Blogi

Tiedätkö miten toimia, kun vahinko sattuu? Näin tehdään vahinkoilmoitus.

Vahingoilta ei voi aina välttyä ja niiden aiheuttaman harmin minimoimiseksi on suositeltavaa vakuuttaa ajoneuvo tarpeen mukaan. Suositeltavaa on pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi hankkia ns. Kasko-vakuutus, joka korvaa myös omalle ajoneuvolle tapahtuvien vahinkojen korjaamisen.  

Korvauksen saamiseksi sinun tulee täyttää vahinkoilmoitusLiikenneonnettomuudetkolarit, ulosajot ja hirvieläin tai muut eläinkolarit ovat tapauksia, joissa pelkkä vahinkoilmoitus tyypillisesti riittää. Ilkivalta- ja varkaustapauksissa tulee tehdä vahinkoilmoituksen lisäksi rikosilmoitus poliisille. 

Vahinkoilmoitus käynnistää korvausprosessin, jotta korjaustyö saadaan mahdollisimman nopeasti käyntiin, kannattaa vahinkoilmoitus tehdä mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen.  

Vahinkoilmoituksen voi tehdä sähköisesti, puhelimitse tai käsin erilliselle lomakkeelle, mutta suositeltavin tapa on tehdä ilmoitus suoraan verkon kautta vakuutusyhtiön järjestelmässä. Se takaa nopeimman ja kitkattomimman asian käsittelyn.  

Mitä tietoja tarvitset vahinkoilmoitukseen? 

Ilmoitukseen tarvitset toisen ajoneuvon kuljettajan, omistajan sekä ajoneuvon tiedot, kuten rekisterinumero, merkki ja malli. Ilmoituksessa kysytään myös toisen osallisen vakuutusyhtiön tiedot. Tarkasta huolellisesti kaikki tapahtuneet vauriot sekä kuvaa ne mahdollisuuden mukaan.  

Vahinkoilmoitukseen tarvitset tapahtuneen mukaan tarkan tapahtumasijainnin, kellonajan sekä tulosuunnat. Ilmoituksessa pyydetään kuvailemaan aluetta mahdollisimman tarkasti, huomioi tämä tilanteen rauhoituttua.   

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Mikäli vahinkoilmoituksen käsittely edellyttää tositteiden lähettämistä, ne voi lisätä vahinkoilmoitukseen jälkikäteen tekemällä vahingosta lisäselvityksen. 

Tuottaako vahinkoilmoitus päänvaivaa?  

Vahinkoilmoitusten täyttämiseen on harvalla rutiinia, sillä vahinkoja sattuu kohdalle suhteellisen harvoin, onneksi. Siksi me autamme mielellämme sen täyttämisessä. Voit koska tahansa kysyä neuvoja Awux-pisteesi asiantuntijoilta tai täyttää vaikka koko vahinkoilmoituksen heidän kanssaan yhdessä verkossa tai palvelupisteessä, jolloin toimitamme vahinkoilmoituksen puolestasi vakuutusyhtiöllesi. Awux toimii yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa.
Suorat linkit vakuutusyhtiöiden vahinkoilmoituksiin löydät täältä. 

Jos vastapuoli on syyllinen vahinkoon, autosi korjaus korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Syyttömällä osapuolella on tällöin mahdollisuus anoa sijaisautoa tai seisontapäivärahaa korjauksen ajaksi, omasta vakuutusturvasta riippumatta. Tätä varten on täytettävä erillinen käyttötarveselvitys, valmiin lomakkeen voit ladata tai tulostaa alla olevasta painikkeesta. Täytä lomake, tulosta ja tuo se myös mukanasi, toimitamme senkin puolestasi vakuutusyhtiöön. 

Voit ladata lomakkeen tästä. 

Varmista ajoneuvosi korjauksen nopea eteneminen 

  1. Toimita auto lähimpään Awux-palvelupisteeseen. 
  2. Varmista, että vahinkoilmoitus tulee tehtyä. 
  3. Awux tekee vahinkotarkastuksen ja korjauksesta kustannusarvion suoraan vakuutusyhtiön tietojärjestelmään. 
  4. Vakuutusyhtiö vahvistaa kustannusarvion ja antaa korjausluvan suoraan Awuxille. 
  5. Saat autosi korjattuna mahdollisimman ripeästi takaisin. 

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Lähimmän Awux-korjaamosi löydät täältä. 

Hoitamalla autosi maalipintaa säilytät autosi arvon

Ajan kanssa maalipinta menettää uutuudenkiiltoaan ja värin syvyys heikkenee. Tämä on usein väistämätön kehityskulku, mutta riittävällä vaivannäöllä värin sävymuutoksia voidaan hidastaa ja himmennyttä pintaa voidaan palauttaa entiseen kiiltoonsa. 

Ylivoimaisesti paras tapa huolehtia maalipinnasta on ennaltaehkäistä vahinkoja niin pitkälti kuin vain mahdollista. Mutta, myös säännöllisellä hoidolla voidaan saavuttaa paljon.  

Maalipinnan hoitaminen on yhtä tärkeää, kuin ajoneuvon muukin huolto 

Auton myynti- tai vaihtotilanteessa sillä on erityistä merkitystä, sillä maalipinnan kunto on ensimmäinen huomion kiinnittävä asia ajoneuvossa. 

Säännöllisesti tehty pesu sekä vahaus ovat avainasemassa autosi maalipinnan ylläpitämisessä. Maalipinnan ylläpitäminen on erilaista eri vuodenaikoina: syksyllä on suositeltavaa vahata maalipinta talvea varten, talvella säännöllinen pesu sekä huolellinen kuivaus, keväällä huolellinen ja tehokas pesu, jossa liuotetaan talven liat irti ja ennen kesää uv-suojaa tuova vahaus. 

Isoimpana tekijä maalipinnan vaurioihin on UV-säteily, mutta myös ilmansaasteet ja maantielika vaikuttavat. Suomessa talvisin käytettävä tiesuola on merkittävä haitta, paitsi auton pohjassa myös maalipinnassa. Kaikki nämä tekijät voivat ajan kanssa vähitellen vahingoittaa maalipintaa ja pahimmillaan tunkeutua sen läpi aiheuttaen ruostetta metallipinnalle.  

Tärkein elementti on säännöllinen pesu. Optimaalista olisi pestä auto kahden viikon välein. Hyvin tehty pesu irrottaa likaa, saasteita ja kemikaaleja pinnalta, jolloin ne eivät ehdi vaikuttaa yhtä kauan. Säännöllisellä pesulla myös vältetään vahvojen liuottimien käyttöä ja kevennetään siltä osin jätevesikuormitusta 

Säännöllinen vahaus edesauttaa pinnan suojausta. Vaha tekee pesusta helpompaa, muodostaa suojaavan kerroksen, joka ehkäisee lian tarttumista ja suojaa UV-säteilyltä.  

Lopuksi kertauksena maalipinnan hoito-ohjeet: 

  • Älä pese tai vahaa autoa auringonpaisteessa. Se altistaa maalipinnan vaurioille. 
  • Näkyvät epäpuhtaudet (puun mahla, linnunjätökset ym.) kannattaa poistaa välittömästi runsaalla puhtaalla vedellä ja/tai miedolla pesuaineella. 
  • Ajan myötä auringonvalo, UV-säteily, suola, kostea ilma sekä lumi ja jää kuluttavat auton maalipintaa.  Alkuperäinen kiilto on mahdollista palauttaa maalipinnan käsittelyn avulla. 
  • Valitse oikeat välineet ja tekniikat maalipintaa käsitellessäsi, siten takaat maalipinnan säilymisen laadukkaana pidempään. 
  • Säännöllisellä maalipinnan tarkastuksella (kiveniskemät, naarmut) estät ruosteen leviämisen. 
  • Maalipinta säilyttää hienon ulkonäkönsä paremmin maalipinnan säännöllisen suojakäsittelyn avulla ja autosi peseminen helpottuu. 

Autosi maalipinnasta kanssasi huolehtii Awux-korjaamosi. 

Mitä vakuutus korvaa ja mitä ei? 

Kun liikenteessä sattuu vahinko, käännytään usein ensimmäisenä vakuutusyhtiön puoleen. Korvauksia voi hakea tilanteen mukaan liikennevakuutuksesta ja kaskovakuutuksesta.  

Autovakuutuksista puhuttaessa on syytä ymmärtää liikenne-, ja kaskovakuutuksen ero. Liikennevakuutus on kaikille ajoneuvoille pakollinen, mutta kaskovakuutus on autoilijoille vapaaehtoinen. Laissa määrätään, että jokaiseen ajoneuvoon, jolla aiotaan ajaa, on hankittava liikennevakuutus. Näiden vakuutusten ero, on siinä, mitä ne kattavat. 

Pakollinen liikennevakuutus kattaa henkilö-, ja omaisuusvahingot kolarin sattuessa, mutta se ei korvaa omaan ajoneuvoon syntyviä vaurioita. Jos siis törmäät vahingossa toiseen ajoneuvoon ja syy onnettomuuteen on sinun, liikennevakuutuksesi kattaa mahdollisten henkilövahinkojen lisäksi toisen ajoneuvon korjauskustannukset, mutta ei koskaan oman ajoneuvosi korjausta. Tämän takia autoihin suositellaan liikennevakuutuksen lisäksi myös kasko- eli autovakuutusta. 

Kaskovakuutus suojaa sinun omaa ajoneuvoasi 

Kaskovakuutuksia on erilaisia, joten vakuutusta ostaessaan kannattaa tarkistaa huolella, että vakuutus varmasti kattaa ne vahingot, joihin haluat varautua. Kaikki vakuutusyhtiöt toimivat samoilla periaatteilla, mutta vakuutuksien ehdoissa voi olla erojaOn suositeltavaa ottaa kaskovakuutus samassa yhteydessä liikennevakuutuksen kanssa. Kun molemmat vakuutukset ovat samasta yhtiöstä, on yksinkertaisempaa hoitaa vahingot, jos jotain sattuu. Kaskovakuutuksia myydään erilaisilla laajuuksilla, eli mitä enemmän olet valmis maksamaan vakuutuksesta, sen kattavamman turvan saat. 

Suppeimpia kaskoja kutsutaan usein osa- tai kevytkaskoiksi. Laajempi kasko, eli täyskasko kattaa enemmän vahinkoja. Suurin ero on siinä, että täyskaskoon sisältyy aina kolarointiturva. Se kattaa autosi korjauskustannuksia, jos sinä törmäät autollasi toiseen ajoneuvoon tai vaikka pysäköintialueen betoniporsaaseen. Yleensä auton täyskasko kattaa törmäysten lisäksi aianakin yleisimpiä luonnonilmiöitä, kuten esim.  hirvikolarin tai törmäyksen muuhun eläimeen, ajoneuvollesi aiheutetun ilkivallan (esim. maalipinnan naarmutuksen pysäköintialueella), tulipalon sekä auton varkauden. 

Kaskovakuutus kannattaa ottaa, vaikka olisit kuinka hyvä kuljettaja tahansa. Ajoneuvollesi voi sattua vahinkoja, vaikka et edes käyttäisi autoa. Se voi esimerkiksi joutua ilkivallan kohteeksi, palaa tai se voidaan varastaa. 

Awux – yhteistyössä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa 

Jotta korjaustyö saadaan mahdollisimman nopeasti käyntiin, kannattaa vahinkoilmoitus omalle vakuutusyhtiölle tehdä mahdollisimman pian. 

Periaatteessa vahinkoilmoituksen voi tehdä sähköisesti, puhelimitse tai käsin erilliselle lomakkeelle. Käytännössä suositeltavin tapa on tehdä ilmoitus suoraan verkon kautta vakuutusyhtiön järjestelmässä. Se takaa nopeimman ja kitkattomimman asian käsittelyn. 

Sattuiko vahinko? Autamme mielellämme vahinkoilmoituksen tekemisessä. Voit koska tahansa kysyä neuvoja Awux-pisteesi asiantuntijoilta tai täyttää vaikka koko vahinkoilmoituksen heidän kanssaan yhdessä verkossa tai Awux-palvelupisteessä, jolloin toimitamme vahinkoilmoituksen puolestasi vakuutusyhtiöllesi. 

Awux-toimipisteissä houituvat myös vahinkotarkastukset ja vakuutusyhtiöiden kanssa yhteisen tietojärjestelmän kautta korjauskustannusarvioiden käsittely ja muu asiointi on helppoa ja nopeaa. 

Lähimmän Awux-korjaamosi löydät tästä. 

Awux Vaasa, täyden palvelun kokonaisuus

Awux Vaasa on Vaasan Klemettilässä sijaitseva MH-Color Oy Ab, kolarikorjauksiin ja automaalauksiin erikoistunut vakuutusyhtiöiden valtuuttama autokorjaamo. Awux Vaasa tarjoaa kolari- ja korikorjaukset, automaalaukset sekä lasikorjaukset ja -vaihdot kaikille automerkeille. Palveluihin kuuluvat myös vahinkotarkastukset sekä 24h hinaus- ja tiepalvelut kaikille automerkeille ja -malleille vuosien kokemuksella. MH Color on myös useiden autoliikkeiden luottokumppani kolarikorjauksissa ja niihin liittyvissä maalauksissa. Awux Vaasan asiakaskuntaan kuuluvat niin yksityishenkilöt, yritykset kuin vakuutusyhtiötkin. 

” Kun peltiä menee ryttyyn tien päällä tai parkkipaikalla, me autamme.” – MH-Color

“ Skryncklas plåten på vägenellerparkeringen , hjälper vi.” – MH-Color

 

Awux Vaasan valttina on vahva kaksikielisyysruotsinkielisyyden näkyessä vahvasti yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Awux Vaasa on myös ainoa alueellansa toimiva kolarikorjaamo, jolla palvelupaketti kattaa kokonaisuuden hinaus– ja tiepalveluista vahinkotarkastuksen kautta, kolarikorjaukseen ja maalaukseen. Kyse on täyden palvelun kokonaisuudesta. 

Kahden miehen yrityksestä rautaiseksi ammattilaisjoukkueeksi 

Awux Vaasan yrittäjillä on pitkä kokemus autokorjaamoalalta. Molemmat yrittäjät ovat rautaisia ammattilaisia, eikä kiinnostus alaa kohtaan ole hiipunut vuosien varrella.  

MH-Colorin toiminta alkoi vuonna 2000 kun toinen yrittäjistä, Mika Rönnqvist aloitti korjaamalla ja maalaamalla autoliikkeiden autoja. Kahden vuoden päästä, vuonna 2002, Hannu Hakala liittyi mukaan. Samana vuonna töiden painopiste siirtyi enimmäkseen korikorjauksien tekemiseen ja maalaamiseen niin alihankintana merkkikorjaamoille kuin suoraan vakuutusyhtiöillekin 

Koulutettu henkilökunta ja nykyaikaiset korikorjaamon sekä maalaamon laitteet laadukkaan lopputuloksen takeena 

Awux Vaasan ammattitaitoinen henkilökunta ja laadukkaat ja nykyaikaiset korikorjaamon ja maalaamon laitteet takaavat luotettavan, asiantuntevan ja laadukkaan lopputuloksen kaikissa korinkorjaus- ja maalaustöissä.  

Automaalaamon moderneissa maalaus- ja kuivauskammioissa käytetään korkealaatuisia ja ympäristöystävällisiä, vesiohenteisia Spies Hecker automaaleja

Lähellä asiakasta -pilottihanke vahvistamaan palveluita 

MH-Color on kasvanut ja kehittänyt määrätietoisesti korikorjaus-, maalaus- ja asiakaspalveluaan tarjotakseen mahdollisimman tehokasta ja laadukasta palvelua. Yrityksen hyvä maine Vaasan alueella kertookin tämän onnistuneen. Työntekijöiden määrä MH-Colorissa on kasvanut vuosien aikana, tällä hetkellä työntekijöitä on yrittäjien lisäksi 11.   

Tulevaisuudessa Awux Vaasa kehittyy ja kasvaa edelleen. Huhtikuussa 2020 julkaistu Awux Vaasan Lähellä asiakasta -pilottihanke tulee tuomaan yritystä lähemmäs maakunnan asiakkaita ja vahvistaa siten yrityksen palveluita jokaisella osa-alueella.

Auto kesäkuntoon sisältä ja ulkoa – huomasitko kiveniskemiä maalipinnassa?

Kesän ensimmäiset auringonsäteet ja sen tuoma lämpö paljastaa autoon talven aikana kertyneen lian ja hajut. Aluillaan oleva kausi on siis parasta mahdollista aikaa tehdä kunnon freesaus autollesi 

Huolellinen pesu ja vahaus 

Vaikka autoa pestäisiin talvikautenakin säännöllisesti, on tärkeää, että se pestään erityisen huolellisesti suolauskauden päätyttyä. 

Suosittelemme auton vahaamista käsin pari kertaa vuodessa – syksyllä ja keväällä. Talven aikana tiesuola ja liuotinpesut ovat kuluttaneet vanhan vahan pois maalipinnasta. Pesuautomaattien tai -linjastojen kuumavahat eivät vastaa kunnollista käsin vahausta. Kesällä hyvä vahapinta suojaa auton maalipintaa auringolta ja hyönteiset sekä lintujen jätökset irtoavat helpommin vahatusta pinnasta. 

Auton siistiminen myös sisältä vaikuttaa huomattavasti ajomukavuuteen. Tyhjennä roskat ja siirrä turhat tavarat pois. Sisäpuhdistus kannattaa aloittaa laajalla imuroinnilla. Siirrä matot ulos autosta, jotta myös niiden alta saadaan kaikki hiekka ja pöly pois. Lattialla ja mattojen alla olevat kivet kuluttavat verhoilun nopeasti puhki, eikä matot välttämättä pysy paikallaan. Tarvittaessa matot kannattaa pestä ja kuivata huolellisesti. Muoviosille on olemassa omia puhdistusaineita, jotka ovat paitsi tehokkaita, myös suojaavia. Mutta jo kostean mikrokuituliinan avulla saa ilmettä siistittyä mukavasti. Kangasverhoilusta tahrat voi poistaa tahranpoistoaineella ja verhoilun yleispuhdistukseen voi käyttää verhoilun puhdistusaineita samaan tapaan kuin sohvien puhdistamiseen. Nahkapinnoille on olemassa omat nahanpuhdistus- ja hoitoaineensa. 

Käsityönä tehty auton vahaus on kestävin 

Markkinoilla on runsaasti erilaisia vahoja ja vahasarjoja, joista voit valita parhaan vaihtoehdon autosi tarpeisiin. 

Auton vahaus – näin onnistut: 

  1. Älä vahaa autoa suorassa auringonpaisteessa. 
  2. Vältä myös sadekeliä. Ilmankosteus voi vaikuttaa vahauksen lopputulokseen. 
  3. Pese auto aina perusteellisesti ennen vahauksen aloittamista. Pienikin hiekanjyvä voi tehdä maalipintaan näyttävän naarmun. Anna pinnan kuivua varjoisassa paikassa. 
  4. Varaa vahaukseen muutama tunti aikaa, kiire näkyy helposti työn jäljessä. 
  5. Työstä yksi puoli autosta kerrallaan siten, että levität vahan ja kiillotat sen kiillotus- tai monikäyttöliinalla. Näin vaha ei pääse liiaksi kuivumaan auton pintaan. 

Kiveniskem autossa, meneekö maalipinta uusiksi? 

Keväthuoltoa tehdessä saattaa paljastua talven aikana tulleita vaurioita, kuten kiveniskemiä maalipinnassa. Kiveniskemät kannattaa korjata, vaikka ne eivät heti näyttäisikään niin pahoilta. Ajan kanssa kolhut alkavat ruostua ja vauriot laajentua, silloin alkaa myös auton arvo laskea. 

Auton saamien kiveniskemien korjaaminen on edullisempaa, kun korjataan ajoissa vain kolhukohdat.  

Awux-korjaamot huolehtivat myös autosi maalaukset. Omat maalaamot ja vuosien varrella rakennetut kumppanisuhteet alan huippuihin takaavat paitsi laadukkaan lopputuloksen, myös ainutlaatuisen joustavuuden. Ja ennen kaikkea helppouden asiakkaalle. 

Parhaiden mahdollisten maalien ja pohjamateriaalien käyttäminen on itsestäänselvyys. Työvälineitä ja kalustoa päivitetään jatkuvasti ajan vaatimusten mukaisiksi. Vaatimustaso työn jäljelle on korkein mahdollinen ja työn laatua seurataan ja mitataan jatkuvasti. 

Löysitkö kiveniskemiä autosi maalipinnastaMe hoidamme! Lähin Awux-toimipisteesi löytyy täältä. 

Pinnoite helpottaa ajoneuvon pesemistä ja vähentää pesukertoja

Jatkuva pesu ja pinttyneen lian poistaminen kuluttaa auton maalipintaa. Autopesuloiden harjapesua käytetään lauhoina, kuraisina talvina normaalia enemmän ja tämä lisää maalipintaan kohdistuvaa rasitusta. Kestopinnoitettu ajoneuvo ei tarvitse niin voimakkaita pesuaineita kuin yleensä käytetään, joten maalipinnan säästymisen lisäksi myös jätevesikuormitus kevenee.  

Mikä on kestopinnoite ja miten pinnoitus tehdään? 

Kestopinnoiteaineet muodostavat maalipinnalle erittäin kovan kalvon, joka ehkäisee naarmuuntumista ja kiveniskuja sekä suojaa auringon uv-säteiden värejä haalistavalta ja maalipintaa haurastuttavalta vaikutukselta. Kestopinnoitteilla saadaan perusvahoja pidempiaikainen suojaus ja pinnoituksille luvataan yleensä pitkäaikainen, enimmillään jopa viiden vuoden kesto, pinnoitusaineista riippuen. 

Ennen kestopinnoittamista ajoneuvolle tehdään aikaa vievä maalipinnan ns. Myllytyskäsittely, jossa auton maalipinnan alkuperäinen kiilto palautetaan ja pesunaarmut poistetaan hiomis- ja kiillotustekniikkaa käyttäen. Tämän jälkeen tehdään kestopinnoitus, joka suojaa maalipintaa vuosiksi eteenpäin.   

Mikäli ajoneuvoasi joudutaan maalaamaan esimerkiksi kolarin jälkeen uudestaan ja sinulla on kaskovakuutus, vakuutusyhtiö yleensä korvaa myös kestopinnoitteen uusimisen. 

 Lähde: https://www.ess.fi/paikalliset/1503494 

Onko autosi maalipinta kärsinyt ja vailla käsittelyä? 

Awux-korjaamot huolehtivat autosi maalaukset. Omat maalaamot ja vuosien varrella rakennetut kumppanisuhteet alan huippuihin takaavat paitsi laadukkaan lopputuloksen, myös ainutlaatuisen joustavuuden. Ja ennen kaikkea helppouden asiakkaalle. 

Parhaiden mahdollisten maalien ja pohjamateriaalien käyttäminen on itsestäänselvyys. Työvälineitä ja kalustoa päivitetään jatkuvasti ajan vaatimusten mukaisiksi. Vaatimustaso työn jäljelle on korkein mahdollinen ja työn laatua seurataan ja mitataan jatkuvasti. 

Etsi lähin Awux-korjaamosi.

Awux Rauma on kolarivaurioiden palvelukeskus

Awux Rauma, eli Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky on kolarikorjaamo ja hinauspalvelun ammattilainen, joka Rauman lisäksi palvelee Eurassa ja koko Satakunnassa. Awux Rauma tarjoaa korjaamopalvelut ja hinaus- sekä tiepalvelut pitkän kokemuksen tuomalla varmuudellaPalveluihin kuuluvat kaikki vahinkotarkastuksista kolarikorjauksiin, automaalauksiin ja tuulilasin vaihtoihin.  

Awux Rauman työntekijät ovat myös laatukoulutettuja hinaus- ja tiepalvelujen ammattilaisia. Hinaukset onnistuvat niin henkilö- ja pakettiautoille, moottoripyörille, mopoautoille kuin raskaan kaluston ajoneuvoilleAwux Rauman erikoisosaamista onkin raskaan kaluston, kuten kuorma-autojen, linja-autojen ja työkoneiden hinaus 

Awux Rauma ottaa vastaan myös romuautoja ja myy varaosia, jotka ovat löydettävissä Autopurkaamotsivustolta 

”Tervetuloa täyden palvelun taloon. Autamme kolarikorjauksiin liittyvissä asioissa ja tuomme avun myös tien päälle.”
Awux Rauman yrittäjä, Jyrki Mattila

Tervetuloa täyden palvelun taloon. Autamme kolarikorjauksiin liittyvissä asioissa ja tuomme avun myös tien päälle.

Rintamamiestalon piharakennuksesta hinauspalveluiden erityisosaajaksi 

Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n toiminta alkoi rintamamiestalon piharakennuksessa Kiukaisissa yhden henkilön voimin vuonna 1988. Noin kuuden vuoden päästä vuonna 1994 valmistui halli teollisuusalueelle ja siitä noin kuuden vuoden kuluttua avattiin toinen toimipiste vuokratiloihin Raumalle. Nykyinen oma korjaamotila Raumalle valmistui vuonna 2006. 

Toiminta on laajentunut piharakennusajoista monipuoliseksi kolarivaurioiden palvelukeskukseksiPalveluihin kuuluvat kolarikorjaamo, maalaamo, hinauspalvelut sekä autopurkaamo. Tällä hetkellä työntekijöitä on yrittäjän lisäksi 13Hinausautoja on seitsemän ja kahdeksas hinausauto on parhaillaan valmistumassa. 

Vuosien varrella on sattunut ja tapahtunut. Yhdeksi sattumukseksi Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n yrittäjä Jyrki Mattila mainitsee hieman erilaisen hinauspalvelua vaativan kommelluksen: 

– RMJ:n festivaaleilla (Raumanmeren juhannus) sattuu ja tapahtuu: kerran eräs ryhmä nuoria pystytti teltan väärään paikkaan, jolloin teltta ja juhlijat vedettiin hinausauton lavalle ja siirrettiin toiseen paikkaan. Tuskinpa edes huomasivat. Mattila muistelee naureskellen.  

Awux Raumalla on haasteita kaihtamaton yrittäjä 

Kiukaisten Autopelti ja Hinaus Ky:n yrittäjä Jyrki Mattila on ollut alalla jo 32 vuotta, eikä kiinnostus alaa kohtaan ole vieläkään hiipumassa. Vapaa-ajallaan hän harrastaa vanhojen autojen entisöintiä, mökkeilyn lomassa erilaisia projekteja sekä matkustelua. Mattila pitää uusiin haasteisiin tarttumista innostavana ja mainitseekin Matti Nykäsen laulunsanoja lainaten: ”jokainen tsäänssi on mahdollisuus”. 

Yrittäjä Jyrki Mattilan työpäivä starttaa aamulla aluksi kolarikorjaamon työn vastaanotossa.

Yrittäjä Jyrki Mattilan työpäivä starttaa aamulla aluksi kolarikorjaamon työn vastaanotossa. Päivän aikana hän seuraa töiden kulkua, pitää yhteyttä asiakkaisiin ja tarvittaessa avustaa erilaisissa korjaukseen liittyvissä työtehtävissä sekä hyppää vielä hinausautonkin rattiin hinauskeikkojen tullessa. Iso osa päivästä kuitenkin kuluu yrittäjälle ominaisissa askareissa, kuten puhelimessa ja juoksevien asioiden hoidossa.  

Kolhu parkkipaikalla! Mitä tehdään?

Peruutustutka ei ilmoittanutkaan takana olevasta ajoneuvosta tai kiireessä ei vaan ehtinyt vilkaista peiliin? Pienet parkkipaikalla tulevat kolhut ovat yleisimpiä autojen vaurioita ja niitä sattuukin keskimäärin yli 100 päivässä. Kolhut voivat tulla autoa ajaessa ja ovia avatessa. Pienet kolhut saadaan korjatuksi nopeasti PDR-korjausmenetelmällä. Miten toimit havaittuasi vahingon:

1. Sinun autoasi kolhaistiin

Syyllisyys on parasta selvittää heti vahinkopaikalla ja kirjoittaa vapaamuotoinen kirjallinen selonteko, josta selviää tapahtumien kulku pääpiirteissään, syyllinen ja molempien osapuolien ajoneuvo ja henkilö- sekä yhteystiedot. Selontekoon on hyvä saada kaikkien osapuolten allekirjoitukset. Mikäli asiassa on epäselvyyksiä, kannattaa olla yhteydessä poliisiin.

Ota aina vähintään seuraavat tiedot ylös vastapuolesta:

  • Rekisterinumero
  • Kuljettajan nimi ja yhteystiedot
  • Ajoneuvon vakuutusyhtiö

Me teemme vahinkotarkastuksen ja kustannusarvion korjauksista suoraan vakuutusyhtiöiden kanssa yhteiseen tietojärjestelmään ja huolehdimme, että tieto korjausluvasta vastapuolen vakuutusyhtiöltä saadaan.

2. Kolhaisit jonkun muun autoa

Kerro toisen ajoneuvon omistajalle, mitä sattui. Voit kysyä yhteystietoja numerotiedustelusta rekisterinumeron perusteella. Ota myös itsellesi ylös toisen auton rekisteritunnus ja omistajan tiedot ja ilmoita vahingosta vakuutusyhtiöllesi. Tämän jälkeen tuo ajoneuvosi korjaamolle tarkastettavaksi ja ilmoita saamasi vahinkonumero. Kun autosi tulee meille, teemme vahinkotarkastuksen ja kustannusarvion korjauksesta suoraan vakuutusyhtiöiden kanssa yhteiseen tietojärjestelmään. Tarvittaessa autamme sinua vahinkoilmoituksen laatimisessa.

Kun autosi on korjattu ja sinulla on kaskovakuutus, me hoidamme maksuliikenteen vakuutusyhtiön kanssa, sinulle jää vain omavastuuosuuden maksaminen.

3. Huomaat ajoneuvosi tulleen kolhituksi ja kolhija on hävinnyt paikalta

Kolhijan eli syyllisen vakuutus korvaa toiselle autolle aiheutetut vauriot, mutta samalla kolhijan bonukset menevät tai alenevat. Joskus käykin niin, että kolhija pakenee paikalta välttääkseen bonusten menettämisen. Tässä ikävässä tilanteessa kolhitun auton omistaja tekee vahinkoilmoituksen itse ja kaskovakuutus korvaa vahingot.

Lopuksi muutama vinkki parkkeeraukseen, jotta välttyisit kolhimasta toista- ja omaa ajoneuvoasi.

Taskuparkin ABC:

  1. Etsi sopivan mittainen paikka, johon auto varmasti mahtuu.
  2. Vilkku päälle, aja edessä olevan pysäköidyn auton rinnalle, takapuskurit rinnakkain.
  3. Käännä ratti kokonaisuudessa oikealle.
  4. Peruuta niin, että näet vasemmasta peilistä takana olevan auton koko keulan.
  5. Suorista renkaat ja peruuta, kunnes edessä olevan auton takakulma näkyy tuulilasin kautta.
  6. Käännä ratti kokonaan vasemmalle ja peruuta, kunnes auto on ruudussa.
  7. Muista, että korjausliikkeitä voi ja saa tehdä!

Kulmaperuutuksen ABC:

  1. Valitse ruutu ja laita vilkku siihen suuntaan, johon peruutus tapahtuu.
  2. Ota riittävä etäisyys ruutuihin.
  3. Aja noin kahden pysäköintiruudun verran ohi halutusta ruudusta.
  4. Peruuta hitaasti kääntäen ratti ensin ääriasentoon haluttuun suuntaan ja tarkkaile auton molempia puolia.
  5. Tarvittaessa loivenna ohjausta ja ohjaa auto ruudun keskelle.
  6. Auton ollessa ruudun suuntaisesti käännä renkaat suoraan.
  7. Peruuta autosi niin pitkälle kuin on tarvetta ja auto on ruudussa.

Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Etsi lähin Awux-korjaamosi.

Miten tuulilasi kalibroidaan ja miksi?

Yhä useimmista ajoneuvoista löytyy kameroihin ja tutkiin perustuvia järjestelmiä. Tunnistimien oikea toiminta takaa turvallisuutesi liikenteessä.

Nykyauton tuulilasi on usein laitealusta

Nykyaikaisissa tuulilaseihin on yhdistetty paljon tekniikkaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kameroita, sadetunnistimia, kaistavahteja, liikennemerkkien tunnistimia, tuulilasinäyttöjä, hätäjarrutusjärjestelmä ja valonvaihtoautomatiikkaa. Lasinvaihdon yhteydessä puhekielessä puhutaan usein lasien kalibroinnista, kyse on kuitenkin tarkkaan ottaen laseihin integroitujen järjestelmien kalibroinnista. Vaihdettaessa lasia, siihen mahdollisesti kiinnitetyt kamerat ja sensorit vaativat kalibroinnin toimiakseen taas suunnitellulla tavalla.

Kalibrointi takaa, että tuulilasin tekniikka toimii asianmukaisesti

Turvajärjestelmien kalibroimatta jättäminen on turvallisuusriski: tunnistimien ja kameroiden pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmä saa väärää tietoa esimerkiksi edellä ajavan auton sijainnista. Siksi kalibrointi on tehtävä aina tuulilasin vaihdon jälkeen ja myös silloin, kun auton alustan osia on vaihdettu, tai auto on ollut korjauksessa liikenneonnettomuuden jälkeen.

Kameran kalibrointi tehdään sitä varten tarkoitetun automerkkikohtaisen taulun avulla. Mikäli kameroita on kaksi, staattisen kalibroinnin lisäksi on tehtävä myös dynaaminen kalibrointi, joka tapahtuu ajaessa.

Staattisessa kalibroinnissa auto ajetaan sopivan matkan päähän taulusta ja renkaisiin asetetaan laserlukijat. Ennen kalibrointia tulee tarkastaa rengaspaineet ja ettei autossa ole ylimääräistä painoa, joka vääristäisi auton korkeutta.

Kalibrointi on tärkeää sinun ja muiden liikenteessä olevien turvaksi. Asiantuntijamme suorittavat tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroinnin nykyaikaisin työkaluin, jotta sensorit toimivat vaaditulla varmuudella.

Awux-korjaamot tekevät yhteistyötä maailman suurimpiin lasinvalmistajiin kuuluvan Saint-Gobain-yhtymän kanssa, joka on lasitoimittaja lukuisille automerkeille. Sekurit Partner-ohjelma varmistaa sen, että käytettävissä on alan viimeisin tietotaito, myös laseista, jotka sisältävät elektronisia järjestelmiä.

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys.  Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.

Tuulilasin korjaus vai vaihto? Testaa helposti itse!

Tuulilaseja rikkoutuu eniten keväisin, jolloin pikkukivet ja hiekoitushiekka saattavat tehdä tuhojaan.  Kiveniskemät ovat yleinen riesa, mutta vain harvoin jälkiä ei voida korjata. Korjaus edellyttää nopeaa reagointia vahingon sattuessa.

Kiveniskemän osuessa

Ensiapuna voidaan laittaa jäljen päälle läpinäkyvää korjausteippiä, myös tavallinen teippi käy, sen tarkoituksena on estää lian ja kosteuden pääseminen kolhun sisään. Tämän jälkeen kannatta ajaa mahdollisimman pian tuulilasikorjaamolle, nimittäin vaurion laajenemiseen voivat vallitsevat lämpötilat vaikuttaa. Nyrkkisääntö on, että pakkasella vaurio laajenee nopeammin kuin kesällä suurten lämpötilavaihteluiden vuoksi.

Tuulilasin korjaus

Vahingon kasvamista ei kannata jäädä odottelemaan. Korjaus maksaa yleensä murto-osan uuden lasin hinnasta. Jos autossa on tuulilasivakuutus, vakuutusyhtiön hyväksymässä korjaamossa korjauksesta ei yleensä veloiteta mitään. Lisäksi korjaus on vaihtoa ympäristöystävällisempää, sillä lasin vaihdossa syntyy aina jätettä.

Tuulilasin vaihto

Tuulilasi on yhä useammin yhä merkittävämpi osa auton korirakennetta ja informaatiojärjestelmiä. Vaihdossa on käytettävä autotehtaiden hyväksymiä tuulilaseja, tuulilasiliimoja ja työmenetelmiä. Mitään tuulilasin ominaisuutta ei voi omin päin jättää pois, vaan autoon on asennettava samanlainen tuulilasi kuin mikä alkuperäinen oli. Vain lämmitysominaisuudesta voi karsia.

Sadetunnistimella varustettuun tuulilasiin ei saa vaihtaa ilman tunnistinta olevaa tuulilasia, koska pyyhkijöiden toiminta voi olla osittain tunnistimesta riippuvainen.

Tuulilasin sisällä voi sadetunnistimen lisäksi olla myös antenni. Lämmitettävät tuulilasit poistavat huurteen ja kosteuden lasista nopeasti. Akustiikkalasien sisällä on muovikalvo, joka vähentää äänen pääsyä autoon. Lämpöä heijastavat tuulilasit antavat myös suojaa UV-säteilyä vastaan.

Korjaus kannattaa aina, jos se vain on mahdollista. Lisäksi se on yli viisi kertaa halvempaa kuin lasin vaihto kokonaan.

Miten tuulilasin korjaus tapahtuu?

Ammattilaisen käsittelyssä vauriokohta puhdistetaan, mahdollisten säröjen eteneminen estetään poraamalla ja kolhut ja halkeamat täytetään injektoimalla hartsia vauriokohtiin. Käsittely viimeistellään kovettamalla hartsi UV-käsittelyllä ja hiomalla sekä kiillottamalla pinta täysin sileäksi.

Markkinoilla on tarjolla myös Tee se itse -korjaussarjoja, mutta niiden apu jää pidemmällä tähtäimellä hyvin vaatimattomaksi, vaikka itse tehden tai ammattilaisten käyttämien menetelmien idea on sama, eli halkeamaan halutaan työntää hartsia.  Pikaliimojen käyttö tai muut viritelmät yleensä lähinnä vaikeuttavat vaurion korjaamista myöhemmin. Ilman UV-käsittelyä kuivumisen odotetaan tapahtuvan vähitellen auringossa. Tällöin hartsi ehtii kuitenkin jo valua pois vauriokohdasta.

Ammattilaisella työsuoritus kestää puolesta tunnista tuntiin, vaurioiden laajuudesta riippuen. Me Awuxilla annamme korjaustyölle takuun: jos vaurio korjauksesta huolimatta laajenee, teemme lisäkorjaukset veloituksetta tai hyvitämme korjaushinnan lasinvaihdon yhteydessä.

Riittääkö tuulilasin korjaus? Tee testi!

Nyrkkisäännöt helposti tehtävälle testille ovat tässä: jos halkeama on alle 10 cm pitkä ja itse kiveniskemä alle 2 euron kolikon kokoinen, on vaurio vielä todennäköisesti korjattavissa. Jos vaurio on ns. silkkipainatusalueella, eli mustalla alueella, joka kiertää lasin reunoilla, vauriota ei voida korjata.

Huomasitko kiveniskemän tuulilasissasi? Etsi lähin Awux-toimipaikkasi. 

Ehjä ja kirkas tuulilasi on turvallisuuskysymys.  Tuulilasien korjaukset ja vaihdot korjaustakuulla paikalliselta Awux-ammattilaiseltasi.