Blogi

Ratsaa renkaasi ajoissa – talvirenkaat alle sään mukaan

Tänä talvena talvirenkaat voidaan vaihtaa alle ensimmäistä kertaa sään, eikä vain päivämäärän perusteella. Uudistettu tieliikennelaki tuli voiman kesäkuun alussa ja sen mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää sitä edellyttää marras-maaliskuun aikana. Aikaisemmin talvirengaspakko oli säästä riippumatta joulu-helmikuussa. 

Pakollinen talvirenkaiden käyttöaika pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli niiden käyttöä edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. 

Uusi laki vaatii entistä tarkempaa säiden seurantaa 

Jotta liikenne sujuisi mahdollisimman turvallisesti, uusi tieliikennelaki vaatii entistä huolellisempaa kelien seurantaa. Ilmatieteen laitos antaa varoituksia heikentyneistä liikenneolosuhteista pääteillä varoitusluokin, joita on kolme: normaali ajokeli (vihreä), huono ajokeli (keltainen) ja erittäin huono ajokeli (oranssi). Alemmalla tie- ja katuverkostolla sääolosuhteet voi kuitenkin olla hyvinkin erilaiset, eikä Ilmatieteen laitoksen varoituksissa oteta kantaa niillä oleviin olosuhteisiin. Annettavaan varoitukseen vaikuttaa säiden lisäksi vuorokauden- ja vuodenaika sekä alue. Syksyllä ja alkutalvesta jo pienikin lumisade tai musta jää voi johtaa varoitukseen, kun taas keskitalvella tiet ovat jo valmiiksi lumi- tai jääpolanteisia, joten varoitusta ei kevyestä lumisateesta enää anneta.  

Aamulla ei siis kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivän aikana on odotettavissa lumisadetta tai liukasta keliä.  

Valvontatilanteessa sääolosuhteiden vaikutuksen rengasvalintaan määrittelee poliisi.  

Muista tarkistaa renkaat ja rengaspaineet 

Liikenneturvan mukaan renkaiden suorituskyky märällä, lumisella tai jäisellä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus, kesärenkailla 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm, on saavutettu. Varsinkin sateella tien kulumisen aiheuttamiin uriin kertyvä vesi sekä sulaneen tai suolatun lumen muodostama loska ovat haasteita renkaiden kyvylle säilyttää pidon edellyttämä tartunta tien pintaan.  

Rengaspaineilla on huomattavaa merkitystä turvallisuuden, taloudellisuuden ja ympäristön kannalta, ja ne olisikin syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suositusten mukaisesti. Ajoneuvolle suositellut rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta ja usein myös muusta helpommin tarkistettavasta paikasta, kuten polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai kuljettajan ovesta tai sen pilarista. 

Rengaspainesuositus riippuu yleensä myös auton kuormituksesta. Eli renkaiden paineita tulee tarkistaa, jos kuorma selvästi poikkeaa tavanomaisesta. Esimerkiksi jos tavallisesti autossa on vain kuljettaja tai korkeintaan matkustaja etupenkillä, ja siten tulisikin lähteä matkaan aikuisia matkustajia takaistuimella tai tavaratilassa runsaasti painavaa matkatavaraa, tulee rengaspaineet tarkistaa kuormalle suositetun mukaiseksi. 

Vajaapaineisilla renkailla ajettaessa: 

  • auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu 
  • ohjauksen puoltaminen lisääntyy ja rengas saattaa rikkoutua 
  • polttoaineenkulutus kasvaa 3–6 prosenttia ja 
  • renkaan elinikä lyhenee 25–50 prosenttia. 

Samalla kun tarkistat ajoneuvosi rengaspaineet, on pieni vaiva tarkistaa myös renkaiden kunto. 

Awux toivottaa hyvää pitoa ja turvallisia ajokilometrejä! 

Näe ja tule nähdyksi – kuinka kaukaa havaitset jalankulkijan?

Hämärän ja pimeän aikaan liikuttaessa autoilijan on vaikeaa erottaa tummiin pukeutunutta kävelijää, lenkkeilijää tai pyöräilijää. Viimeistään nyt on syytä ottaa käyttöön kevyen liikenteen paras turvavaruste eli heijastin tai heijastinliivi. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä ja autoilijaa näkemään hämärässä kulkevan kävelijän. Muista, että myös autoilijasta tulee jalankulkija autoilijan noustessa ajoneuvosta. Heijastin kuuluu jokaisen vakiovarusteeksi hämärän tullen. 

Heijastimen lisäksi näkemiseen vaikuttaa myös valojen kunto sekä tuulilasin likaantuminen. Pitämällä ajovalot kunnossa sekä tuulilasin kirkkaana edistät ajoturvallisuutta huomattavasti. 

Miltä etäisyydeltä näet jalankulkijan ilman heijastinta? 

Liikenneturvan mukaan kaukovaloilla ajava autoilija näkee ilman heijastinta pimeällä tiellä kulkevan jalankulkijan noin 150 metrin etäisyydeltä vaatetuksesta ja auton valoista riippuen. Heijastinta tai heijastinliiviä käyttävä nähdään jopa yli 600 metrin päästä. Etäisyyden ero on valtava! Entä lähivaloilla? Kohtaamistilanteessa lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä.

Heijastimella ja ilman liikkuvan jalankulkijan näkyvyys etäisyys

Katuvalaistuissa taajamissakin voi olla vaikeaa havaita pimeän aikaan liikkuvia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat havainnointia.  

Jalankulkijan on lain mukaan pimeän aikana tiellä liikkuessaan yleensä käytettävä asianmukaista heijastinta. Lain velvoituksesta huolimatta taajamassa ja taajaman ulkopuolella vain joka toinen jalankulkija on varusteltu heijastimella. 

Testaa animaation avulla, miten jalankulkija näkyy ajovaloissa ilman heijastinta.  

Heijastin auttaa vain, jos se on kiinnitetty oikein 

Heijastinvalikoimasta löytyy moneen eri tarpeeseen ja tyyliin sopivia, näitä ovat esimerkiksi vapaasti riippuvat, irrotettavat jkiinteätRiippuva heijastin kiinnitetään polven korkeudelle niin, että se pääsee vapaasti heilumaan. Autoilija havaitsee parhaiten tien puoleiselle sivulle kiinnitetyn heijastimen. Riippuheijastimen pitää päästä heilumaan vapaasti ja näkyä sekä eteen, taakse että sivulle. 

Stretch– tai jousiheijastin kiinnitetään ensisijaisesti tien puoleiseen ranteeseen tai kyynärvarteen. Heijastimen voi kiinnittää myös sääreen, jos käytössä on useampia heijastimia. 

Erilaiset heijastimet eivät ole toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeässä tai hämärässä kulkevan jalankulkijan. Molemmin puolin kiinnitetyt heijastimet auttavat autoilijaa hahmottamaan tiellä kulkijan myös leveyssuunnassa. 

Muista heijastaa myös karvainen lenkkikaverisi!  

Awux toivottaa kaikille autoilijoille ja kevyen liikenteen kulkijoille turvallista ja ”häikäisevää” syksyä!

Tuulilasin kunto vaikuttaa myös turvatyynyn toimintaan

Nykyautoissa ehjän tuulilasin merkitys korostuu, sillä tuulilasin tehtävä on olla osana auton turvarakennetta ja siirtää kolaritilanteessa aiheutuvia voimia muualle auton koriin suojaten matkustajia. Ehjällä tuulilasilla voi olla ratkaisevaa merkitystä siinä, kuinka kasaan katto onnettomuustilanteessa painuu tai kuinka etuosan rakenteet törmäyksen vastaanottavat. 

Tuulilasi sekä sen merkitys turvallisuuteen on kehittynyt vuosien varrella 

Monille tulee mieleen turvavyöt, turvatyynyt ja muut näiden kaltaiset turvavarusteet, kun mietitään ajoneuvon turvavarusteita. Harva tulee ajatelleeksi, kuinka suuri merkitys auton tuulilasilla on auton turvallisuuteen. 

Kun tuulilasi keksittiin, sen tarkoitus oli vain pitää ajoviima ja lentävät asiat pois matkustamosta. Ennen autojen tuulilasi kiinnitettiin tiivisteen avulla koriin, jolloin lasi ei ollut kiinteä osa korin rakennetta, mutta nykyään tuulilasi liimataan koriin kiinni, jolloin se muuttuu yhdeksi korin kantavista rakenteista.  

Vaurioituneen tai väärin asennetun tuulilasin vaikutukset turvatoimintoihin 

Ensimmäisenä mieleen tulee vaikutukset kuljettajan näkökykyyn sekä tuulilasin kestävyyteen. Näiden lisäksi vaurioitunut tuulilasi vaikuttaa auton automaattisiin turvajärjestelmiin. Etumatkustajan turvatyyny voi olla esim. suunniteltu lauetessaan tukeutumaan auton tuulilasiin ja mikäli tuulilasissa on kiveniskemävaurio tai halkeama, turvatyynyn toiminta ei kolaritilanteessa ei välttämättä ole suunnitellun mukaista. 

Tuulilasin asennusliikkeellä on vastuu tuulilasin oikein kiinnittämisestäVäärin asennettu tuulilasi voi esimerkiksi lähteä autosta irti turvatyynyn lauetessaTuulilasin täytyy olla täysin ehjä ja oikein kiinnitetty, jotta se toimii oikealla tavalla turvavarusteena onnettomuustilanteessa. Tuulilasin asentaminen kannattaa siis suosiolla jättää ammattilaisen tehtäväksi. 

Tuulilasin teknologian toimintavarmuus tuulilasin vaihdon jälkeen 

Tuulilasin vaihdon lisäksi turvallisuuteen vaikuttaa tuulilasissa sijaitsevien antureiden toiminta. Nykyautoissa on paljon erilaisin anturein toimivaa tekniikkaa tuulilasiin integroituna tai kiinnitettynä. Näitä ovat esim.  

  • sadetunnistin 
  •  jalankulkijan tunnistuksen kamera 
  • mukautuvien ajovalojen anturi 
  • Kaistavahti kamera
  • HUD-näytölle tarkoitettuja ominaisuuksia 

Jotta tuulilasiin asennettujen antureiden toimintavarmuus säilyy, on tuulilasin vaihdon jälkeen kalibroitava siinä olevat mahdolliset kamerat. Lisää kalibroinnista pääset lukemaan Awuxin artikkelista ”Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi”. Kalibrointi on ensiarvoisen tärkeää turvajärjestelmien oikein toimivuuden kannalta.  

Pidä mukana kirkasta teippiä 

Jotta kiveniskemät eivät pääse aiheuttamaan suurempaa vauriota, autossa kannattaa säilyttää kirkasta teippiä tai tuulilasilaastareita. Tärkeät toimenpiteet kiveniskemän sattuessa ovat iskukohdan kuivaus, teippiä päälle ja mahdollisimman nopeasti lähimmälle korjaamolle tarkastettavaksi. Awux-toimipisteistä saat tuulilasin ensiapupakkauksen”, sellainen on hyvä olla autossa varmuuden vuoksi. 

Teippi ei estä lasia halkeamasta, mutta sen liimaaminen mahdollisimman pian kiveniskemän päälle antaa paremmat mahdollisuudet saada kiveniskemä korjattua, sillä ja mitä puhtaampana iskemäkohta pysyy, sitä paremmat mahdollisuudet ovat korjaamiseenLue Awuxin ajankohtaisista riittääkö pelkkä korjaus ”Tuulilasin korjaus vai vaihto? Testaa helposti itse!”. 

Tuulilasivahingot ovat lisääntyneet viime vuosina 

Lasivahinkojen määrän kasvua selittävät monet asiat, mm. tieverkon kunto, hiekoituksessa käytettävä teräväreunainen kivimurske ja roiskeläppien poistuminen. Myös leudot talvet vaikuttavat, kun talvirenkailla ajetaan enemmän paljailla teillä. Paljaalla tiellä nastoja irtoaa ja nykyään yleistyneiden kitkarenkaiden pehmeä kumiseos ja lamellirakenne nostattaa herkemmin ilmaan tien pinnassa olevia kiviä ja irronneita nastoja. 

Korjauta autosi tuulilasi ajoissa. Awuxilla saat arvion tuulilasin kunnostaonko korjaus riittävä keino vai pitääkö tuulilasi vaihtaa.  

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille. 

Huomasitko vaurion tuulilasissa? Etsi lähin Awux-korjaamosi ja varaa aika! 

Awux Lohjalla työt hoituvat motivoituneen ammattilaisjoukon voimin

Awux Lohja, eli Test-Tec Oy on kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä kumppani kolarikorjaukseen ja automaalauksiin. Pettämätön palveluasenne on luonut vankan aseman monien vakuutusyhtiöiden luottokorjaajana. Awux Lohjalle aikataulujen pitäminen on kunnia-asia ja työn laadukas jälki ehdoton vaatimus. 

Awux Lohjan laajaan palveluun kuuluu kolarikorjauksen ja automaalauksen lisäksi tuulilasin korjaukset ja vaihdot, hinaus, rengasmyynti sekä rengashotellipalvelun tarjoaminen asiakkailleen.
Maalaamopuolella Awux Lohjalla onnistuvat kaikki maalaustyöt, paikkamaalauksista vaikka koko auton erikoisvärimaalauksiin. 

Awux Lohja - kolarikorjaamo

Ammattitaidolla jo kymmenen vuoden ajan 

Test-Tec viettää tänä vuonna kymmenvuotisjuhliaanTest-Tecin liiketoiminta alkoi testereiden laitevalmistuksella. Testereitä valmistettiin esimerkiksi jarruviivemittareihin raskaan kaluston perävaunuvalmistajille sekä katsastuskonttoreille direktiivin mukaiseen viivemittaukseen. Vuonna 2012 Test-Tecin palvelut laajenivat heidän aloitettuaan rengasmyynnin muiden palveluiden ohelle. Vuonna 2013 avautui mahdollisuus ostaa vanha automaalaamo kiinteistöineen, jolloin Awux Lohjan yrittäjä, Panu Tiililä, pääsi alalle mikä häntä on aina kiinnostanut.  

Seuraavan vuosikymmenen suunnitelma on säilyttää nykyinen asema ja kasvaa Awux-ketjun mukana entistä luotettavammaksi ja laadukkaammaksi. 

Motivoitunut henkilökunta laadukkaan työn jäljen takana 

Test-Tecin liiketoiminnan kasvaessa myös henkilökunnan määrä on vuosien aikana kasvanut. Alussa Test-Tecillä työskenteli kolme henkilöä, nykyinen lukumäärä on seitsemän työntekijää.  

Awux Lohjan yrittäjä Panu kuvailee henkilökuntaansa erittäin motivoituneeksi ammattilaisjoukoksi, joiden kanssa on hyvä jatkaa kehittymistä ja olla alueensa kilpailukykyisin kumppani. 

”Tiellähän myö touhotettaan – teitä varten!” –Awux yrittäjä, Panu Tiililä 

Mitä kuuluu Awux yrittäjän työpäivään? 

“Vauhtia ja vauhtia!” Päivän aikana Panu hoitaa asiakaspalvelua, vahinkotarkastuksia, työnjohtotehtäviä, myyntiä, tilauksia, laskutusta, tavaranoutoja ja mitä ikinä eteen sattuukaan.  

Awux Lohjan yrittäjä tekee mielellään töitä tämän alan parissa, sillä työt toimivat myös hänen harrastuksenaan. Vauhdikkaisiin päiviin energiaa parhaiten antaa hänen lempiruokansa, paistettu maksa. 

Jos Panu saisi valita itselleen minkä tahansa auton, hän haluaisi ehdottomasti vanhan Mustangin.  

Awux Lohjan yhteystiedot löydät täältä. 

Fiksu autoilija tekee syksyllä seuraavat toimenpiteet tuulilasilleen ja pyyhkijöilleen  

Pimenevät päivätmärkien lehtien ja veden kuorruttama tienpinta sekä vastaantulijoiden häikäisevät valot – niistä on autoilijan syksy tehty. Nyt onkin hyvä hetki tarkistaa oman ajoneuvon tuulilasin ja pyyhkijöiden syyskelpoisuus. 

Mihin lasipinnoitteen toiminta perustuu? 

Auton vahaaminen saa veden helmeilemään kauniisti, eikä lika tartu maalipintaan kiinni. Sama on saavutettavissa myös auton laseille lasipinnoitteen avulla.  

Pinnoitteen toiminta perustuu pintajännityksen ja kitkan alenemiseen. Kun pintajännitys saadaan laskemaan riittävän alas, pinta hylkii erinomaisesti likaa ja vettä. 

Kun tuulilasi on pinnoitettu, pyyhkijöitä ei maantienopeuksissa tarvitse juuri käyttää. Pinnoitteen ansiosta yksittäiset vesipisarat yhdistyvät suuremmiksi pisaroiksi, jotka poistuvat tehokkaasti lasipinnalta nopeuden ja tuulenvastuksen ansiosta. Vesi alkaa siirtymään lasilta pois jo 50 km/h nopeuksissa ilmavirran vaikutuksesta. 

Mitä hyötyä lasipinnoitteesta on? 

Sade kasvattaa onnettomuusriskiä, sillä teiden pinnat ovat liukkaat ja kuljettajan näkyvyys rajallinen. Pinnoite on siis merkittävä liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, koska lasinpyyhkijöiden käytön tarve väheneePinnoitteilla saadaan myös lasi pysymään pitempään puhtaana. Lisäksi pinnoitteet täyttävät myös mikroskooppiset naarmut, jolloin pinnasta tulee aiempaa kirkkaampi. Suurempia kiveniskuja aine ei kuitenkaan paikkaa.  

Etenkin etusivulaseissa pinnoitteen hyöty on maksimaalinen. Ilman pinnoitusta etusivulaseissa on sateella ajettaessa vesiverho, joka hankaloittaa huomattavasti näkyvyyttä sivulle katsottaessa Sivulaseissa pinnoite kestää myös pisimpään, koska niihin ei kohdistu niin paljon hankausta kuin esimerkiksi tuulilasiin.  

Talvellakin pinnoitteesta on hyötyä. Säästät hermoja sekä aikaa, kun jäiden raappaaminen sujuu paljon helpommin pinnoitetuilta laseilta. Pinnoitettuun lasiin jää ei pääse tarttumaan yhtä tiukkaan kiinni kuin pinnoittamattomaan lasiin.

Pinnoitteella säästetään myös huomattavasti pyyhkijänsulkija niiden käyttötarpeen vähetessä. Lisäksi lasipinnoite vähentää tuulilasinpesuaineiden ja kemikaalien tarvetta. Säästät samalla niin luontoa kuin myös vahatun auton pintaa. 

Awux suosittelee uusien tuuli-, sivu-, tai takalasien pinnoittamista aina asennuksen yhteydessä.  Jos pinnoitettu lasi rikkoutuu kolaritilanteessa, ja sinulla on kaskovakuutus, vakuutus korvaa niin uuden lasin kuin pinnoitteenkin. 

Kuinka ajoneuvon lasit pinnoitetaan? 

Tuulilasi tulee puhdistaa huolellisesti kaikesta liasta ennen pinnoitusta. Awuxkorjaamoissa ajoneuvon laseille käytetään Aquacontrol®-käsittelyä. Aquacontrol® on läpinäkyvä ja ohut pinnoite, jota voidaan käyttää auton kaikissa lasipinnoissa. Toisin kuin jotkin muut pinnoitteet, Aquacontrol® kestää tuulilasissa jopa 20 000 km ja sivulaseissa 60 000 km. Joihinkin Volvo, Porsche, Nissan, Mazda, Lexus, Kia ja Ford malleihin tehdään ensimmäinen Aquacontrol®-käsittely jo tehtaalla. 

Aquacontrol® edut: 

  • Ajoturvallisuus ja ajomukavuus paranevat 
  • Näkyvyys paranee huonoissa sääolosuhteissa 
  • Kuljettajan reaktioaika pienenee 25 % 
  • Pimeän ajan heijastumat vähenevät 
  • Lumen, jään ja hyönteisten poistaminen lasista helpottuu 
  • Tuulilasinpyyhkijöiden kulutus vähenee 
  • Kestää jopa 20 000 km tuulilasissa ja 60 000 km sivulaseissa 

Mistä tietää pyyhkijänsulkien olevan vaihtokunnossa? 

Hyvin toimivat tuulilasinpyyhkijät ovat olennaiset hyvän näkyvyyden kannalta ja ovat siksi olennaisia ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi. Sulat tulisikin uusia säännöllisesti parhaan mahdollisen pyyhintätuloksen varmistamiseksi.  

Jos tuulilasiisi jää pyyhkijän jäljiltä kalvo tai raitoja, ne ovat todennäköisesti tulleet jo elinkaarensa loppupäähän. Joskus sulkia voi elvyttää pyyhkimällä niitä liinalla, jossa on raakaa lasinpesunestettä, mutta apu on usein vain lyhytaikainen.  

Huomiota kannattaa kiinnittää myös sulan liikkeestä kuuluvaan pyyhintä-ääneen. Hyväkuntoinen, laadukas sulka on äänetön eli jos pyyhintäliike aiheuttaa narinaa kannattaa sulkien päivittämistä harkita. 

Mikäli sulkia ei uusita ajoissa, saattavat ne pahimmillaan revetä. Revettyään sulat muuttuvat lähinnä vedenlevittimiksi ja vaurioittavat pahimmassa tapauksessa tuulilasia pysyvästi. Helppo muistisääntö on, että vaihtaa sulat samalla kun vaihtaa talvi- tai kesärenkaat autoon. 

Saat pidennettyä tuulilasin sekä pyyhkijänsulkien ikää pitämällä tuulilasin puhtaana. Pyyhkijänsulan kärki kuluu epäpuhtauksista ja vaurioituneilla pyyhkijänsulilla saat naarmuja aikaiseksi tuulilasiisi. 

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys. Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi. 

Awux Jyväskylä – Laadukasta palvelua jo yli 40 vuoden ajan

Awux Jyväskylä on Seppälänkankaalla toimiva vuonna 1978 perustettu maineikas Siroauto OyKorikorjaamoiden laatuluokituksessa ylimmän tason eli kolme tähteä saanut kolarikorjaamo on ainoa ylimmän tason kolarikorjaamo koko Keski-Suomessa. Heidän saamansa laatuluokitus vahvistaa paitsi osaamisen olevan huippuluokkaa, niin myös sen, että heidän käyttämänsä kalusto on viimeisen päälle ajanmukainen. Awux Jyväskylässä tehdään kolarikorjaukset alusta loppuun. He tarjoavat asiakkailleen joustavaa palvelua ja kaikki nykyaikaisen kolarikorjaamon palvelut pelti- ja muovikorjauksista tuulilasien korjauksiin sekä vaihtoihin.  

”Meiltä Siroautosta asiakkaat lähtevät tyytyväisin mielin.” -Mikko 

Isän jalanjäljissä Awux-yrittäjäksi 

Awux-Jyväskylän yrittäjä Mikko Sironen kertoo kulkeneensa isänsä jalanjäljissä kolarikorjaamoyrittäjäksi.  

Siroauto on perheyritys, joka perustettiin jo 70-luvun lopulla Mikon vanhempien toimesta. Mikko on ollut mukana Siroauton arjessa jo pikkupojasta asti, joten alan valinta oli hänelle lähtökohtaisesti selvillä. Lopullinen päätös tulevaisuuden ammatista syntyi opintoihin kuuluvien työharjoittelujaksojen aikana, jotka hän suoritti Siroautolla.  

”Nyt sukupolvenvaihdos on viimeistelyä vaille ja vastuu yrityksestä siirtynyt minulle, mutta työskentely vanhempien kanssa yhdessä jatkuu edelleen.” 

Ihmisen näköistä palvelua 

Awuxyrittäjä Mikko kuvailee työilmapiiriä rennoksi ja työntekijöitään huumorintajuisiksi ammattilaisiksi. Siroautossa laatu on kunnia-asia, ja heillä varmistetaankin, että jokainen asiakas lähtee korjaamolta hyvillä mielin. Tavoitteena heillä on kunnianhimoisesti olla nykyaikaisin alalla toimija.  

”Jyväskylän seudun ihmiset ovat laatutietoista väkeä, jotka arvostavat hyvää ja huolellista palvelua. Siitä meillä on pidetty kiinni nyt  yli neljä vuosikymmentä ja pidetään myös jatkossa.” 

Awux Jyväskylä kolarikorjaamo

Mitä Awux merkitsee Siroautolle? 

Awux ketjuun kuuluminen yhdessä 39 muun Awux-toimipisteen kanssa tuo yhteenkuuluvuutta, tukea ja turvaa. Ketju tarjoaa sellaisia palveluita ja mahdollisuuksia, joihin yksittäisenä yrittäjänä ei ole mahdollisuuksia. Joukko tuo lisää voimaa. 

Mitä kuuluu Awux-yrittäjä Mikon työpäivään ja vapaa-aikaan? 

Pääasiassa Mikko hoitaa työpäiviensä ajan asiakaspalvelua, mutta tilanteen vaatiessa hän ei pelkää liata käsiään korjaamon puolella. Hän pystyy tekemään kolarikorjaamossa kaikkea muuta paitsi maalaamista, sen hoitavat Siroautossa automaalauksen ammattilaiset.  

Hän kertoo hyvän päivän tunnusmerkiksi päivän sujuvuuden. Silloin hommat lähtevät rullamaan aamusta alkaen. Haastavinta hänen työssään on lähteä kotiin tarpeeksi ajoissa. Välillä työt tuppaavat jatkumaan illan puolelle ja päivän aikana tulee juotua turhan monta kupillista kahvia. 

Töitä Mikko tasapainottaa harrastuksillaan, joihin lukeutuu kaksipyöräiset ja moottoriurheilu. Jyväskylässä parasta hänen mielestään on Siroauton lisäksi satama-alue sekä kävelykatu.  

”Vaurion sattuessa, tuo autosi meille korjaukseen. Me pidämme siitä hyvää huolta. Tervetuloa!” 

Awux-Jyväskylän yhteystiedot löydät täältä. 

Tämä tarkistus unohtuu helposti käytetyn auton hankinnassa – mitä ottaa huomioon korin kunnossa tai maalipinnassa?  

Auton ostaminen on usein suurehko sijoitus ja etsintä voi aiheuttaa päänvaivaa. Käytettyä autoa ostettaessa hankinnan voi tehdä joko yksityiseltä myyjältä tai autoliikkeestä. Kaikki arvostavat autoissa eri ominaisuuksiamutta on olemassa muutamia perusasioita, jotka jokaisen olisi hyvä pitää mielessä ostettaessa käytettyä autoa. 

Jos olet myymässä omaa käytettyä ajoneuvoasi, kannattaa tätä muistilistaa hyödyntää myös ennen myynti-ilmoituksen laatimista.  

 1. Huoltokirja

Perehdy auton huoltohistoriaan huolellisesti. Mikäli autoa myydään ilman huoltokirjaa, voi se kertoa huollon puutteistaHuoltokirjasta kannattaa tarkistaa suositus auton määräaikaishuollon tiheydelle, sekä kuinka auton edellinen omistaja on noudattanut näitä suosituksia. 

 2. Korin, maalipinnan ja tuulilasin kunto

Tarkista silmämääräisesti auton maalipinta. Esimerkiksi sävyerot kahden osion välillä voivat kertoa, että autoa on maalattu uudelleen vaurion jälkeen. Tällöin on syytä tarkistaa, mitä autolle on tapahtunut ja kuinka sekä kenen toimesta vaurio on korjattu. Pidä silmät auki myös mahdollisten ruostevaurioiden varalta. Suomen sääolosuhteet ruostuttavat helposti autoa ja ruoste syö levitessään metallirakenteitaRuostevaurioiden korjaaminen voi käy kalliiksiKiinnitä erityistä huomiota lokasuojien reunoihin ja ovipieliin 

Tarkista tuulilasin kunto. Näkyykö suurempia iskemiä tai halkeamia? Pienet kiveniskemät käytetyn auton tuulilasissa ovat melko yleisiä. Pienet kulumisnaarmut kuuluvat asiaan, mutta tarkista mahdolliset kiveniskemät ja ettei niissä ole halkeaman alkua näkyvissä. Lue Awuxin artikkelista, kuinka voit tarkastaa riittääkö pelkkä tuulilasin korjaus. 

 3. Koeajo

Koeajo on suositeltavaa suorittaa samankaltaisissa olosuhteissa, joissa tulet autoa tulevaisuudessakin käyttämään, jotta saat parhaimman käsityksen käyttötuntumasta. Kokeile autoa eri nopeuksilla ja pinnoilla ajettaessa, mikäli tämä on mahdollista. Testaa myös jarrut ja vaihteiston toimivuus Myös ilmastoinnin ja lämmityslaitteiston toimintaan on hyvä kiinnittää huomiota.  

  • Tarkista ettei auton alustasta kuulu ylimääräisiä kolinoita. Nämä tulevat parhaiten esiin hieman epätasaisella tiellä.  
  • Kääntele rattia molempiin suuntiin ääriasentoihin ja tarkista, että ohjaus toimii niin kuin pitää. 
  • Tee muutama nopeampi kiihdytys, jotta saat käsityksen siitä, että moottorin teho on sitä mitä kuuluukin. 
  • Käy läpi vaihteisto. Kaikkien vaihteiden pitää mennä päälle ja toimia. 
  • Tarkista jarrujen toimivuus muutamalla reippaammalla jarrutuksella. Varmista, ettei niistä kuulu ylimääräistä rahinaa tai kirskuntaa tai ettei auto tärise jarruttaessa. 

Koeajon jälkeen myyjän kanssa voi vielä sopia mahdollisista korjauksista. Autoliikkeessä voit kysyä myöntääkö liike käytetylle ajoneuvolle ainakin rajoitetun takuun. 

4. Tarkista mukana tulevat renkaat ja kurkkaa konepellin alle 

Tarkista auton mukana tulevien varusteiden kunto. Kiinnitä renkaisiin erityistä huomiota; onko talvirenkaissa nastat paikallaan ja voiko kesärenkailla ajaa vielä tulevan kesän. Jos renkaan urasyvyys on alle kolme millimetriä, kannattaa laskea auton hinnan päälle myös uusien renkaiden hankintakulu. Voit ottaa tämän huomioon tarjouksessa. Katso myös renkaiden pintaa: onko rengas kulunut tasaisesti? Epätasaisesti kulunut rengas voi viitata auton alustaongelmiin. 

Kurkkaa myös konepellin alle. Tarkista, ettei moottori vuoda öljyä ja että nestepinnat ovat kunnossa. Tarkista myös öljyn väri sekä jäähdytinnesteen taso. 

 5. Ajoneuvon omistaja ja rekisteriotteen tarkistaminen 

Varmista, että auton myyjä on rekisteriin merkitty omistaja, muuten voit kohdata erinäisiä ongelmia mm. omistusoikeuden ja vakuutusten suhteen. Tarkista rekisteri- ja verotiedot sekä omistajan henkilöllisyys ennen kaupantekoa. 

Osta ajoneuvo ainoastaan rekisteriin merkityltä omistajalta. Näin vältyt ongelmilta omistusoikeuden, liikennevakuutuksen ja ajoneuvoveron kanssa. Ostajana voit edellyttää, että myyjä rekisteröi ajoneuvon omiin nimiinsä ennen kauppoja. Lue lisää Traficomin sivuilta. 

Rekisteriotteesta näet myös auton käyttöönottopäivämäärän, joka voi olla eri kuin auton vuosimalli. Traficomin palvelusta voit myös tarkistaa, onko autolla niskassaan erääntyneitä ajoneuvoveroja. Tarkista myös onko auto katsastettu. 

6. Ajoneuvon sopivuusjuuri sinulle 

Lopuksi – tärkeää on, että auto on juuri sinulle sopiva. Hyvän tuntuman käyttömukavuuden kannalta saat koeajossa. Näetkö hyvin ratin takaa? Voitko säätää istuinta ja rattia itsellesi sopivaksi? Mieti ainakin näitä asioita, jotta autolla ajaminen on pidemmälläkin tähtäimellä miellyttävää. Lue lisää oikean ja turvallisen ajoasennon löytämisestä Awuxin-artikkelista. 

Lähde: http://digiauto.fi/ 

Oletko myymässä ajoneuvoasi? Huomasitko että joissakin kohdissa voisi olla fiksattavaa? Etsi lähin Awux-korjaamosi ja korjauta tai huollata autosi ennen myyntiä. 

Awux Kangasalan valttina on onnellinen henkilökunta

Awux Kangasala on aivan Tampereen rajalla sijaitseva KolarimaalausCenter Oy. Awux Kangasalassa tehdään niin isoja kuin pieniäkin vauriokorjauksia, Suomen kaikkien vakuutusyhtiöiden valtuuttamana. Awux Kangasala tarjoaa kolarikorjaukset, automaalaukset, tuulilasin korjaukset- ja vaihdot sekä vahinkotarkastukset kaikille automerkeille. Luotettavasti ja laadukkaasti.  

Ajatukset omasta yrityksestä sai alkunsa kesätöiden myötä 

Awux Kangasalan yrittäjä Joonas Lampinen kertoo kiinnostuneensa alasta kesätöiden myötä. Yksi sattuma johti toiseen ja kokemuksen karttuessa alkoi ajatus omasta yrityksestä vahvistumaan. Nyt Joonas on päässyt rakentamaan omannäköistä palveluaan jo yli seitsemän vuoden ajan. Iso askel ja unelmien toteutus oli muutto omiin, uusiin toimitiloihin vuonna 2019. Muutto mahdollisti Awux Kangasalan uusien työtilojen toteutuksen juuri niin kuin Joonas halusi ne toteutettavan. 

”Hyvä tuli, mutta jotain parannettavaakin on listalle tullut ja niitä työstetään jo.” -Awux Kangasalan yrittäjä Joonas Lampinen 

Awux Kangasalan henkilökuntaa yhdistää vahva halu kehittyä työssään 

Awux Kangasalan valttina on onnellinen henkilökunta, joka näkyy myös työn jäljessä. Yrittäjä Joonas kokee tärkeäksi, että henkilökunta poistuu töistä hymy korvissa. Hän kertoo henkilökuntansa olevan oman alansa ehdottomia huippuja ja erittäin luotettavaa väkeä.  

Työt luovutetaan hyvillä mielin asiakkaalle 

Awux Kangasalassa pidetään huolta työn laadusta. Heillä varmistetaankin, että jokainen luovutettava työ tehdään niin hyvin, jotta sen voi hyvillä mielin luovuttaa asiakkaalle. Tästä Joonakselle muistuikin mieleen eräs hauska hetki matkan varrelta, jolloin asiakas tuli reklamoimaan työn laadusta. Asiakas pyysi Joonasta tulemaan kanssaan ulos katsomaan työn jälkeä auton kylkeä osoitellen ja taisi siinä äänikin vähän nousta. Kun Joonas sai puheenvuoron, hän joutui kertomaan asiakkaalle, että mallaustyön alla oli kyllä ollut päinvastainen kylki. Siitä ei löytynyt huomautettavaa 

Kun keskittyy siihen, että lupaukset pitävät ja pitää asiakkaat ajan tasalla töiden etenemisestä, niin asiat sujuvat mukavasti.” -Joonas 

Awux Kangasalassa hoituu automaalaukset

Tavoitteena olla alueen kilpailukykyisin kumppani 

Awux Kangasalassa on käytössä mm. värinmäärityslaitteisto, joka takaa, että maalatut osat ovat tarkasti ajoneuvon alkuperäisen värin mukaisia. Heiltä löytyy myös markkinoiden kehittynein automaalaamolaitteisto, kalusto yhdessä huipputaitavien ammattilaisten kanssa mahdollistaa virheettömät ja laadukkaat korjausmaalaukset.  

Awux Kangasalassa tasaisen hyvä lopputulos ei lopeta kehittymisen janoa. Heillä onkin tavoitteena olla alueensa kilpailukykyisin kumppani kaikille heidän asiakkailleen. Joonaksen lupaus on, että heillä ei lopeteta jatkuvaa kehittymistä. 

Mitä Awux merkitsee Kolarimaalauscenterille? 

Awux-ketjuun kuuluu 40 korjaamoa, jotka työllistävät 150 alansa ammattilaista. Awux-ketjuun kuuluminen Kolarimaalauscenterille merkitsee laajaan ammattilaisten verkostoon kuulumista, jossa jokaisesta ammattilaisesta on hyötyä toisilleen. 

Awux-Kangasalan yhteystiedot löydät täältä. 

Näin löydät oikean ja turvallisen ajoasennon. Ja jalat pois kojelaudalta!

Oikea ajoasento on oleellista ajoneuvon hallinnan kannalta etenkin äkkitilanteissa. Lisäksi auton turvalaitteet on suunniteltu toimimaan oikeassa ajoasennossa ajettaessa. 

Ohjeet oikean ajoasennon löytämiseksi 

Autojen penkit on tehty säätämistä varten. Uudemmissa autoissa säädöt ovat usein hyvin monipuoliset ja jokainen voi löytää itselleen parhaimman ajoasennon. Hyvä ajoasento on mukava ja rento sekä sellainen, että pystyt vaivatta käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita. 

Oikea ajoasento parantaa ajoturvallisuutta, näkyvyyttä ja pidempikin ajomatka sujuu paikkojen puutumatta. Nappaa tästä ohjeet talteen ja tarkista ajoasentosi seuraavan kerran, kun lähdet tien päälle! 

1. Säädä istuimen korkeus. Kun silmät ovat tuulilasin puolivälin kohdalla, on korkeus oikea. 

Näin katveet autosta ulos havainnoitaessa ovat mahdollisimman pienet. Samalla kuljettajan päälaen ja auton katon väliin jää vielä suhteellisen paljon tyhjää tilaa, mistä on apua esimerkiksi hirvionnettomuudessa, mikäli auton katto painuu sisälle kasaan. 

2. Säädä penkin etäisyys polkimiin.  

Polven tulisi jäädä hieman koukkuun, kun kytkin- tai jarrupoljin on pohjassa. Tarkista myös, että ristiselkä on tukevasti kiinni selkänojassa. 

Kun kädet ja jalat ovat riittävästi koukussa, kuljettajalla on mahdollisuus hallita autoa. Lisäksi, kun kytkin on painettuna pohjaan, koukussa oleva polvi joustaa hieman törmäystilanteessa, eikä törmäyksestä tuleva voima riko kuljettajan lonkkaa. Alaselän tuki on oikein säädetty, kun selkäranka pysyy tuettuna luonnollisessa asennossa. 

3. Ratin kehän tulisi olla ranteiden kohdalla.  

Selkänojan kaltevuus ja ohjauspyörän syvyys säädetään laskemalla kädet ratin päälle pitäen hartiat samalla kiinni selkänojassa. Tässä on syytä hyödyntää sekä selkänojan että ohjauspyörän säätövaraa. Säädä ratin korkeus niin, että näet mittarit ongelmitta.  

Kun tartut tämän säädön tehtyäsi ratin kehästä kiinni, kätesi tulisi jäädä sopivasti koukkuun. Tällöin ratin käsittely onnistuu kurottelematta ja kuljettaja kykenee nopeisiin ohjausliikkeisiin yllättävissäkin tilanteissa, kuten väistöissä tai luistoissa. 

4. Säädä yleisesti kutsuttu niskatuki, eli pääntuki niin, että sen yläreuna on päälaen kohdalla. 

Valitettavan usein näkee, että pääntuki on säädettynä niskan kohdalle. Tällöin pää pääsee äkkipysähdyksessä retkahtamaan taaksepäin pääntuen yli. Tästä saattaa seurata vakaviakin vammoja. Kiinnitä huomiota myös siihen, että matkustajat säätävät omat pääntukensa mahdollisuuksien mukaan samalla periaatteella myös takapenkillä. 

5. Kun istuin on säädetty, kytke turvavyö.  

Turvavyön alle ei saa jäädä paksuja toppavaatteita. Vyön korkeus tulisi säätää niin, että se kulkee lähempänä kaulaa kuin olkapäätä. Lopuksi lannevyö kiristetään vetämällä turvavyön vinosta osasta. 

Ihanne olisi, että paksut toppavaatteet otettaisiin pois päältä ennen autoon menoa. Lyhyi matkoja ja kylmässä autossa ajettaessa realismia kuitenkin on, että autoon mennään takki päällä. Tällöin takki on syytä kuitenkin avata ja ohjata turvavyö kulkemaan takin alla. Huolehdi myös, ettei takin lieve jää vyön lanneosan alle. Näin turvavyö saadaan kiristettyä tiukasti kehoa vasten eikä se päästä käyttäjäänsä liian lähelle laukeavia turvatyynyjä onnettomuustilanteessa.  

Opasta myös matkustajia turvavyön käytössä. 

6. Ennen liikkeellelähtöä tarkista vielä peilien säädöt.  

Taustapeilit kannattaa tarkistaa ja säätää kohdalleen ennen kuin lähtee liikkeelle. Ajon aikana ei kannata kurotella ylimääräistä eikä hajottaa huomiota liikenteen seuraamisesta. 

6. Istu niin kuin pitää istua. 

Sekä kuljettajan että matkustajan on istuttava autossa suunnitellulla tavalla. Esimerkiksi matkustajan jalkojen lepuuttaminen kojelaudan päällä, mitä valittavan usein näkee, on hengenvaarallista. Tässä matkustustyylissä turvatyyny voi lauetessaan esim. lyödä kojelaudan päällä olevat jalat tuulilasin läpi tai aiheuttaa muuten vakavia vammoja. 

Pitkää matkaa ajettaessa muista tauotus 

Pidemmälle reissulle lähdettäessä muista pitää lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein. Tauot auttavat pitämään sinut valppaampana autoilijana ja saatat säästyä myös väsyneiltä jaloilta päästyäsi määrän päähän. 

Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pyöritä hartioita ja pumppaa niitä ylös-alas. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle. Muista myös jaloitella, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppaa ja nauti taukokahvit seisten. 

Awux toivottaa kaikille turvallista matkaa, mutta vahingon sattuessa Awuxkolarikorjaamot ovat apunasi. Katso lähin korjaamosi tästä. 

Onko auto pakko viedä vakuutusyhtiön ilmoittamaan korjaamoon vai voiko korjaamon valita itse?

Liikennevahingon sattuessa ja tilanteen rauhoituttua otetaan yleensä ensimmäiseksi yhteyttä vakuutusyhtiöön. Vahingon korjauksen käynnistämiseksi täytetään mahdollisimman pian vahinkoilmoitus, jonka jälkeen selvitetään mihin auto viedään korjattavaksi. Vakuutusyhtiöillä on usein yhteistyökorjaamot, joita he suosittelevat, mutta tämä ei tarkoita sitä, että auto olisi pakko viedä korjattavaksi kyseiseen liikkeeseen.  

Auton omistaja tai haltija tekee aina itse päätöksen siitä missä hänen autonsa korjataan 

Vakuutusyhtiöiden suositusten lisäksi hämmennystä korjaamon valintaan saattaa aiheuttaa yhä edelleen varsin yleinen uskomus automerkkien takuuehdoista.  

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman autonvalmistajan antaman takuun raukeamista. Sama pätee myös kolarikorjauksissa, sillä automerkkien takuuehdot eivät vaadi kolarivaurioidenkaan korjaamista merkkikorjaamossa. Asetukset takuun säilymisestä säädettiin alkuperin vuonna 2002, ja tarkennukset ja nykymuotoon saattaminen tehtiin 2010. Vaikka asetuksista on jo kymmenen vuotta aikaa herättää tämä edelleen hämmennystä autoilijoiden keskuudessa. Säädetty asetuksen tarkoituksena on pitää huoli kilpailusta, etteivät autovalmistajat pysty pitämään autojensa huoltoon vaadittavaa tietoa pelkästään omilla merkkihuolloillaan ja tämän avulla määrittämään palvelulle haluamansa hinnan. 

Auton takuu säilyy riippumatta valitsemastasi korjaamosta 

Tiettyjä ehtoja takuun säilymisessä kuitenkin on. Varaosia valitessa on otettava huomioon, että käytettävät osat täyttävät valmistajan laatuvaatimukset. Korjaus tulee tehdä ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen automallin Suomen olosuhteisiin laadittuja valmistajan huolto- ja korjausohjeita. 

Awux-korjaamot ovat kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymiä kumppaneita ja tuottavat palveluita myös lukuisille merkkiliikkeille. 

Jos jotain sattuu liikenteessäAwux auttaa.