksen”, sellainen on hyvä olla autossa varmuuden vuoksi. 

Teippi ei estä lasia halkeamasta, mutta sen liimaaminen mahdollisimman pian kiveniskemän päälle antaa paremmat mahdollisuudet saada kiveniskemä korjattua, sillä ja mitä puhtaampana iskemäkohta pysyy, sitä paremmat mahdollisuudet ovat korjaamiseenLue Awuxin ajankohtaisista riittääkö pelkkä korjaus ”Tuulilasin korjaus vai vaihto? Testaa helposti itse!”. 

Tuulilasivahingot ovat lisääntyneet viime vuosina 

Lasivahinkojen määrän kasvua selittävät monet asiat, mm. tieverkon kunto, hiekoituksessa käytettävä teräväreunainen kivimurske ja roiskeläppien poistuminen. Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän paljailla teillä. Paljaalla tiellä nastoja irtoaa ja nykyään yleistyneiden kitkarenkaiden pehmeä kumiseos ja lamellirakenne nostattaa herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja. 

Korjauta autosi tuulilasi ajoissa. Awuxilla saat arvion tuulilasin kunnostaonko korjaus riittävä keino vai pitääkö tuulilasi vaihtaa.  

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille. 

Huomasitko vaurion tuulilasissa? Etsi lähin Awux-korjaamosi ja varaa aika! 

Awux Lohjalla työt hoituvat motivoituneen ammattilaisjoukon voimin

Awux Lohja, eli Test-Tec Oy on kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä kumppani kolarikorjaukseen ja automaalauksiin. Pettämätön palveluasenne on luonut vankan aseman monien vakuutusyhtiöiden luottokorjaajana. Awux Lohjalle aikataulujen pitäminen on kunnia-asia ja työn laadukas jälki ehdoton vaatimus. 

Awux Lohjan laajaan palveluun kuuluu kolarikorjauksen ja automaalauksen lisäksi tuulilasin korjaukset ja vaihdot, hinaus, rengasmyynti sekä rengashotellipalvelun tarjoaminen asiakkailleen.
Maalaamopuolella Awux Lohjalla onnistuvat kaikki maalaustyöt, paikkamaalauksista vaikka koko auton erikoisvärimaalauksiin. 

Awux Lohja - kolarikorjaamo

Ammattitaidolla jo kymmenen vuoden ajan 

Test-Tec viettää tänä vuonna kymmenvuotisjuhliaanTest-Tecin liiketoiminta alkoi testereiden laitevalmistuksella. Testereitä valmistettiin esimerkiksi jarruviivemittareihin raskaan kaluston perävaunuvalmistajille sekä katsastuskonttoreille direktiivin mukaiseen viivemittaukseen. Vuonna 2012 Test-Tecin palvelut laajenivat heidän aloitettuaan rengasmyynnin muiden palveluiden ohelle. Vuonna 2013 avautui mahdollisuus ostaa vanha automaalaamo kiinteistöineen, jolloin Awux Lohjan yrittäjä, Panu Tiililä, pääsi alalle mikä häntä on aina kiinnostanut.  

Seuraavan vuosikymmenen suunnitelma on säilyttää nykyinen asema ja kasvaa Awux-ketjun mukana entistä luotettavammaksi ja laadukkaammaksi. 

Motivoitunut henkilökunta laadukkaan työn jäljen takana 

Test-Tecin liiketoiminnan kasvaessa myös henkilökunnan määrä on vuosien aikana kasvanut. Alussa Test-Tecillä työskenteli kolme henkilöä, nykyinen lukumäärä on seitsemän työntekijää.  

Awux Lohjan yrittäjä Panu kuvailee henkilökuntaansa erittäin motivoituneeksi ammattilaisjoukoksi, joiden kanssa on hyvä jatkaa kehittymistä ja olla alueensa kilpailukykyisin kumppani. 

”Tiellähän myö touhotettaan – teitä varten!” –Awux yrittäjä, Panu Tiililä 

Mitä kuuluu Awux yrittäjän työpäivään? 

“Vauhtia ja vauhtia!” Päivän aikana Panu hoitaa asiakaspalvelua, vahinkotarkastuksia, työnjohtotehtäviä, myyntiä, tilauksia, laskutusta, tavaranoutoja ja mitä ikinä eteen sattuukaan.  

Awux Lohjan yrittäjä tekee mielellään töitä tämän alan parissa, sillä työt toimivat myös hänen harrastuksenaan. Vauhdikkaisiin päiviin energiaa parhaiten antaa hänen lempiruokansa, paistettu maksa. 

Jos Panu saisi valita itselleen minkä tahansa auton, hän haluaisi ehdottomasti vanhan Mustangin.  

Awux Lohjan yhteystiedot löydät täältä. 

Fiksu autoilija tekee syksyllä seuraavat toimenpiteet tuulilasilleen ja pyyhkijöilleen  

Pimenevät päivätmärkien lehtien ja veden kuorruttama tienpinta sekä vastaantulijoiden häikäisevät valot – niistä on autoilijan syksy tehty. Nyt onkin hyvä hetki tarkistaa oman ajoneuvon tuulilasin ja pyyhkijöiden syyskelpoisuus. 

Mihin lasipinnoitteen toiminta perustuu? 

Auton vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu maalipintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille lasipinnoitteen avulla.  

Pinnoitteen toiminta perustuu pintajännityksen ja kitkan alenemiseen. Kun pintajännitys saadaan laskemaan riittävän alas, pinta hylkii erinomaisesti likaa ja vettä. 

Kun tuulilasi on pinnoitettu, pyyhkijöitä ei maantienopeuksissa tarvitse juuri käyttää. Pinnoitteen ansiosta yksittäiset vesipisarat yhdistyvät suuremmiksi pisaroiksi, jotka poistuvat tehokkaasti lasipinnalta nopeuden ja tuulenvastuksen ansiosta. Vesi alkaa siirtymään lasilta pois jo 50 km/h nopeuksissa ilmavirran vaikutuksesta. 

Mitä hyötyä lasipinnoitteesta on? 

Sade kasvattaa onnettomuusriskiä, sillä teiden pinnat ovat liukkaat ja kuljettajan näkyvyys rajallinen. Pinnoite on siis merkittävä liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, koska lasinpyyhkijöiden käytön tarve väheneePinnoitteilla saadaan myös lasi pysymään pitempään puhtaana. Lisäksi pinnoitteet täyttävät myös mikroskooppiset naarmut, jolloin pinnasta tulee aiempaa kirkkaampi. Suurempia kiveniskuja aine ei kuitenkaan paikkaa.  

Etenkin etusivulaseissa pinnoitteen hyöty on maksimaalinen. Ilman pinnoitusta etusivulaseissa on sateella ajettaessa vesiverho, joka hankaloittaa huomattavasti näkyvyyttä sivulle katsottaessa Sivulaseissa pinnoite kestää myös pisimpään, koska niihin ei kohdistu niin paljon hankausta kuin esimerkiksi tuulilasiin.  

Talvellakin pinnoitteesta on hyötyä. Säästät hermoja sekä aikaa, kun jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta. Pinnoitettuun lasiin jää ei pääse tarttumaan yhtä tiukkaan kiinni kuin pinnoittamattomaan lasiin.

Pinnoitteella säästetään myös huomattavasti pyyhkijänsulkija niiden käyttötarpeen vähetessä. Lisäksi lasipinnoite vähentää tuulilasinpesuaineiden ja kemikaalien tarvetta. Säästät samalla niin luontoa kuin myös vahatun auton pintaa. 

Awux suosittelee uusien tuuli-, sivu-, tai takalasien pinnoittamista aina asennuksen yhteydessä.  Jos pinnoitettu lasi rikkoutuu kolaritilanteessa, ja sinulla on kaskovakuutus, vakuutus korvaa niin uuden lasin kuin pinnoitteenkin. 

Kuinka ajoneuvon lasit pinnoitetaan? 

Tuulilasi tulee puhdistaa huolellisesti kaikesta liasta ennen pinnoitusta. Awuxkorjaamoissa ajoneuvon laseille käytetään Aquacontrol®-käsittelyä. Aquacontrol® on läpinäkyvä ja ohut pinnoite, jota voidaan käyttää auton kaikissa lasipinnoissa. Toisin kuin jotkin muut pinnoitteet, Aquacontrol® kestää tuulilasissa jopa 20 000 km ja sivulaseissa 60 000 km. Joihinkin Volvo, Porsche, Nissan, Mazda, Lexus, Kia ja Ford malleihin tehdään ensimmäinen Aquacontrol®-käsittely jo tehtaalla. 

Aquacontrol® edut: 

  • Ajoturvallisuus ja ajomukavuus paranevat 
  • Näkyvyys paranee huonoissa sääolosuhteissa 
  • Kuljettajan reaktioaika pienenee 25 % 
  • Pimeän ajan heijastumat vähenevät 
  • Lumen, jään ja hyönteisten poistaminen lasista helpottuu 
  • Tuulilasinpyyhkijöiden kulutus vähenee 
  • Kestää jopa 20 000 km tuulilasissa ja 60 000 km sivulaseissa 

Mistä tietää pyyhkijänsulkien olevan vaihtokunnossa? 

Hyvin toimivat tuulilasinpyyhkijät ovat olennaiset hyvän näkyvyyden kannalta ja ovat siksi olennaisia ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi. Sulat tulisikin uusia säännöllisesti parhaan mahdollisen pyyhintätuloksen varmistamiseksi.  

Jos tuulilasiisi jää pyyhkijän jäljiltä kalvo tai raitoja, ne ovat todennäköisesti tulleet jo elinkaarensa loppupäähän. Joskus sulkia voi elvyttää pyyhkimällä niitä liinalla, jossa on raakaa lasinpesunestettä, mutta apu on usein vain lyhytaikainen.  

Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa narinaa kannattaa sulkien päivittämistä harkita. 

Mikäli sulkia ei uusita ajoissa, saattavat ne pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja vaurioittavat pahimmassa tapauksessa tuulilasia pysyvästi. Helppo muistisääntö on, että vaihtaa sulat samalla kun vaihtaa talvi- tai kesärenkaat autoon. 

Saat pidennettyä tuulilasin sekä pyyhkijänsulkien ikää pitämällä tuulilasin puhtaana. Pyyhkijänsulan kärki kuluu epäpuhtauksista ja vaurioituneilla pyyhkijänsulilla saat naarmuja aikaiseksi tuulilasiisi. 

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys. Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.