Blogi

Kaikki tehot irti ilmastointilaitteesta – muista ilmastointilaitteen säännöllinen huolto ja puhdistus

Kesähelteillä monet huokaisevat helpotuksesta omistaessaan ajoneuvon, joka on varusteltu ilmastoinnilla. Hellepäivänä parkkeeratun auton sisälämpötila voi nousta jopa yli 60–70 asteeseen, joten kuuma ilma on syytä häätää matkustamosta ennen ajoon lähtöä. Sopivan viileä ilma autossa parantaa myös vireystilaa ja vähentää nukahtamisonnettomuuden riskiä.

Kuinka saat kaikki tehot irti ilmastoinnista ilman jäykkää niskaa tai kurkkukipua? Mitkä seikat kertovat heikosti toimivasta ilmastointijärjestelmästä? Lue Awux-artikkeli!

Helpota ilmastoinnin työtä ja ennakoi

Ensimmäinen vinkki viileämpään ajoon; ajoneuvo kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan pysäköidä varjoiseen paikkaan, jolloin sen sisätilat eivät lämpene tarpeettomasti. Kun matka on jatkumassa ja olet hyppäämässä auton kyytiin, avaa ovet tai ikkunat hetkeksi ennen autoon menoa tai sen käynnistämistä.

Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, sen saa usein kytkettyä myös tuuletustoiminnolle. Kun tämän toiminnon aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon. Kun auton sisällä seisonutta kuumaa ilmaa saadaan korvattua ulkoilmalla, jää ilmastoinnille vähemmän töitä viilentää auto sopivaan lämpötilaan

Nykyisin suosituista sähkö- ja hybridiautoista löytyy usein myös esi-ilmastointitoimintoja, joilla autoa voidaan viilentää jo latauksen aikana. Silloin ajoakuista riittää virtaa pidempään toimintamatkaan.

Näin jäähdytät auton tehokkaimmin

Kun lähtee liikkeelle, kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajaa hetki ikkunat auki, jolloin kuumennut ilma vaihtuu tehokkaasti viileämpään.  Tuulettamisen jälkeen varmista, että autosi ilmastointilaitteen jäähdytystoiminto on kytketty päälle. Ilmastoinnin viilennystoiminto on merkitty kojelautaan yleisimmin joko AC, A/C tai *-symbolilla. Jos tässä nappulassa palaa valo, jäähdytys on päällä.

Täysautomaattisesti ilmastoidusta autosta löytyy ilmastointilaitteen käyttöpaneelista AUTO-nappula. Useimmissa autoissa tämän seurana on myös AC MAX -nappula, jolla ilmastointilaitteen saa toimimaan täydellä teholla. Täydellä teholla automatiikka säätää sisään tulevan ilman lämpötilan kylmimmälle mahdolliselle asetukselle sekä puhallustehon täysille. Ilma ohjataan yleensä tuulilasille ja kasvoille, joissain autoissa myös osittain jalkatilaan. AC MAX -nappulan painaminen uudelleen kytkee aikaisemman ilmastoinnin asetuksen takaisin päälle.

Manuaalisella ilmastoinnilla varustetun auton saa viilennettyä tehokkaimmin kääntämällä ilmanlämmön asetuksen viileimmälle ja kytkemällä puhalluksen täysille. Ilma kannattaa ohjata tuulilasille mukavuus- ja terveyssyistä: täysillä ikkunalle puhaltavasta ilmastoinnista riittää viileää ilmaa myös ohjaamoon ilman että niskasi saa vetoa. Kun auto on hieman jo viilentynyt, voit kääntää ilmantuloa myös kasvoille ja jaloille, omien mieltymysten mukaan.

Sisäilman kierrätystä ei kannata kytkeä päälle, tai jos se automaattisesti menee päälle, on suositeltavaa painaa se pois päältä. Ulkoilman 25-asteinen ilma on helpompi viilentää kuin auton sisällä kiertävä 50-asteinen ilma.

Auton ilmastointilaitteen huolto – näin tunnistat huoltotarpeen

Auton ilmastointilaite vaatii säännöllistä huoltoa, sillä esimerkiksi laitteen kylmäaineesta voi haihtua jopa 10 prosenttia vuosittain. Näin ollen melko uusissakin 3–5-vuotiaissa autoissa ilmastoinnin teho on saattanut laskea merkittävästi, mikäli ilmastointilaitteen kylmäainetta ei ole tarkastettu ja täydennetty tarvittaessa.

Kylmäaineen lisäys ei kuitenkaan ole ainoa ilmastointilaitteen toimintaan vaikuttava tekijä. Sisälle puhaltava tunkkainen haju tai ikkunoiden jatkuva huurtuminen voivat kieliä siitä, että ilmastointijärjestelmä kaipaa perusteellisempaa puhdistusta.

Ilmastoinnin kennoon kondensoituu vettä, kun se kuivaa auton sisälle tulevaa ilmaa ja olosuhteista riippuen tuo vesi saattaa jäädä seisomaan kennolle pitkiksikin ajoiksi antaen hyvän kasvualustan bakteereille ja sienikasvustolle. Nämä puolestaan voivat aiheuttaa tunkkaisen tai muuten epämiellyttävän hajun kantautumisen aina matkustamoon saakka. Ratkaisu vaivaan on järjestelmän puhdistus ja desinfiointi, joka onnistuu yleensä esim. ilmastoinnin kylmäainetäytön yhteydessä.

Myös auton raitisilmasuodatin tulee vaihtaa säännöllisesti. Sillä tärkeä merkitys autosi sisäilman laatuun.

Ilmastointia on syytä käyttää myös talvella

Ilmastointilaitteen käyttäminen säännöllisesti myös talviaikaan pitää laitteen paremmassa kunnossa ja auttaa välttämään käyttämättömyydestä johtuvat huoltotarpeet.

Käyttämättä jäänyt ilmastointi edistää ilmastointilaitteessa olevien tiivisteiden kuivumista, joka voi aiheuttaa vuositasolla jopa 25 prosentin ilmastointiaineen hukkaa. Talvella auton ilmastoinnin käyttö vaatii muutaman plussa-asteen toimiakseen, joten helpointa tämä on suorittaa esimerkiksi kelien niin salliessa tai lämpimästä parkkihallista lähdettäessä. Automaattisen ilmastointilaitteen ollessa kyseessä, ilmastoinnin voi yleensä pitää päällä ympäri vuoden.

Awux toivottaa virkeitä ja turvallisia hellekelien ajokilometrejä! Jos jotain kuitenkin sattuu, Awux auttaa! Lähimmän korjaamosi löydät täältä.

Awuxille on myönnetty Avainlippu merkiksi suomalaisesta työstä

Suomalaisen Työn liitto on myöntänyt Awuxille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetusta palvelusta.

Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että palvelun on oltava tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia.

Palvelu-Avainlipun omaavalla yrityksellä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja pääkonttori Suomessa.

Awux on kotimaisten ja kokeneiden korikorjaamoyrittäjien perustama ketju

Awux autovahinkopalveluilla on jo 37 toimipistettä ympäri Suomen. Ketjun tehtävänä on tarjota asiakkaidensa käyttöön paras mahdollinen asiantuntemus ja luotettava työnjälki. Avainlipun hakeminen oli luontainen valinta vaativien laatukriteerien täyttävälle toiminnalle ja palvelulle.

Avainlippu on Awuxlaisille kunnia-asia. Paikallisten yrittäjien omistama, yhteinen ketju on suomalaista yrittäjyyttä ja palvelua parhaimmillaan, jopa useamman sukupolven jatkumona. Paikalliset toimijat ovat valmiita ottamaan henkilökohtaisen vastuun asiakkaittensa auttamisesta. Niin henkilöstölle kuin asiakkaille on tärkeää, että paikallisuus ja kotimaisuus ovat vahvasti mukana Awuxin arvoissa ja toiminnassa. Awuxin ydintoiminnassa työskennellään lähellä asiakkaita, osana ympäröivää yhteisöä.

Avainlippu-merkki on tunnettu ja arvostettu tunnus Suomessa

Kotimaisuus, luotettavuus, turvallisuus, vastuullisuus sekä työllistävyys ovat tärkeitä arvoja nykypäivän asiakkaille.

Jopa 75 % suomalaisista kertoo Avainlippu-merkin vaikuttavan positiivisesti ostopäätöksiinsä. Kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

Valitsemalla paikallisen ja luotettavan Awux-korjaamon, valitset kotimaista työtä Suomeen!

Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritykset luovat työpaikkoja Suomeen vahvistaen sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointia. Ne huomioivat toiminnan vastuullisuuden sekä tukevat työntekijöiden osaamista, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.

Jos siis kohdalle osuu kolhu tai kolari, Awux auttaa!

Kotimaista kärkiosaamista ja palvelua saat meiltä myös kesällä. Tutustu kaikkiin palveluihimme  ja löydä lähin toimipisteesi.

Ehjä ja kirkas tuulilasi on myös turvallisuuskysymys

Kevät on ollut haastavaa aikaa tuulilaseille ja tämä näkyy myös kasvaneina tuulilasivaurioina.

Tuulilasivahinkojen määrän kasvua selittävät mm.:

  • tieverkon kunto
  • hiekoituksessa käytettävä teräväreunainen kivimurske
  • roiskeläppien poistuminen.

Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän lumettomilla teillä. Lumettomalla tiellä nastoja irtoaa ja nykyään yleistyneiden kitkarenkaiden pehmeä kumiseos ja lamellirakenne nostattaa herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja.

Mihin ajoneuvon toiminnallisuuksiin tuulilasin kunto vaikuttaa? Millaisen tuulilasivaurion tai kiveniskemän voi vielä korjata? Näihin kysymyksiin saat vastaukset jatkamalla lukemista.

Pitääkö tuulilasi vaihtaa vai riittääkö korjaus?

Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.

Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.

Testaa kolikolla riittääkö tuulilasin korjaus

Jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, on tuulilasi vaihdettava.

Miten vaurioitunut tuulilasi vaikuttaa turvatoimintoihin?

Nykyautoissa ehjän tuulilasin merkitys korostuu, sillä tuulilasin tehtävä on olla osana auton turvarakennetta ja siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia voimia muualle auton koriin suojaten matkustajia. Ehjällä tuulilasilla voi olla ratkaiseva merkitys siinä, kuinka kasaan katto onnettomuustilanteessa painuu tai kuinka etuosan rakenteet törmäyksen vastaanottavat.

Ennen autojen tuulilasi kiinnitettiin tiivisteen avulla koriin, jolloin lasi ei ollut kiinteä osa korin rakennetta, mutta nykyään tuulilasi liimataan koriin kiinni, jolloin se muuttuu yhdeksi korin kantavista rakenteista.

Moderni tuulilasi on paljon muutakin kuin vain lasia. Tuulilaseista löytyy monenlaista lisätekniikkaa, joka avustaa kuljettajaa tehden ajamisesta osaltaan hieman turvallisempaa. Näitä ovat esim.

  • sadetunnistin
  • jalankulkijan tunnistuksen kamera
  • mukautuvien ajovalojen anturi
  • Kaistavahti kamera
  • HUD-näytölle tarkoitettuja ominaisuuksia

Jotta tuulilasiin asennettujen antureiden toimintavarmuus säilyy, on tuulilasin vaihdon jälkeen kalibroitava siinä olevat mahdolliset kamerat. Lisää kalibroinnista voit lukea Awuxin artikkelista ”Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi”. Kalibrointi on ehdottoman tärkeää turvajärjestelmien oikein toimivuuden kannalta.

Turvallisuutta parantavan lisätekniikan kääntöpuolena on, että tuulilasien hinnat ovat nousseet. Vaihto on aina ollut hintavampi ratkaisu kuin korjaus, mutta teknisempien lasien kanssa ero on kasvanut entisestään. Korjauta siis autosi tuulilasi ajoissa! Awuxilla saat arvion tuulilasin kunnosta: onko korjaus riittävä keino vai pitääkö tuulilasi vaihtaa.

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille.

Huomasitko vaurion tuulilasissa? Katso lähin Awux-korjaamosi ja varaa aika!

Igluautolla ajaminen on vaarallista ja useimmiten rangaistavaa – älä tee näitä virheitä

Talvi on Suomessa syvimmillään ja pääsääntöisesti taivaalta sataa lunta. Paikkakunnasta riippuen Suomessa on tammi-helmikuussa reippaasti lunta, parhaimmillaan lähes metrin verran. Lumi kasaantuu myös autojen päälle, jolloin liikkumisväline muistuttaa enemmän iglua kuin autoa. Tällaisella igluautolla ajaminen on vaarallista niin kuljettajalle kuin muille tienkäyttäjillekin ja auto onkin syytä puhdistaa lumesta ja jäästä aina ennen liikkeelle lähtemistä. 

Poliisi varoittaa autoilijoita vuosittain igluautoilla ajamisesta. Pahimmassa tapauksessa voit syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja saada puhdistamattomalla autolla ajamisesta liikennevirhemaksu tai päiväsakkoja. Joissain tapauksissa igluautolla ajamisesta kuljettaja voi menettää väliaikaisesti ajolupansa. 

Jäiset lasit ja luminen auto ovat myös huomattava turvallisuusriski niin kuljettajalle kuin muille tienkäyttäjille.  

Koskaan ei saa olla niin kiire, ettei autoa ehdi puhdistaa lumesta ja jäästä kunnolla. Ajoneuvo tulee puhdistaa kauttaaltaan lumesta ja jäiset ikkunat on joko sulatettava tai raapattava jäästä, jolloin näkyvyys auton ulkopuolelle on esteetön. Talvella ikkunat myös huurtuvat sisältä helposti, joten ennen liikkeelle lähtöä on odotettava niin kauan, kunnes huurre on haihtunut pois ja auton lasit ovat kirkkaat.   

Lue myös: Esilämmitetty auto on ympäristöteko. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomat ja matkustamossa on lämmin. 

Auton varusteet talvikilometreille 

Autoon kannattaa talviaikana varata sopivat välineet, joilla puhdistaa auto ja säilyttää näin sen käyttö mahdollisimman turvallisena. Autossa kannattaa säilyttää vähintään lumiharja ja jääraappa, myös pieni lumilapio on järkevää kuljettaa mukana esimerkiksi auton takakontissa.

Hyvänä lisävarusteena toimii myös auton sisätilalämmitin, mikä mahdollistaa auton sulattamisen ja lämmittämisen sisältäpäin, jolloin kuljettajan ei tarvitse käyttää ylimääräistä aikaa ennen liikkeelle lähtöä. Auton talvivarustukseen kannattaa hankkia myös kätevä tasku- tai otsalamppu sekä huomioliivi, mikäli auto jättää tielle ja pimeällä kuljettajan on noustava ulos autosta. Talvella autosta on hyvä löytyä myös lämmintä puettavaa, lämpimiä vaatteita tai huopia. 

Auton maalipinnan ja lasien kestopinnoittamisesta on hyötyä myös talvisin. Kestopinnoitteen ansioista lasien raappaaminen on helpompaa, lika ei tartu maalipintaan niin helposti ja lumetkin on helpompaa harjata pois. 

Katso lähin toimipisteemme ja laitetaan auto kuntoon talvikilometrejä varten.  

Talvi on täällä – suojaa autosi maalipinta ja tuulilasi talvikaudella

Pohjolassa talvi on pimennyt. Tienpinnat ovat jäässä tai märkiä, suolaa kylvetään maanteille ja ajokeli on pahimmillaan. Autonomistajan on syytä suojata ajokin maalipintaa ja varmistaa näkyvyys tuulilasin läpi.

Maantiesuola kannattaa pestä pois mahdollisimman nopeasti

Maanteiden suolaaminen on koko talven kestävä riesa autoilijalle ja altistaa ruostumiselle. Peseminen aina tarvittaessa poistaa suolan hetkeksi ja estää sen pinttymisen auton pintaan. Vahaaminen tai muu maalipinnan suojaaminen luo korroosiota merkittävästi hidastavan kalvon.

Kestopinnoitteella suojaa maalipinnalle

Kestopinnoiteaineet ovat lisänneet suosiotaan. Ne muodostavat maalipinnalle erittäin kovan kalvon, joka ehkäisee pesusta aiheutuvaa kulumista, helpottaa puhtaanapitoa sekä suojaa värejä haalistavalta auringon uv-säteilyltä. Ehjän maalipinnan läpi maantiesuola ei ruostuta autoasi.

Mikäli ajoneuvoasi joudutaan maalaamaan esimerkiksi kolarin jälkeen uudestaan ja sinulla on kaskovakuutus, vakuutusyhtiö yleensä korvaa myös kestopinnoitteen uusimisen.

Kestopinnoitteen asennus kannattaa jättää ammattilaisille

Varsinkin uusiin tai vähän ajettuihin autoihin kestopinnoite kannattaa tehdä. Kun pinnoituksen lähtökohtana on virheetön pinta, on lopputuloksena upea ja maalipintaa hyvin suojaava lopputulos.

Jos maalipinta ei enää ole virheetön, tehdään ennen kestopinnoittamista ajoneuvolle maalipinnan ns. Myllytyskäsittely, jossa auton maalipinnan kiilto palautetaan ja pesunaarmut poistetaan hiomis- ja kiillotustekniikkaa käyttäen. Tämän jälkeen tehdään kestopinnoitus, joka suojaa maalipintaa jopa vuosiksi eteenpäin.

Pinnoitusaineesta riippuen kestopinnoitteelle voidaan luvata jopa 5 vuoden kesto. Näihin tuloksiin ei perinteisillä autovahoilla ylletä.

Maalipinnan hoitaminen on yhtä tärkeää, kuin muukin huolto.

Suojatuotteissa on eroja, samoin suojauksen tekijöissä. Kysy Awuxin asiantuntijalta autoosi sopivat, kestävät ja kustannustehokkaat käsittelyt.

Myös auton lasit on syytä pinnoittaa – näkyvyys paranee ja ajoturvallisuus lisääntyy

Auton kestopinnoite suojaa autosi räntäsateelta, lumituiskulta ja maantiesuolalta, eikä lika tartu maalipintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille lasipinnoitteen avulla.

Pinnoitteen toiminta perustuu pintajännityksen ja kitkan alenemiseen. Kun pintajännitys saadaan laskemaan riittävän alas, pinta hylkii erinomaisesti likaa, vettä ja jäistä tihkua.

Kun autosi tuulilasissa on lasipinnoite, pyyhkijöiden käyttötarve maantienopeuksissa vähenee. Jo 50 km/h ajonopeuksissa vesi poistuu lasilta ilmavirran mukana merkittävästi, kun autossasi on lasipinnoite.

Nyt on hyvä hetki tarkistaa oman ajoneuvon tuulilasin ja pyyhkijöiden talvikelpoisuus!

Awux suosittelee uusien tuuli-, sivu-, tai takalasien pinnoittamista aina asennuksen yhteydessä.  Jos pinnoitettu lasi rikkoutuu kolaritilanteessa, kaskovakuutus korvaa niin uuden lasin kuin pinnoitteenkin.

Kuinka ajoneuvon lasit pinnoitetaan?

Tuulilasi puhdistetaan huolellisesti ennen pinnoitusta. Awux-korjaamoissa ajoneuvon laseille käytetään mm. Aquacontrol®-käsittelyä. Aquacontrol® on läpinäkyvä ja ohut pinnoite, jota voidaan käyttää auton kaikissa lasipinnoissa. Tuote kestää tuulilasissa jopa 20 000 km ja sivulaseissa 60 000 km. Joidenkin automerkkien kuten Volvon, Porsche ja Fordin malleihin tehdään ensimmäinen Aquacontrol®-käsittely jo tehtaalla.

Aquacontrol® edut:

  • Ajoturvallisuus ja ajomukavuus paranevat
  • Näkyvyys paranee huonoissa sääolosuhteissa
  • Pimeän ajan heijastumat vähenevät
  • Lumen, jään ja hyönteisten poistaminen lasista helpottuu
  • Tuulilasinpyyhkijöiden kulutus vähenee
  • Kestää jopa 20 000 km tuulilasissa ja 60 000 km sivulaseissa

Olisiko pyyhkijänsulat syytä päivittää?

Hyvin toimivat tuulilasinpyyhkijät ovat olennaiset hyvän näkyvyyden kannalta ja ovat siksi olennaisia ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi. Sulat tulisi uusia säännöllisesti.

Jos tuulilasiisi jää pyyhkijän jäljiltä kalvo tai raitoja, ne ovat todennäköisesti tulleet jo elinkaarensa loppupäähän. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on myös äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa narinaa, kannattaa sulkien päivittämistä harkita.

Mikäli pyyhkijänsulkia ei uusita ajoissa, saattavat ne pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja vaurioittavat pahimmassa tapauksessa tuulilasia pysyvästi. Helppo muistisääntö on vaihtaa sulat samalla kun vaihtaa talvi- tai kesärenkaat autoon.

Saat pidennettyä tuulilasin sekä pyyhkijänsulkien ikää pitämällä tuulilasin puhtaana.

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys. Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.

Etsi lähin Awux-korjaamosi.

Ajo-olosuhteiden onnettomuusherkin aika on alkamaisillaan – näin varmistat ajoneuvosi korjauksen nopean etenemisen vahingon sattuessa

Syksyn siirtyessä kohti talvea ajo-olosuhteet muuttuvat ja tämä aika on perinteisesti onnettomuusherkkää aikaa liikenteessä. Ajo-olosuhteita heikentävät pimeys ja ensimmäiset lumi- ja räntäsateet sekä pakkasten aiheuttama tienpinnan liukkaus.

Lähes joka talvi käy niin, että ensimmäisillä liukkailla keleillä tai ensimmäisten lumipyryjen aikaan ihmiset ovat autoineen ojissa, ja onnettomuuksia syntyy. Liikenneturva ohjeistaa ennakoinnin olevan paras tapa vastata vaihtuvan kelin haasteisiin. Ennakoiva kuljettaja tunnistaa vaaratekijät ajoissa ja pitää kelivaraa. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli muihin tiellä liikkujiin mahdollistavat turvallisen matkanteon myös kehnoissa ja liukkaissa kelioloissa. Jos vahinko kuitenkin sattuu, lue alta ohjeet, kuinka varmistat ajoneuvosi korjauksen nopean etenemisen.

Tarkista vakuutukset

Pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi ajoneuvo on hyvä vakuuttaa Kasko-vakuutuksella, joka korvaa myös omalle ajoneuvolle tapahtuvien vahinkojen korjaamisen.

Korvauksen saamiseksi sinun tulee täyttää vahinkoilmoitus. Liikenneonnettomuudet, kolarit, ulosajot ja hirvieläin- tai muut eläinkolarit ovat tapauksia, joissa pelkkä vahinkoilmoitus tyypillisesti riittää. Ilkivalta- ja varkaustapauksissa tulee tehdä vahinkoilmoituksen lisäksi rikosilmoitus poliisille.

Vahinkoilmoitus käynnistää korvausprosessin. Jotta korjaustyö saadaan nopeasti käyntiin, kannattaa vahinkoilmoitus tehdä mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen.

Vahinkoilmoituksen voi tehdä sähköisesti, puhelimitse tai käsin erilliselle lomakkeelle, mutta suositeltavin tapa on tehdä ilmoitus suoraan verkon kautta vakuutusyhtiön järjestelmässä. Se takaa nopeimman ja kitkattomimman asian käsittelyn.

Mitä tietoja tarvitset vahinkoilmoitukseen?

Ilmoitukseen tarvitset toisen ajoneuvon kuljettajan, omistajan sekä ajoneuvon tiedot, kuten rekisterinumeron, merkin ja mallin. Ilmoituksessa kysytään myös toisen osallisen vakuutusyhtiön tiedot. Tarkasta huolellisesti kaikki tapahtuneet vauriot sekä kuvaa ne mahdollisuuden mukaan.

Vahinkoilmoitukseen tarvitset tarkan tapahtumasijainnin, kellonajan sekä tulosuunnat. Ilmoituksessa pyydetään kuvailemaan aluetta mahdollisimman tarkasti, huomioi tämä tilanteen rauhoituttua.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Mikäli vahinkoilmoituksen käsittely edellyttää tositteiden lähettämistä, ne voi lisätä vahinkoilmoitukseen jälkikäteen tekemällä vahingosta lisäselvityksen.

Tuottaako vahinkoilmoitus päänvaivaa?

Vahinkoilmoitusten täyttämiseen on harvalla rutiinia, sillä vahinkoja sattuu kohdalle suhteellisen harvoin, onneksi. Siksi me autamme mielellämme sen täyttämisessä. Voit koska tahansa kysyä neuvoja Awux-pisteesi asiantuntijoilta tai täyttää vaikka koko vahinkoilmoituksen heidän kanssaan yhdessä verkossa tai palvelupisteessä, jolloin toimitamme vahinkoilmoituksen puolestasi vakuutusyhtiöllesi. Awux toimii yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa. Suorat linkit vakuutusyhtiöiden vahinkoilmoituksiin löydät täältä.

Jos vastapuoli on syyllinen vahinkoon, autosi korjaus korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Syyttömällä osapuolella on tällöin mahdollisuus anoa sijaisautoa tai seisontapäivärahaa korjauksen ajaksi, omasta vakuutusturvasta riippumatta. Tätä varten on täytettävä erillinen käyttötarveselvitys, valmiin lomakkeen voit ladata tai tulostaa alla olevasta painikkeesta. Täytä lomake, tulosta ja tuo se myös mukanasi, toimitamme senkin puolestasi vakuutusyhtiöön.

Voit ladata lomakkeen tästä.

Varmista ajoneuvosi korjauksen nopea eteneminen

  1. Toimita auto lähimpään Awux-palvelupisteeseen.
  2. Varmista, että vahinkoilmoitus tulee tehtyä.
  3. Awux tekee vahinkotarkastuksen ja korjauksesta kustannusarvion suoraan vakuutusyhtiön tietojärjestelmään.
  4. Vakuutusyhtiö vahvistaa kustannusarvion ja antaa korjausluvan suoraan Awuxille.
  5. Saat autosi korjattuna mahdollisimman ripeästi takaisin.

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Lähimmän Awux-korjaamosi löydät täältä.

Auton esilämmitys – Kuinka kauan moottoria tulee esilämmittää?

Alkuperäistä artikkelia päivitetty 18.11.2021

Esilämmitetty auto on ympäristöteko. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomat ja matkustamossa on lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö voi syödä esilämmityksen kautta saavutettuja säästöjä.

Esilämmitetty auto ei kaipaa tyhjäkäyntiä

Esilämmitystä käytettäessä ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi, mikä säästää niin euroja kuin ympäristöäkin. Kylmäkäytön vähentämisen ansiosta häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Esilämmitetty moottori myös vähentää moottorin kulumista ja käynnistyvyys kovillakin pakkasilla paranee. Dieselautojen esilämmitys vähentää hiukkassuodattimen tukkeutumisriskiä, hybridiautoissa pärjäät vähemmällä polttomoottorin käyntiajalla ja lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan. Esilämmityksen kautta voidaan saavuttaa useita käyttöön, ympäristöön sekä moottoriin vaikuttavia hyötyjä.

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Käytössä oleva lämmitinratkaisu sekä ulkoilman lämpötila vaikuttavat esilämmitykseen tarvittavaan aikaan. Tarkista, mikä lämmitysratkaisu sinun ajoneuvossasi on ja katso alta toimivan esilämmityksen vaatima aika.

Lähde: Motiva https://www.motiva.fi/ajankohtaista/julkaisut/liikenne/valta_kylmakaynnistysta_muista_esilammitys.10750.shtml

Millaisia esilämmitysvaihtoehtoja markkinoilla on tarjolla?

Lohkolämmitin

Lohkolämmitin on ns. perinteinen moottorin-lämmitinmalli ja usein puhekielessä käytetty yleisnimitys erilaisille moottorilämmittimille. Lohkolämmittimen tehtävä on suoraan esilämmittää moottorin sylinteriryhmän eli sylinterilohkon vesitilaa, jotta moottori käynnistyisi ja säilyttäisi toimintavarmuutensa myös pakkasella. Sitä ei voi asentaa kovin moneen uuteen autoon, koska alumiinisissa moottorinlohkoissa ei ole paikkaa lohkolämmittimen vastukselle.

Polttoainelämmitin

Polttoainelämmitin eli polttoainekäyttöinen lisälämmitin on laite, joka käyttää ajoneuvon polttoainetta lämpöenergian tuottamiseen ja se ottaa toimintaansa tarvittavan virran ajoneuvon akulta. Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä käytetään ajoneuvojen moottorin ja ohjaamon lämmittiminä, niin esilämmitystarkoituksessa kuin ajon aikaisina lisälämmittiminä.

Suuren lämmitystehon vuoksi lämmitysaika polttoainelämmittimellä on lyhyt, kovillakin pakkasilla enintään 30 minuuttia.

Polttoainetoimisten lämmittimien suosiota on lisännyt niiden käytön helppous: autoa ei tarvitse kytkeä sähköpistokkeeseen, vaan esilämmityksen voi ajastaa ennalta tai napsauttaa päälle kaukosäätimellä, vaikka kotisohvalla istuen. Lämmitin on myös käytettävissä missä tahansa, olipa auto pysäköitynä kadunvarteen tai kauppakeskuksen parkkipaikalle. Jos autossa on etäohjausmahdollisuus (SIM-kortti), voi lämmittimen kytkeä vielä kauempaa päälle älypuhelinsovelluksella.

Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia. Polttoainelämmitintä käytettäessä lämmityslaite kannattaa ajon päätteeksi säätää täydelle teholle 20–30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Säädä myös puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron esilämmityksen aikana ja sisätilat lämpenevät hyvin.

Säteilylämmitin

Alumiinisten moottorilohkojen myötä poistuivat asennuksen mahdollistaneet pakkasproput ja siirryttiin käyttämään moottorilohkon kylkeä lämmittävää säteilylämmitintä. Säteilylämmitin lämmittää ulkopuolelta lohkon kylkeä, josta lämpö johtuu lohkon läpi.

Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin

Letkulämmitin

Letkulämmittimessä sähkövastus lämmittää jäähdyttimen letkussa olevaa jäähdytysnestettä, kuten perinteinen lohkolämmitinkin.

Letkulämmitin ei käy kaikkiin uusiin autoihin. Se voi sekoittaa moottorinohjausjärjestelmää, minkä seurauksena moottori ei käynnisty heti lämmittämisen jälkeen. Markkinoilla on tarjolla myös kiertovesipumpulla varustettuja letkulämmittimiä, joiden kanssa vastaavaa ilmiötä ei pitäisi esiintyä.

Pidä huolta esilämmittimen kunnosta

Jotta esilämmitin toimii toivotulla tavalla, tulee sitä huoltaa. Jäähdytysnesteestä sähkövastusten pinnalle saostunut lika voi aiheuttaa ylikuumentumista ja vastuksen vaurioitumisen. Vaihdata jäähdytysneste huolto-ohjelman mukaisesti (yleensä joka toinen vuosi).

Käytä kesäaikaan polttoainetoimista lämmitintä 1–2 kertaa kuukaudessa. Muuten polttoaine vähitellen haihtuu lämmittimestä ja lämmittimen käynnistäminen vaatii erikoistoimia tai huollossa käyntiä. Joissakin kiinteistöissä ulkolämpötilan mukaan säätyvä, katkova virransyöttö saattaa rasittaa sähkövastusta liikaa, mikä voi johtaa esilämmittimen vaurioitumiseen.

 

Lähteet:

Motiva 1

Motiva 2

Oletko pitkittänyt tuulilasivaurion korjausta? Myöhemmin korjaus voi tulla kalliiksi

Pimenevät päivät, märkien lehtien ja veden kuorruttama tienpinta sekä vastaantulijoiden häikäisevät valot – niistä on autoilijan syksy tehty. Näkyvyyden heikentyessä ja talven lähestyessä on syytä tarkastaa tuulilasin kunto sekä turvallisuus valmiiksi tuleviin ajokeleihin.

Tuulilasivahingot ovat lisääntyneet viime vuosina. Niiden määrän kasvua selittävät mm.:

  • tieverkon kunto
  • hiekoituksessa käytettävä teräväreunainen kivimurske
  • roiskeläppien poistuminen.

Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän lumettomilla teillä. Lumettomalla tiellä nastoja irtoaa ja nykyään yleistyneiden kitkarenkaiden pehmeä kumiseos ja lamellirakenne nostattaa herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja.

Mihin ajoneuvon toiminnallisuuksiin tuulilasin kunto vaikuttaa? Millaisen tuulilasivaurion tai kiveniskemän voi vielä korjata? Näihin kysymyksiin saat vastaukset jatkamalla lukemista.

Pitääkö tuulilasi vaihtaa vai riittääkö korjaus?

Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.

Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.

Testaa kolikolla riittääkö tuulilasin korjaus

Jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, on tuulilasi vaihdettava.

Miten vaurioitunut tuulilasi vaikuttaa turvatoimintoihin?

Nykyautoissa ehjän tuulilasin merkitys korostuu, sillä tuulilasin tehtävä on olla osana auton turvarakennetta ja siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia voimia muualle auton koriin suojaten matkustajia. Ehjällä tuulilasilla voi olla ratkaiseva merkitys siinä, kuinka kasaan katto onnettomuustilanteessa painuu tai kuinka etuosan rakenteet törmäyksen vastaanottavat.

Ennen autojen tuulilasi kiinnitettiin tiivisteen avulla koriin, jolloin lasi ei ollut kiinteä osa korin rakennetta, mutta nykyään tuulilasi liimataan koriin kiinni, jolloin se muuttuu yhdeksi korin kantavista rakenteista.

Moderni tuulilasi on paljon muutakin kuin vain lasia. Tuulilaseista löytyy monenlaista lisätekniikkaa, joka avustaa kuljettajaa tehden ajamisesta osaltaan hieman turvallisempaa. Näitä ovat esim.

  • sadetunnistin
  • jalankulkijan tunnistuksen kamera
  • mukautuvien ajovalojen anturi
  • Kaistavahti kamera
  • HUD-näytölle tarkoitettuja ominaisuuksia

Jotta tuulilasiin asennettujen antureiden toimintavarmuus säilyy, on tuulilasin vaihdon jälkeen kalibroitava siinä olevat mahdolliset kamerat. Lisää kalibroinnista voit lukea Awuxin artikkelista ”Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi”. Kalibrointi on ehdottoman tärkeää turvajärjestelmien oikein toimivuuden kannalta.

Turvallisuutta parantavan lisätekniikan kääntöpuolena on, että tuulilasien hinnat ovat nousseet. Vaihto on aina ollut hintavampi ratkaisu kuin korjaus, mutta teknisempien lasien kanssa ero on kasvanut entisestään. Korjauta siis autosi tuulilasi ajoissa! Awuxilla saat arvion tuulilasin kunnosta: onko korjaus riittävä keino vai pitääkö tuulilasi vaihtaa.

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille.

Huomasitko vaurion tuulilasissa? Katso lähin Awux-korjaamosi ja varaa aika!

Hirvieläinkolarien määrä kasvussa – mitä voit itse tehdä välttääksesi onnettomuuden?

Syksy on hirvieläinonnettomuuksien suhteen vuoden vaarallisinta aikaa, mutta tilanne näyttäytyy eri tavalla eri puolilla maata. Siinä missä Pohjois-Suomessa tielle saattaa tulla poro, maan länsi- ja eteläosissa on syytä varoa etenkin peuroja ja kauriita. Hirvionnettomuuksia sattuu laajemmin ympäri maan.

Hirvieläinkolareista suurin osa ajetaan valkohäntäpeurojen kanssa, joiden kanta Suomessa on 2,5 kertaistunut vuodesta 2010. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 tapahtui 14 000 riistaonnettomuutta, joista hirveen törmättiin 1527 kertaa.

Kolarin syntyyn on usein myötävaikuttamassa jokin häiriötekijä kuten näköeste, vastaantulija, huonot sääolot tai kuljettajan ajatusten harhautuminen. Eniten hirven kanssa kolaroidaan Tilastokeskuksen mukaan syyskuussa, joten nyt vaaditaankin erityistä tarkkuutta sekä keskittymistä teiden päälle.

Mitä voit itse tehdä minimoidaksesi onnettomuusmahdollisuuden?

Hidasta ja havainnoi:

  • Kevennä kaasujalkaa hirvivaara-alueella tai jos näet metsästäjiä tien läheisyydessä. Jarruta välittömästi, jos havaitset jotain poikkeavaa liikettä.
  • Käytä mahdollisimman paljon kaukovaloja, mikäli se muun liikenteen kannalta on mahdollista.
  • Tarkkaile tien vierustoja, erityisesti paikoissa, joissa puita tai pensaikkoa kasvaa tien lähellä.
  • Jos eläin juoksee tielle, yritä väistää takaa.
  • Ajoneuvoon asennettu lisävalo voi auttaa eläimen havaitsemisessa
  • Jos havaitset itse hirven tai peuran tien laidalla, voit varoittaa vastaantulevaa liikennettä väläyttelemällä pitkiä valoja.

Hirvieläimet liikkuvat aktiivisimmin aamu- ja iltahämärissä. Syksyn lisäksi toinen hirvieläinten vilkkaan liikehdinnän aika ajoittuu touko-kesäkuuhun, jolloin emot vieroittavat ylivuotiset vasansa. Nämä yksin liikkumaan tottumattomat nuoret hirvieläimet eksyvät herkästi autoteille myös yllättävistä paikoista, joissa hirvistä ei välttämättä varoiteta liikennemerkillä.

Jos vahinko kuitenkin sattuu:

  • Varoita muuta liikennettä, ja vie varoituskolmio paikalleen. Pimeän aikaan on hyvä käyttää myös taskulamppua ja heijastimia liikuttaessa tien lähistöllä.
  • Auta ja soita hätänumeroon, jos onnettomuudessa on loukkaantuneita.
  • Ilmoita aina myös aina poliisille hätäkeskuksen kautta.

Vikkelät pieneläimet – vilkaise aina taustapeiliin ennen äkkijarrutusta

Hirvien ja peurojen lisäksi myös pieneläimiä juoksentelee tien poikki. Ennen jarruttamista vilkaise aina taustapeiliin peräänajojen välttämiseksi ja vältä äkillisiä ohitusliikkeitä. Äkillisten liikkeiden seurauksena auto voi päätyä ojanpenkkaan tai vastaantulevien kaistalle. Omalta kaistaltaan poistuva autoilija on aina syyllinen mahdolliseen liikenneonnettomuuteen. Jokaisen autoilijan ja motoristin kannattaa miettiä etukäteen mahdollisia riskitilanteita ja niissä toimintaa – näin tilanteen tullen toiminta on harkitumpaa.

Kun vahinko sattuu, Awux auttaa

Awux-korjaamot ovat täyden palvelun kolarikorjaamoja, jotka hoitavat autosi korjauksen aina kolaritilanteen jälkihoidosta sijaisauton ja hinauksen kautta virheettömään korjaustulokseen. Awux-korjaamoissa syntyy laatujälkeä, johon voit luottaa – järkevällä tavalla toteutettuna.