Blogi

Pinnoite helpottaa ajoneuvon pesemistä ja vähentää pesukertoja

Jatkuva pesu ja pinttyneen lian poistaminen kuluttaa auton maalipintaa. Autopesuloiden harjapesua käytetään lauhoina, kuraisina talvina normaalia enemmän ja tämä lisää maalipintaan kohdistuvaa rasitusta. Kestopinnoitettu ajoneuvo ei tarvitse niin voimakkaita pesuaineita kuin yleensä käytetään, joten maalipinnan säästymisen lisäksi myös jätevesikuormitus kevenee.  

Mikä on kestopinnoite ja miten pinnoitus tehdään? 

Kestopinnoiteaineet muodostavat maalipinnalle erittäin kovan kalvon, joka ehkäisee naarmuuntumista ja kiveniskuja sekä suojaa auringon uv-säteiden värejä haalistavalta ja maalipintaa haurastuttavalta vaikutukselta. Kestopinnoitteilla saadaan perusvahoja pidempiaikainen suojaus ja pinnoituksille luvataan yleensä pitkäaikainen, enimmillään jopa viiden vuoden kesto, pinnoitusaineista riippuen. 

Ennen kestopinnoittamista ajoneuvolle tehdään aikaa vievä maalipinnan ns. Myllytyskäsittely, jossa auton maalipinnan alkuperäinen kiilto palautetaan ja pesunaarmut poistetaan hiomis- ja kiillotustekniikkaa käyttäen. Tämän jälkeen tehdään kestopinnoitus, joka suojaa maalipintaa vuosiksi eteenpäin.   

Mikäli ajoneuvoasi joudutaan maalaamaan esimerkiksi kolarin jälkeen uudestaan ja sinulla on kaskovakuutus, vakuutusyhtiö yleensä korvaa myös kestopinnoitteen uusimisen. 

 Lähde: https://www.ess.fi/paikalliset/1503494 

Onko autosi maalipinta kärsinyt ja vailla käsittelyä? 

Awux-korjaamot huolehtivat autosi maalaukset. Omat maalaamot ja vuosien varrella rakennetut kumppanisuhteet alan huippuihin takaavat paitsi laadukkaan lopputuloksen, myös ainutlaatuisen joustavuuden. Ja ennen kaikkea helppouden asiakkaalle. 

Parhaiden mahdollisten maalien ja pohjamateriaalien käyttäminen on itsestäänselvyys. Työvälineitä ja kalustoa päivitetään jatkuvasti ajan vaatimusten mukaisiksi. Vaatimustaso työn jäljelle on korkein mahdollinen ja työn laatua seurataan ja mitataan jatkuvasti. 

Etsi lähin Awux-korjaamosi.

Awux Rauma on kolarivaurioiden palvelukeskus

Awux Rauma, eli Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky on kolarikorjaamo ja hinauspalvelun ammattilainen, joka Rauman lisäksi palvelee Eurassa ja koko Satakunnassa. Awux Rauma tarjoaa korjaamopalvelut ja hinaus- sekä tiepalvelut pitkän kokemuksen tuomalla varmuudellaPalveluihin kuuluvat kaikki vahinkotarkastuksista kolarikorjauksiin, automaalauksiin ja tuulilasin vaihtoihin.  

Awux Rauman työntekijät ovat myös laatukoulutettuja hinaus- ja tiepalvelujen ammattilaisia. Hinaukset onnistuvat niin henkilö- ja pakettiautoille, moottoripyörille, mopoautoille kuin raskaan kaluston ajoneuvoilleAwux Rauman erikoisosaamista onkin raskaan kaluston, kuten kuorma-autojen, linja-autojen ja työkoneiden hinaus 

Awux Rauma ottaa vastaan myös romuautoja ja myy varaosia, jotka ovat löydettävissä Autopurkaamotsivustolta 

”Tervetuloa täyden palvelun taloon. Autamme kolarikorjauksiin liittyvissä asioissa ja tuomme avun myös tien päälle.”
Awux Rauman yrittäjä, Jyrki Mattila

Tervetuloa täyden palvelun taloon. Autamme kolarikorjauksiin liittyvissä asioissa ja tuomme avun myös tien päälle.

Rintamamiestalon piharakennuksesta hinauspalveluiden erityisosaajaksi 

Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n toiminta alkoi rintamamiestalon piharakennuksessa Kiukaisissa yhden henkilön voimin vuonna 1988. Noin kuuden vuoden päästä vuonna 1994 valmistui halli teollisuusalueelle ja siitä noin kuuden vuoden kuluttua avattiin toinen toimipiste vuokratiloihin Raumalle. Nykyinen oma korjaamotila Raumalle valmistui vuonna 2006. 

Toiminta on laajentunut piharakennusajoista monipuoliseksi kolarivaurioiden palvelukeskukseksiPalveluihin kuuluvat kolarikorjaamo, maalaamo, hinauspalvelut sekä autopurkaamo. Tällä hetkellä työntekijöitä on yrittäjän lisäksi 13Hinausautoja on seitsemän ja kahdeksas hinausauto on parhaillaan valmistumassa. 

Vuosien varrella on sattunut ja tapahtunut. Yhdeksi sattumukseksi Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n yrittäjä Jyrki Mattila mainitsee hieman erilaisen hinauspalvelua vaativan kommelluksen: 

– RMJ:n festivaaleilla (Raumanmeren juhannus) sattuu ja tapahtuu: kerran eräs ryhmä nuoria pystytti teltan väärään paikkaan, jolloin teltta ja juhlijat vedettiin hinausauton lavalle ja siirrettiin toiseen paikkaan. Tuskinpa edes huomasivat. Mattila muistelee naureskellen.  

Awux Raumalla on haasteita kaihtamaton yrittäjä 

Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n yrittäjä Jyrki Mattila on ollut alalla jo 32 vuotta, eikä kiinnostus alaa kohtaan ole vieläkään hiipumassa. Vapaa-ajallaan hän harrastaa vanhojen autojen entisöintiä, mökkeilyn lomassa erilaisia projekteja sekä matkustelua. Mattila pitää uusiin haasteisiin tarttumista innostavana ja mainitseekin Matti Nykäsen laulunsanoja lainaten: ”jokainen tsäänssi on mahdollisuus”. 

Yrittäjä Jyrki Mattilan työpäivä starttaa aamulla aluksi kolarikorjaamon työn vastaanotossa.

Yrittäjä Jyrki Mattilan työpäivä starttaa aamulla aluksi kolarikorjaamon työn vastaanotossa. Päivän aikana hän seuraa töiden kulkua, pitää yhteyttä asiakkaisiin ja tarvittaessa avustaa erilaisissa korjaukseen liittyvissä työtehtävissä sekä hyppää vielä hinausautonkin rattiin hinauskeikkojen tullessa. Iso osa päivästä kuitenkin kuluu yrittäjälle ominaisissa askareissa, kuten puhelimessa ja juoksevien asioiden hoidossa.  

Kolhu parkkipaikalla! Mitä tehdään?

Peruutustutka ei ilmoittanutkaan takana olevasta ajoneuvosta tai kiireessä ei vaan ehtinyt vilkaista peiliin? Pienet parkkipaikalla tulevat kolhut ovat yleisimpiä autojen vaurioita ja niitä sattuukin keskimäärin yli 100 päivässä. Kolhut voivat tulla autoa ajaessa ja ovia avatessa. Pienet kolhut saadaan korjatuksi nopeasti PDR-korjausmenetelmällä. Miten toimit havaittuasi vahingon:

1. Sinun autoasi kolhaistiin

Syyllisyys on parasta selvittää heti vahinkopaikalla ja kirjoittaa vapaamuotoinen kirjallinen selonteko, josta selviää tapahtumien kulku pääpiirteissään, syyllinen ja molempien osapuolien ajoneuvo ja henkilö- sekä yhteystiedot. Selontekoon on hyvä saada kaikkien osapuolten allekirjoitukset. Mikäli asiassa on epäselvyyksiä, kannattaa olla yhteydessä poliisiin.

Ota aina vähintään seuraavat tiedot ylös vastapuolesta:

  • Rekisterinumero
  • Kuljettajan nimi ja yhteystiedot
  • Ajoneuvon vakuutusyhtiö

Me teemme vahinkotarkastuksen ja kustannusarvion korjauksista suoraan vakuutusyhtiöiden kanssa yhteiseen tietojärjestelmään ja huolehdimme, että tieto korjausluvasta vastapuolen vakuutusyhtiöltä saadaan.

2. Kolhaisit jonkun muun autoa

Kerro toisen ajoneuvon omistajalle, mitä sattui. Voit kysyä yhteystietoja numerotiedustelusta rekisterinumeron perusteella. Ota myös itsellesi ylös toisen auton rekisteritunnus ja omistajan tiedot ja ilmoita vahingosta vakuutusyhtiöllesi. Tämän jälkeen tuo ajoneuvosi korjaamolle tarkastettavaksi ja ilmoita saamasi vahinkonumero. Kun autosi tulee meille, teemme vahinkotarkastuksen ja kustannusarvion korjauksesta suoraan vakuutusyhtiöiden kanssa yhteiseen tietojärjestelmään. Tarvittaessa autamme sinua vahinkoilmoituksen laatimisessa.

Kun autosi on korjattu ja sinulla on kaskovakuutus, me hoidamme maksuliikenteen vakuutusyhtiön kanssa, sinulle jää vain omavastuuosuuden maksaminen.

3. Huomaat ajoneuvosi tulleen kolhituksi ja kolhija on hävinnyt paikalta

Kolhijan eli syyllisen vakuutus korvaa toiselle autolle aiheutetut vauriot, mutta samalla kolhijan bonukset menevät tai alenevat. Joskus käykin niin, että kolhija pakenee paikalta välttääkseen bonusten menettämisen. Tässä ikävässä tilanteessa kolhitun auton omistaja tekee vahinkoilmoituksen itse ja kaskovakuutus korvaa vahingot.

Lopuksi muutama vinkki parkkeeraukseen, jotta välttyisit kolhimasta toista- ja omaa ajoneuvoasi.

Taskuparkin ABC:

  1. Etsi sopivan mittainen paikka, johon auto varmasti mahtuu.
  2. Vilkku päälle, aja edessä olevan pysäköidyn auton rinnalle, takapuskurit rinnakkain.
  3. Käännä ratti kokonaisuudessa oikealle.
  4. Peruuta niin, että näet vasemmasta peilistä takana olevan auton koko keulan.
  5. Suorista renkaat ja peruuta, kunnes edessä olevan auton takakulma näkyy tuulilasin kautta.
  6. Käännä ratti kokonaan vasemmalle ja peruuta, kunnes auto on ruudussa.
  7. Muista, että korjausliikkeitä voi ja saa tehdä!

Kulmaperuutuksen ABC:

  1. Valitse ruutu ja laita vilkku siihen suuntaan, johon peruutus tapahtuu.
  2. Ota riittävä etäisyys ruutuihin.
  3. Aja noin kahden pysäköintiruudun verran ohi halutusta ruudusta.
  4. Peruuta hitaasti kääntäen ratti ensin ääriasentoon haluttuun suuntaan ja tarkkaile auton molempia puolia.
  5. Tarvittaessa loivenna ohjausta ja ohjaa auto ruudun keskelle.
  6. Auton ollessa ruudun suuntaisesti käännä renkaat suoraan.
  7. Peruuta autosi niin pitkälle kuin on tarvetta ja auto on ruudussa.

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Etsi lähin Awux-korjaamosi.

Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi?

Yhä useimmista ajoneuvoista löytyy kameroihin ja tutkiin perustuvia järjestelmiä. Tunnistimien oikea toiminta takaa turvallisuutesi liikenteessä.

Nykyauton tuulilasi on usein laitealusta

Nykyaikaisissa tuulilaseihin on yhdistetty paljon tekniikkaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kameroita, sadetunnistimia, kaistavahteja, liikennemerkkien tunnistimia, tuulilasinäyttöjä, hätäjarrutusjärjestelmä ja valonvaihtoautomatiikkaa. Lasinvaihdon yhteydessä puhekielessä puhutaan usein lasien kalibroinnista, kyse on kuitenkin tarkkaan ottaen laseihin integroitujen järjestelmien kalibroinnista. Vaihdettaessa lasia, siihen mahdollisesti kiinnitetyt kamerat ja sensorit vaativat kalibroinnin toimiakseen taas suunnitellulla tavalla.

Kalibrointi takaa, että tuulilasin tekniikka toimii asianmukaisesti

Turvajärjestelmien kalibroimatta jättäminen on turvallisuusriski: tunnistimien ja kameroiden pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmä saa väärää tietoa esimerkiksi edellä ajavan auton sijainnista. Siksi kalibrointi on tehtävä aina tuulilasin vaihdon jälkeen ja myös silloin, kun auton alustan osia on vaihdettu, tai auto on ollut korjauksessa liikenneonnettomuuden jälkeen.

Kameran kalibrointi tehdään sitä varten tarkoitetun automerkkikohtaisen taulun avulla. Mikäli kameroita on kaksi, staattisen kalibroinnin lisäksi on tehtävä myös dynaaminen kalibrointi, joka tapahtuu ajaessa.

Staattisessa kalibroinnissa auto ajetaan sopivan matkan päähän taulusta ja renkaisiin asetetaan laserlukijat. Ennen kalibrointia tulee tarkastaa rengaspaineet ja ettei autossa ole ylimääräistä painoa, joka vääristäisi auton korkeutta.

Kalibrointi on tärkeää sinun ja muiden liikenteessä olevien turvaksi. Asiantuntijamme suorittavat tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroinnin nykyaikaisin työkaluin, jotta sensorit toimivat vaaditulla varmuudella.

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille. Sekurit Partner-ohjelma varmistaa sen, että käytettävissä on alan viimeisin tietotaito, myös laseista, jotka sisältävät elektronisia järjestelmiä.

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys.  Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.

Tuulilasin korjaus vai vaihto? Testaa helposti itse!

Tuulilaseja rikkoutuu eniten keväisin, jolloin pikkukivet ja hiekoitushiekka saattavat tehdä tuhojaan.  Kiveniskemät ovat yleinen riesa, mutta vain harvoin jälkiä ei voida korjata. Korjaus edellyttää nopeaa reagointia vahingon sattuessa.

Kiveniskemän osuessa

Ensiapuna voidaan laittaa jäljen päälle läpinäkyvää korjausteippiä, myös tavallinen teippi käy, sen tarkoituksena on estää lian ja kosteuden pääseminen kolhun sisään. Tämän jälkeen kannatta ajaa mahdollisimman pian tuulilasikorjaamolle, nimittäin vaurion laajenemiseen voivat vallitsevat lämpötilat vaikuttaa. Nyrkkisääntö on, että pakkasella vaurio laajenee nopeammin kuin kesällä suurten lämpötilavaihteluiden vuoksi.

Tuulilasin korjaus

Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.

Tuulilasin vaihto

Tuulilasi on yhä useammin yhä merkittävämpi osa auton korirakennetta ja informaatiojärjestelmiä. Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.

Sadetunnistimella varustettuun tuulilasiin ei saa vaihtaa ilman tunnistinta olevaa tuulilasia, koska pyyhkijöiden toiminta voi olla osittain tunnistimesta riippuvainen.

Tuulilasin sisällä voi sadetunnistimen lisäksi olla myös antenni. Lämmitettävät tuulilasit poistavat huurteen ja kosteuden lasista nopeasti. Akustiikkalasien sisällä on muovikalvo, joka vähentää äänen pääsyä autoon. Lämpöä heijastavat tuulilasit antavat myös suojaa UV-säteilyä vastaan.

Korjaus kannattaa aina, jos se vain on mahdollista. Lisäksi se on yli viisi kertaa halvempaa kuin lasin vaihto kokonaan.

Miten tuulilasin korjaus tapahtuu?

Ammattilaisen käsittelyssä vauriokohta puhdistetaan, mahdollisten säröjen eteneminen estetään poraamalla ja kolhut ja halkeamat täytetään injektoimalla hartsia vauriokohtiin. Käsittely viimeistellään kovettamalla hartsi UV-käsittelyllä ja hiomalla sekä kiillottamalla pinta täysin sileäksi.

Markkinoilla on tarjolla myös Tee se itse -korjaussarjoja, mutta niiden apu jää pidemmällä tähtäimellä hyvin vaatimattomaksi, vaikka itse tehden tai ammattilaisten käyttämien menetelmien idea on sama, eli halkeamaan halutaan työntää hartsia.  Pikaliimojen käyttö tai muut viritelmät yleensä lähinnä vaikeuttavat vaurion korjaamista myöhemmin. Ilman UV-käsittelyä kuivumisen odotetaan tapahtuvan vähitellen auringossa. Tällöin hartsi ehtii kuitenkin jo valua pois vauriokohdasta.

Ammattilaisella työsuoritus kestää puolesta tunnista tuntiin, vaurioiden laajuudesta riippuen. Me Awuxilla annamme korjaustyölle takuun: jos vaurio korjauksesta huolimatta laajenee, teemme lisäkorjaukset veloituksetta tai hyvitämme korjaushinnan lasinvaihdon yhteydessä.

Riittääkö tuulilasin korjaus? Tee testi!

Nyrkkisäännöt helposti tehtävälle testille ovat tässä: jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, vauriota ei voida korjata.

Huomasitko kiveniskemän tuulilasissasi? Etsi lähin Awux-toimipaikkasi. 

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys.  Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.

Toimenpiteet Awux kolarikorjaamoissa liittyen koronavirukseen (COVID-19)

Awux kolarikorjaamot ovat varautuneet ja ryhtyneet omalta osaltaan ennaltaehkäiseviin toimiin koronaviruksen (COVID-19) takia ja pyrimme kaikin tavoin vähentämään tartuntariskiä.

Toiminta korjaamoilla jatkuu normaaliin tapaan, mutta koska asiakkaidemme ja henkilökuntamme terveys ja turvallisuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä asioita, olemme laatineet ohjeistuksen koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Pienempien vaurioiden osalta voit lähettää meille kuvat vaurioista. Monissa tapauksissa pystymme arvioimaan auton pintavaurioiden korjaustarpeet ja -kustannukset jo kuvien perusteella ja säästyt erilliseltä vahinkotarkastuskäynniltä korjaamolla.

  1. Olemme tehostaneet puhtaanapitoa toimipisteessämme. Ovenkahvat ja muut kosketuspinnat puhdistetaan tarkasti siivouksen yhteydessä. Työn vastaanottopisteet desinfioidaan useampaan kertaan päivän aikana.
  2. Panostamme hygieniaan. Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme kiinnittämään erityishuomiota käsihygieniaan sekä huollon vastaanotossa että huoltohallissa. Emme kättele, mutta palvelemme asiakastamme edelleen laadukkaasti. Noudatamme myös aivastamis- ja yskimishygienian ohjeistuksia. Teethän sinäkin niin. Toimipisteessämme on käsienpesu- ja desinfiointimahdollisuus WC-tiloissa, lisäksi käsidesiä on saatavuudesta riippuen myös näkyvästi esillä asiakastiloissamme.
  3. Asiakkaan auton suojaus. Mekaanikkomme käyttävät kertakäyttökäsineitä (tai ratin- ja vaihdevalitsimen kertakäyttösuojia) ja suojaavat istuimen siirtäessään asiakkaamme autoa tai työskennellessään auton sisätiloissa.
  4. DESINFIOIMME myös autosi kosketuspinnat ennen luovutusta.

Vallitsevassakin tilanteessa palvelemme Awux kolarikorjaamoissa kaikkia hyvin ja teemme parhaamme, että auton huoltaminen olisi sinulle huoletonta, vaivatonta ja turvallista.

Awux Seinäjoki

Awux Seinäjoki (H-Autocolor Oy) on Seinäjoen Hyllykalliossa toimiva Awux-ketjuun kuuluva kolarikorjaamo ja automaalaamo. Awux Seinäjoella on erikoistuttu Ford-, Hyundai-, Peugeot-, Mazda-, Fiat-, Suzuki-, Mitsubishi-, Skoda– sekä Jaguarhttps://www.jaguar.fi/-merkkisiin autoihin, mutta ammattitaidolla korjataan myös kaikki muut automerkit sekä mopoautot.

Seinäjoen Awux toimii yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa ja on vakuutusyhtiöiden hyväksymä vahinkotarkastaja. Palveluihin kuuluvat tarkat kustannusarviot autojen korjauksesta, kaikki korikorjaustyöt, muovikorjaukset ja tuulilasin vaihdot.

”Vahingon sattuessa ole yhteydessä, hoidetaan asia kuntoon. Tervetuloa H-Autocoloriin!” – Ari Haapamäki, Awux Seinäjoen yrittäjä

Pitkä historia jo ennen Awux-ketjuun liittymistä

H-Autocolorilla on takanaan pitkä historia ennen Awux-ketjuun liittymistä. Yrityksen perusti nykyisen yrittäjän Ari Haapamäen isä Erkki Haapamäki vuonna 1977 Nopankylään, josta toiminta siirtyi Ilmajoelle Siltalan teollisuusalueelle vuonna 1985. Yritys siirtyi yrityskauppojen myötä Seinäjoelle vuonna 2008 ja samalla päivittyi yrityksen nimeksi nykyinen H-Autocolor. Nykyisiin Seinäjoen tiloihin yritys siirtyi vuonna 2014 ja pari vuotta myöhemmin yritys liittyi Awux-ketjuun.

Toiminta on vuosien aikana laajentunut ja monipuolistunut:

– Työt ovat keskimääräisesti pienempiä, mutta niitä aiempaa enemmän, Ari Haapamäki kertoo.

Yrityksen pitkässä historiassa ei ole vältytty hauskoilta ja ikimuistoisilta sattumuksilta:

– Vuosien varrella on maalattu monenlaista lipputangosta pistorasioihin. Yksi auto on jopa ylimaalattu karhealla mustalla “röpömassalla”, muistelee Haapamäki.

Röpömassa on autojen helmoihin tai muihin kiveniskemille alttiisiin kohtiin ruiskutettavaa ainetta, joka suojaa maalipintaa ja jättää kuivaessaan hieman röpelöisen pinnan.

 

Mottona kokemusta, laatua ja palvelua

Awux Seinäjoen mottona on Kokemusta, Laatua, Palvelua. Tavoitteena tietenkin onnistuneen palvelun tulos: tyytyväinen asiakas. Yrityksen erityisosaamiseksi Ari Haapamäki mainitsee autojen kolarikorjaukset ja maalaustyöt. Yrityksessä työskentelee alan ammattilaisia, joilla kaikilla on jo pitkä kokemus niin H-Autocolorissa kuin omalla osaamisalueellaankin.

– Samat tekijät ovat työskennelleet meillä pitkään ja ovat kaikki oman osa-alueensa huippuammattilaisia. Työ on pitkälti käsityötä, jonka oppii tekemällä. Meille on helppo tulla ja palvelemme mielellämme. Teemme laadukkaan työn nopeasti, yrittäjä Ari Haapamäki kiteyttää.

 

Mitä kuuluu Awux Seinäjoen yrittäjän arkeen?

Awux Seinäjoen rehelliseksi ja ahkeraksi itsensä kuvaava yrittäjä Ari Haapamäki kurvaa Ford Mondeollaan tai Ford Focuksellaan aamuseitsemäksi Ilmajoen toimipisteelle. Päivä alkaa lyhyellä palaverilla päivän hoidettavista asioista.

Matka jatkuu varsinaiselle työpaikalle Seinäjoelle Kipinätie 1:seen. H-Autocolorissa Haapamäen tavallinen päivä alkaa sähköpostin tarkastamisesta, odotettavaa postia ovat esimerkiksi vakuutusyhtiön vastaukset. Päivä jatkuu korjaukseen tulleiden autojen avaimien noudosta lukkolaatikosta ja työmääräimien viemisestä avaimineen huoltopuolelle.

Loppupäivä kuluukin vaihtelevasti normaaleissa yrittäjän askareissa kuten puhelimessa ja tietokoneella, asiakaspalvelussa, osien tilauksessa ja noutamisessa, autojen pesemisessä ja kuvaamisessa. Ihmisten neuvominen vahinkoasioissa kuuluu myös jokapäiväiseen H-Autocolorin yrittäjän arkeen. Iltapäivästä luovutetaan autoja asiakkaille, jonka jälkeen katsotaan töiden paperit ja laskelmat laskutukseen.

Awux Kangasalalle tuliterät tilat kolarikorjaukseen ja automaalaukseen

Kangasalla sijaitseva Awux-ketjuun kuuluva kolarikorjaamo ja automaalaamo KolarimaalausCenter otti jättiharppauksen tulevaisuuteen rakentamalla kokonaan uudet tilat. Sijainti on vain kivenheiton päässä aiemmista tiloista, aivan Tampereen rajalla, mutta kuitenkin juuri Kangasalan puolella.

Uusissa puitteissa on tilaa kasvavalle toiminnalle ja oivalliset lähtökohdat laadukkaan kolarikorjaustyön tekemiseen. Muuton yhteydessä uusittiin isosti myös työvälineitä ja käytössä onkin nyt huippuluokan kalusto laatutyön tekemiseen. Awux Kangasalan tiimi hoitaa niin isot kuin pienetkin vauriokorjaukset ja maalaukset ammattitaitoisesti, luotettavasti ja nopeasti.

Erityisesti KolarimaalausCenterissä Kangasalla on panostettu maalaukseen. Värinmäärityslaitteisto takaa maalattujen osien vastaavan tarkasti ajoneuvosi alkuperäistä väriä ja markkinoiden edistyksellisin automaalaamolaitteisto mahdollistaa virheettömän ja laadukkaan korjausmaalauksen.

Vanhasta toimipaikasta tuotiin mukana tuttu joustava asenne ja reipas palveluhenki. Siihen kun yhdistetään uudet, viihtyisät ja valoisat asiakaspalvelutilat sekä kätevät sijaisautopalvelut, niin koossa onkin erinomainen paketti kaikille kolarikorjauspalveluita tarvitseville. Parasta Awux-laatua.

Pietarsaareen, Tampereelle ja Vaasaan uusia sijaisautoja

Awux hankki Tampereelle ja Vaasaan yhden ja Pietarsaareen kaksi uutta sijaisautoa. Sinulla on mahdollisuus saada meiltä käyttöösi sijaisauto, kun omasi on meillä korjauksessa. Muistathan pyytää sijaisauton ajanvarauksen yhteydessä, jotta sijaisauto on valmiina odottamassa sinua, kun tuot autosi korjaukseen. Jos tarvitset hinausta, voimme tarvittaessa toimittaa sijaisauton jopa hinausauton kyydissä. Näillä uusilla sijaisautoilla kelpaa ajella!

 

 

Awux Malmi tarjoaa kolarikorjauspalveluita korinoikaisusta pelti- ja maalivaurioiden korjaukseen uudistetuissa tiloissa Helsingissä

Helsingissä sijaitseva Awux Malmi (J.M. Pro-Paint Oy) tarjoaa uudistetuissa tiloissaan kokonaisvaltaisesti kolarikorjauksen palveluita kuten korikorjausta ja autonmaalausta. Kolarikorjaamon automaalaamo uudistettiin täysin vuosi sitten ja joulukuussa 2019 myös peltikorjaamon puoli sai kasvojenkohotuksen.

Uudistetussa kolarikorjaamossa kelpaa asioida

Uudistetussa kolarikorjaamossa kelpaa asioida

Malmin Awuxilla on siistit asiakkaiden vastaanotto- ja odotustilat. Korikorjauspuoli sijaitsee toimiston yhteydessä ja tien toisella puolella on täysin uudistettu automaalaamo. Automaalaamon puolelle harvoin asiakkaalla on mitään asiaa, mutta halutessaan on loppuasiakkaan mahdollista päästä ihailemaan tätä kammio- ja prosessiuudistuksen läpikäynyttä automaalaamoa yhdessä henkilökunnan kanssa.

Esikäsittelypuoli ja koko maalaamo on siisti ja erityisesti puhtaaseen ilmaan kiinnittää huomiota. Maalaamouudistuksen yhteydessä haluttiin varmistaa turvalliset työskentelytilat huippuluokan ilmanvaihdon myötä. Korkeat tilat ja uudelleenjärjestelty töiden läpivienti mahdollistavat nopean töiden käsittelyn niin henkilöautoille kuin paketti- ja matkailuautoillekin.

Kokemusta kolarikorjauspalveluista lähes 20 vuotta

Yrittäjä Jani Männistö aloitti vuonna 1995 alan työt Helsingin Automuovilla muovikorjausten ja maalaushommien parissa. Pikkuhiljaa myös korikorjaus tuli osaksi muuta tekemistä. Automuovilla työskentely oli todella itsenäistä ja hyvin lähellä yrittäjyyttä. 2000-luvun alussa avautui mahdollisuus lähteä yrittämään kolarikorjaamon vetämistä ja sillä tiellä Männistö on vieläkin. J. M. Pro-Paint on ollut Awux-toimipisteenä kolme vuotta.

Tänä päivänä toimipisteessä työskentelee yhteensä kahdeksan kolarikorjauksen ammattilaista. Kolme heistä on erikoistunut korikorjaukseen ja kolme maalaukseen, mutta jokainen työntekijä hoitaa yksittäisen työn ammattitaidolla alusta loppuun. Jani Männistö johtaa vauriokorjaamon liiketoimintaa yhdessä työnjohtaja Pauli Heinon kanssa.

–Tulee sitä vielä aina silloin tällöin sotkettua vaatteet hallin puolella, ja jos oikein kiire yllättää, niin maalaamossa ei yksi ylimääräinen käsipari ainakaan haitaksi ole, Jani tunnustaa.

Yhdessä sitoutuneen henkilöstön kanssa kaikki huolehtivat kolarikorjaamon prosesseista ja sujuvasta työnkulusta.

Malmin Awuxilla ei sanota asiakkaalle ikinä ei

Suuri osa asiakaskunnasta on yksityisautoilijoita, jotka ovat tulleet melkein aina suositusten kautta asiakkaiksi. Lisäksi Malmin Awuxin asiakaskunnassa on myös ammattiautoilijoita kuten takseja, jotka toimivat erikoisvarustellulla kalustolla. Isot maalaamotilat mahdollistavat myös matkailuautojen ja esimerkiksi nopeaa käsittelyä kaipaavien ambulanssien kolarikorjauksen.

– Ikinä ei sanota asiakkaalle, että on liikaa töitä. Pyrimme saamaan auton liikenteeseen edes hätäkorjauksella, jonka jälkeen sovitaan sopivampi hetki asiakkaalle saada auto työn alle, yrittäjä Jani Männistö kertoo.

Joskus vaaditaan myös paljon kekseliäisyyttä, että saadaan asiakkaan auto mahdollisimman pian takaisin tielle:

– Erikoistapaukset ja yllättävät käänteet pitävät työn mielenkiintoisena. On hienoa kuinka oma henkilökunta on aina valmiina joustamaan asiakkaiden vuoksi. Meillä asiakas on aina keskiössä, Männistö summaa.

Malmin Awuxin asiakastyytyväisyys on korkealla ja asiakaspalvelua pidetään arvossa. Henkilökunta on sitoutunutta ja ammattitaitoista. Helsingissä sijaitseva Awux Malmi tarjoaa valtuutettua vahinkotarkastusta, auton kori- ja maalivaurioiden korjausta sekä korinoikaisua.

Henkilöautojen lisäksi korjaamolla voidaan vastaanottaa muutkin kulkuneuvot kuten pakettiautot, asuntovaunut ja asuntoautot sekä muut alle 4500 kg hyötyajoneuvot.

https://www.awux.fi/toimipisteet/awux-malmi/