Blogi

Tuulilasin merkitys auton turvallisuudelle – Miksi laadukas tuulilasin vaihto on tärkeää?

Tuulilasikorjaamon ja lasivalmistajan valintaan kannattaa perehtyä, jotta auton turvaominaisuudet eivät heikentyisi tuulilasinvaihdon yhteydessä.
Henkilöautojen tuulilaseissa käytettävä laminoitu tuulilasi, joka tunnetaan myös sekurit-turvalasina, on lain määrittämä standardi. Se muodostuu kahdesta lasikerroksesta ja niiden välissä olevasta PVB-laminointikalvosta (polyvinyl butyral).

Laminoidun tuulilasin rakenne vähentää riskiä, jossa lasin rikkoutumisesta aiheutuu vammoja auton matkustajille. Laminoitu tuulilasi suojaa matkustajia esimerkiksi peurakolarissa, kun lasi pysäyttää kolaroidun eläimen putoamisen matkustajien päälle.

Tarkkuutta ja ammattitaitoa tuulilasin vaihtoon

Tuulilasin vaihdossa on tärkeää, että lasi asennetaan huolellisesti ja samalla tavalla kuin alkuperäinen lasi. Jos lasi ei ole kiinnitetty kunnolla, sen yhteistoiminta turvatyynyn kanssa häiriintyy.
”Matkustajan puolen isot turvatyynyt ottavat purkautuessaan tukipinnan tuulilasista. Turvatyynyn voima on erittäin kova. Jos lasin liimaus on tehty huonosti, lasi irtoaa ja turvatyyny ei toimi kuten sen pitäisi”, Saint-Gobainin tekninen asiantuntija Tomasz Salamon kuvailee.

Miten valita tuulilasikorjaamo, joka tekee työn laadukkaasti ja oikeilla laseilla?

Autolasikorjaamoita on pilvin pimein. ”Autoalan keskusliiton korikorjaamoluokitus on hyvä laatuleima, johon kuluttaja voi luottaa. Se kertoo, että tuulilasikorjaamolla on lasinvaihdon edellyttämät laitteet ja osaaminen,” Salamon vinkkaa.

Myös useilla tuulilasivalmistajilla on omat laatuohjelmansa korjaamoille. Ne ovat valmistajan auditoimia, niillä on koulutettu henkilökunta ja päästy lasinvalmistajien tuoreimpaan tietoon.

Tuulilasi vaatii tarkkaa testaamista ja kalibrointia

Tuulilasin pitää toimia oikein ajoneuvon ympäristöä tarkkailevan kameran kanssa. Kamera sijaitsee tyypillisesti taustapeilin takana.

”Lasialue, jonka läpi kameraa katsoo, mitataan tehtaalla erityisellä mittalaitteella. Mittauksilla varmistetaan, ettei lasissa ole vääristymiä”, Salamon täsmentää.
Lasia vaihdettaessa kaistavahtia ja liikennemerkkitunnistusta ohjaava kamera pitää kalibroida eli kohdistaa uudelleen. Näin se saadaan vastaamaan mahdollisimman lähelle tilannetta, joka oli alkuperäisen lasin kanssa.

”Kamerat voidaan kalibroida auton eteen laitettavilla kohdistustauluilla. Testerillä kameraa pyydetään hakemaan uudet parametrit. Toinen mahdollisuus on käynnistää testerillä kalibrointiprosessi, jonka jälkeen autolla lähdetään ajamaan. Tällöin auto havaitsee muun muassa kaistaviivat ja liikennemerkit ja kalibroi kamerat havaintojen perusteella oikein”, Salamon kertoo.

Direktiivi määrää autolasien ominaisuudet

EU:n direktiivi R43 määrittelee, millaisia tuulilaseja ja sivulaseja Euroopassa myytävissä autoissa saa olla. Regulaatiota on vuosien varrella tarkennettu useita kertoja.

”Direktiivi määrittelee rakenteellisen lujuuden lisäksi muun muassa tuulilasin kyvyn kestää tulipaloa sekä määräykset testeille, jotka lasien pitää läpäistä. Yhdessä testissä pudotetaan neljästä metristä painava metallikuula tuulilasille, ja lasin täytyy kestää isku”, Salamon kertoo.

Koska eurooppalaiset määräykset koskevat myös jälkiasennettavia laseja, täyttävät niin sanotut halpalasitkin EU-määräykset. Kaikki lasit eivät kuitenkaan täytä automerkkien lisävaateita. Näitä ovat esimerkiksi standardeja tiukemmat vaatimukset mittatoleransseille tai lasien optisille ominaisuuksille.

R43 ei aseta vaatimuksia esimerkiksi takalasin optisille vääristymille, mutta osa autovalmistajista antaa tällekin raja-arvon. Autonomistajan kannattaa olla tarkkana, missä lasinsa vaihdattaa ja mitä laseja kyseinen tuulilasikorjaamo käyttää, jotta auton ominaisuudet pysyvät lasin vaihdon jälkeen ennallaan.

Awux-korjaamoilta saat ammattimaiset ja luotettavat tuulilasien korjaukset ja vaihdot.

Kuluttajille on yhä tärkeämpää se, miten ja missä tuulilasi on tehty

Useilla merkkivalmistajilla on tuotantoa Euroopassa, missä valmistajat kiinnittävät huomiota muun muassa tuotannon hiilineutraalisuuteen. Lähellä valmistetut lasit eivät vaadi myöskään samanlaista logistiikkaa kuin kaukomailla tehdyt. Koska henkilöauton tuulilaseissa ei voi suosia suomalaista, voi suosia ainakin eurooppalaista.

Lue lisää: https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/04/Turvallinen-tuulilasi.pdf

Koiran turvallinen ja oikeaoppinen matkustaminen autossa

Koiranpäivää vietetään 24. huhtikuuta. Päivä on Suomen Kennelliiton järjestämä, valtakunnallinen teemapäivä ja sen tarkoituksena on muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä.

Koiranpäivän kunniaksi Awux kasasi vinkit koiran kuljettamiseen autossa!

Autossa irrallaan oleva koira on merkittävä turvallisuusriski

Irrallaan oleva koira on kuskille, matkustajille ja itselleen vaaraksi, jos liikenteessä sattuu jotain ennalta arvaamatonta.

Jopa kevytrakenteisen pikkukoiran törmäyspaino 40-kertaistuu jo 50 kilometrin tuntinopeudella ja voi vahingoittaa kanssamatkustajia. Koira voi myös itse vammautua ja pahimmassa tapauksessa menehtyä kolarissa, törmäyksessä tai yllättävässä äkkijarrutuksessa. Siksi on ehdottoman tärkeää käyttää koiran turvalaitteita.

Koiran kuljetus autossa – mitä sanoo laki?

”Jos ajon aikana koira ryntää kuljettajan syliin tai lentää päin kuljettajaa, vaarantuu liikenneturvallisuus. Tästä voi seurauksena olla paitsi onnettomuus, myös päiväsakkoja”, kommentoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Laki eläinten kuljetuksesta 11 § kieltää eläinten kuljettamisen umpinaisessa tavaratilassa. Tällaisesta eläinkuljetusrikkomuksesta poliisi voi myös kirjoittaa päiväsakkoja.
Laki eläinten kuljetuksesta 14 §  säätelee taas eläinten kuormaamista kuljetusvälineeseen:
Eläimet on tarvittaessa suojattava niille tukea antavilla väliseinillä, aidoilla tai puomeilla tai eläimet on kuljetuksessa kytkettävä siten, että ne eivät ole vaarassa vahingoittua.

Lisäksi Tieliikennelain 109 §  säätelee ajoneuvon kuormaamista: Ajoneuvon kuorma ei saa siirtyä siten, että se voi haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Kuorman on pysyttävä kuormakorissa ja ajoneuvossa paikoillaan kaikissa mahdollisissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa sekä kaarteissa ajettaessa.

Vesalaisen mukaan turvallisuuden kannalta parhaat vaihtoehdot ovat käyttää koiralle sopivankokoista, autoon tukevasti kiinnitettyä, kuljetushäkkiä tai kytkeä koira asianmukaisilla varusteilla kiinni auton turvavöihin, jotta vaaratilanteissa kuten äkkijarrutuksessa tai kolaritilanteessa koira ei sinkoudu hallitsemattomasti auton sisällä.

Koiralle sopivat kuljetustarvikkeet ja turvalaitteet

Lemmikkien tuotteilta laki ei edellytä testausta. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen näkee tämän valitettavana.

”Koirien turvalaitteille ei ole olemassa valitettavasti mitään kansainvälistä turvallisuusstandardia, joka on kuluttajan näkökulmasta huono asia. Koiranomistaja joutuu luottamaan vain valmistajan kertomaan ja mahdollisiin valmistajan tekemien tai teettämien testien tuloksiin. Tämä on ristiriitaista sen suhteen, että ihmisten käyttämille turvalaitteille turvallisuusstandardit kyllä löytyvät. Erityisesti maantienopeuksissa törmäysvoimat ovat valtavia ja liian heppoisesti kytketty koira voi aiheuttaa merkittävää vahinkoa”, Taskinen kommentoi.
Iso tai pieni koira – koolla ei ole merkitystä koiran turvallisen matkustamisen vaatimien turvalaitteiden kannalta

Hyvin varustetuista eläintarvikeliikkeistä löytyy laaja tarjonta kuljetustarvikkeita. Koiranomistajan kannattaa kuitenkin käyttää myös omaa harkintaa ja kiinnittää huomiota osien kestävyyteen ja laatuun.

Esimerkiksi muovisolkiset valjaat ovat kovin heppoisia ja turvattomia. Vahvarakenteiset valjaat tunnistaa siitä, että ne ovat tehty leveästä ja kestävästä turvavyö- tai kuormansidontanauhasta ja soljet ovat metallisia.

Matkustamon puolella koira kannattaa kuljettaa takapenkillä kytkettynä. Sopivia turvalaitteita tällöin ovat:

  • Koiran turvavyö, joka kiinnitetään koiran valjaisiin. Koiran turvavyö estää koiran sinkoutumisen eteenpäin. Turvavyö kiinnitetään aina valjaisiin eikä koskaan kaulapantaan tukehtumisriskin takia.
  • Koiran autovaljaat. Valjaiden tarkoitus on pitää koira autossa paikallaan, jolloin se ei pääse putoamaan tai sinkoutumaan törmäyksen voimasta.

Jos koiraa kuljetetaan auton avoimessa takatilassa, ovat sopivia turvalaitteitä tällöin:

  • Tukeva ja auton rakenteisiin kiinnitetty metallinen tai kovamuovinen kuljetushäkki, joka on nimenomaan koiran kuljettamiseen suunniteltu, eikä törmäyksen voimasta pirstoudu. Häkin kooksi riittää, että koira mahtuu kääntymään ja makaamaan siinä. Liian isossa häkissä koira pääsee lentämään hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä, jolloin sen loukkaantumisriski kasvaa.

Saatavilla on myös takaistuimen selkänojan kohdalle tulevia koirakaltereita ja niiden kanssa käytettäviä koiraveräjiä, mutta Autoliiton Teppo Vesalainen suosittelee häkkiä huomattavasti parempana vaihtoehtona.
”Kaikkien koirakalterien tukevuus ei välttämättä ole riittävä. Tavaratilan takareunassa irrallaan oleva koira lentää jarrutuksessa tai törmäyksessä tavaratilan pituuden ja iskeytyy takapenkin selkänojaan tai koirakalteriin. Tällöin kalteri saattaa vaurioitua ja koira työntyä matkustamoon. Myös koira saa vammoja.

Oikeankokoinen kuljetushäkki puolestaan määrittelee tarkasti koiran paikan tavaratilassa suojaten paremmin koiraa sekä autossa olevia ihmisiä. Pelkkä koirakalteri ei myöskään estä kuljetushäkin tavoin koiraa karkaamasta onnettomuuspaikalla auton vaurioiduttua – ainakaan ilman tavaratilan kannen sisäpuolelle tulevaa koiraveräjää”, Vesalainen perustelee.

Huolehdi koiran mukavuudesta ajomatkan aikana

Muistathan varata pitkillä matkoilla koirallesi juomavettä ja aikaa jaloittelutaukoihin. Aja rauhallisesti ja vältä äkkijarrutuksia, niin matkanteko on koirallesi mukavaa.

Takaikkunat on myös hyvä suojata paahtavalta auringolta kesällä. Koiraa ei saa pysäköitäessä jättää hetkeksikään kuumaan autoon.

Kolaripaikalla koiraa pyritään aina auttamaan kuten ihmistäkin

Kolarin sattuessa, kytkemätön ja mahdollisesti loukkaantunut koira voi hätääntyä ja karata onnettomuuspaikalta.

Liikenneturva suosittelee säilyttämään autossa koiran tietoja, jotka ovat helposti löydettävässä paikassa. Esimerkiksi laminoituun lappuun kannattaa kirjata ainakin seuraavat tiedot:

  • Koiran virallinen nimi ja mikrosirutunniste
  • Koiran syntymäaika
  • Koiran rotu, tuntomerkit ja mahdolliset sairaudet
  • Koiran luonne, esim. agressiivinen/kiltti
  • Yhteystieto ICE-henkilölle.

Koira voi aiheuttaa ikäviä naarmuja autoon

Etenkin isot koirat voivat autoon hypätessään aiheuttaa ikäviä naarmuja auton maalipintaan. Näyttelyissä tai metsästysharrastukseen mukana kuljetettavien koirien kanssa kannattaakin huolehtia takapuskurin suojauksesta. Naarmujen ehkäisyyn on saatavilla muovisia suojalistoja, jotka ovat myös erilaisia tekstiilejä tai mattoja helpompi puhdistaa.

Jos rakas lemmikkisi kuitenkin onnistuu aiheuttamaan auton maalipintaan vaurioita, on Awux-korjaamot apunasi. Takaamme helpon ja joustavan asiakaspalvelun sekä laadukkaan lopputuloksen.

Tutustu palveluihimme tarkemmin ja varaa aika!

Lapsen turvallinen matkustaminen autossa – Huomioi uudet säännökset!

Kun auton kyydissä on se kaikkein arvokkain, eli oma lapsi, ei matkustusturvallisuudesta halua tinkiä. Mitä säännöksiä tulee huomioida ja miten valita oikeanlainen turvaistuin? Awux kasasi kattavan tietopaketin lasten turvallisesta matkustamisesta autossa!

Apua lapsen turvaistuimen valintaan

Turvakaukalo, turvaistuin vai turvavyöistuin? Vaikuttaako turvalaitteen valintaan lapsen ikä vai koko?

Vastaus kuuluu sekä – että. Ikä on tärkeä tekijä, koska lapsen kehitysasteella on merkitystä laitteen valinnassa. Lapsen keho on luonnollisesti myös sitä hauraampi, mitä nuorempi lapsi on kyseessä.

Turvallisuudessa tulee huomioida etenkin, että verrattuna aikuisten mittasuhteisiin pienen lapsen pää suhteessa vartaloon on isompi. Tämä on yksi syy, miksi lapsille suositellaan selkä menosuuntaan matkustamista mahdollisimman pitkään.

Turvakaukalo on lapsen ensimmäinen turvalaite autossa

Turvakaukalo on tarkoitettu (mallista riippuen) käytettäväksi vastasyntyneestä vauvasta noin 1,5-vuotiaaksi asti. Turvakaukaloiden painoraja liikkuu 1–13 kg . Joissain malleissa saattaa olla myös pituusraja. Turvakaukaloa hankittaessa kannattaakin tarkistaa kyseisen mallin tarkat rajoitukset aina asiantuntevalta ja luotettavalta myyjältä.

Kuljeta lasta mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan

Turvaistuimeen lapsi voi siirtyä, kun hän osaa istua ilman tukea. Turvaistuimia on tarjolla isofix- tai vyökiinnitteisinä, selkä tai kasvot menosuuntaan. Isofix-kiinnitys vähentää väärin kiinnittämisen riskiä. Isofix-istuin voi olla enintään 18 kg painavan lapsen käytössä.

Selkä menosuuntaan asennettavia turvaistuimia suositellaan käytettäväksi vähintään neljävuotiaaksi asti. Uusimmissa selkämenosuuntaan asetettavissa istuimissa pituusraja on 125 cm ja painoraja 36 kg, joten ne sopivat lapsille pitkään. Turvaistuimet voidaan siis myös kiinnittää turvavyöllä ja silloin ne voivat olla käytössä pidempään.

Liikenneturvan suositus on, että lasta kuljetetaan selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Kun selkä menosuuntaan asennettava istuin ei enää sovi, siirrytään turvavyöistuimeen.

Turvavyöistuin suojaa lasta myös sivusuunnasta toisin kuin istuinkoroke

Turvavyöistuinta käytetään, kunnes lapsi on 150 cm pitkä. Tässä istuimessa käytetään siis auton omaa turvavyötä lapsen kiinnitykseen. Turvavyöistuimen tarkoitus on ohjata turvavyö kulkemaan oikeasta paikasta. Se tarjoaa myös sivutörmäyssuojaa, joka pelkistä istuinkorokkeista jää uupumaan.

Istuinkoroke on kyllä EU:n ja YK:n hyväksymä turvalaite, mutta ne eivät suojaa lasta lainkaan sivutörmäystilanteessa. Juuri tämän vuoksi Liikenneturva ei suosittele lasten kuljettamista istuinkorokkeilla vaan turvavyöistuin on aina turvallisempi valinta.

Minkä ikäinen lapsi saa istua autossa ilman turvaistuinta?

Lain mukaan lapsen on käytettävä turvalaitetta autossa matkustaessaan, kunnes hän on 135 cm pitkä. Tarkkaa ikärajaa ei siis ole määritelty.
Liikenneturva on suositellut  vuodesta 2021 alkaen, että lapsi istuu autossa selkä menosuuntaan vähintään 4-vuotiaaksi asti.

Lisäksi suosituksen mukaan lasta tulisi kuljettaa turvavyöistuimessa 150-senttiseksi saakka. Suositus perustuu tutkimuksiin, onnettomuustilastoihin ja törmäystesteihin.

Ida Maasalo (FT) työskentelee Liikenneturvan suunnittelijana ja on tutkinut väitöskirjassaan lasten vanhempien liikenneonnettomuusriksiä. Hänen työnkuvaansa Liikenneturvalla kuuluu erilaisten tuotteiden ja koulutusten suunnittelu niin vanhemmille kuin ammattilaisillekin.

”Lyhytkään matka ei ole tekosyy jättää lasta suojaamatta. Suurin osa onnettomuuksista sattuu juuri lähellä kotia ,” Maasalo muistuttaa.

Uusi suositus 150-senttiseksi asti matkustamisesta turvavyöistuimessa on herättänyt osassa vanhemmista kummastusta ja myös epäilystä lapsen matkustusmukavuudesta.

”Vanhempien pelko lapsen epämukavasta olosta voi olla eri tulkinta kuin lapsen oma kokemus. Kannattaa sitkeästi yrittää panostaa lapsen viihtyvyyteen, miettiä vaihtoehtoja ja käydä kokeilemassa erilaisia istuimia, jotta suosituksesta voitaisiin pitää kiinni,” Maasalo kannustaa. ”Etenkin vakavissa törmäyksissä ja nokkakolareissa on selkeä etu, jos lapsi matkustaa turvalaitteessa selkä menosuuntaan päin.”

Myös lastenlääkärit pitävät Liikenneturvan uutta turvaistuinsuositusta erittäin hyvänä. 

Onko käytettynä hankittu turvaistuin varmasti turvallinen?

Kestävä kehitys ja tavaroiden kierrättäminen ovat suosiossa nykyisin. Mutta onko käytetyn turvaistuimen hankkiminen hyvä idea vai piileekö siinä riskejä?

Ida Maasalon mukaan käytetyn turvaistuimen voi hankkia levollisin mielin, kunhan huomioi seuraavat asiat:

  • Varmista turvaistuimen käyttöhistoria, ettei laite ole ollut onnettomuudessa.
  • Varmista, että istuimen mukana tulee olla alkuperäinen ohjekirja, josta käy ilmi, milloin laite on valmistettu ja mitkä ovat valmistajan ohjeet ja rajoitukset.
  • Turvaistuin saa olla enintään seitsemän vuotta vanha. Tätä vanhempien istuimien osat saattavat olla haperoituneet, eivätkä toimi optimaalisesti.

Turvaistuin tulee vaihtaa mahdollisen kolarin jälkeen

Kolarissa osallisena ollut turvaistuin tulee vaihtaa eikä sitä saa myydä eteenpäin.
Turvaistuimet korvataan usein vakuutuksesta. Korvausehdot voi tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstään

Väsymys ja tarkkaamattomuus yleisin syy vanhempien liikenneonnettomuusriskiin

Vakavien liikenneturmien taustalla on usein syynä korkeat ylinopeudet tai rattijuopumus. Maasalon tutkimuksen mukaan kuitenkin niissä onnettomuuksissa, joissa osallisena oli lasten vanhempia, syinä korostuivat väsymys ja tarkkaamattomuus.

”Etenkin esikoisen kohdalla unirytmi ja -vaje voi aiheuttaa vakavaa haittaa liikenteessä. Takapenkillä itkevä lapsi myös herättää huolta ja tarkkaavaisuus kärsii. Ensisijainen ohje onkin aina pysäyttää auto ja hoitaa lasta vasta sitten. Hoitaminen ajon aikana on turvallisuusriski,” Maasalo huomauttaa.

”Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että onnettomuusriski on pienempi, kun autossa on mukana toinen aikuinen huolehtimassa lapsen viihtyvyydestä ja tarpeista.”
Maasalo kehottaa tiedostamaan oman vireystilansa ja tekemään tarvittaessa vaihtoehtoisia valintoja liikkumiselle, kuten julkisen liikennevälineiden hyödyntämisen.

Sattuiko kohdalle kolhu tai kolari? Awux auttaa!

Kolarin sattuessa, saat autosi vaurioiden tarkastuksessa ja korjauksessa apua lähimmältä Awux-korjaamolta.

Awux-korjaamot ovat täyden palvelun kolarikorjaamoja, jotka hoitavat autosi korjauksen aina kolaritilanteen jälkihoidosta sijaisauton ja hinauksen kautta virheettömään korjaustulokseen. Awux-korjaamoilla sinua palvelee paikallinen yrittäjä ja saat tarvittaessa apua myös vahinkoilmoituksen tekoon.

Lähimmän toimipisteesi löydät täältä.

Kannattaako auton esilämmitys? Näin säästät sähköä ja rahaa!

Tammi-helmikuu on kylmintä aikaa Suomessa. Sähkön hinnan noustessa moni autoilija on valmis karsimaan mukavuudestaan säästämisen nimissä. Olennaista on kuitenkin huomata, että moottorin ja sisätilojen esilämmittämisessä on kyse useammasta muustakin asiasta kuin mukavuudesta. Lue Awuxin vinkit oikeaoppiseen auton lämmitykseen!

Auton esilämmityksen hyödyt

Monien autojen moottorit käynnistyvät pakkasilla kyllä ilman esilämmitystäkin, mutta etenkin vanhemmissa autoissa kylmänä käynnistetty moottori kuluttaa polttoainetta selvästi enemmän ensimmäisten ajokilometrien aikana.

Uudemmissa autoissa esilämmityksellä ei ole suurta eroa kulutukseen, mutta matkustusmukavuuteen kyllä. Esilämmitetty moottori nopeuttaa nimittäin myös sisätilojen lämpenemistä.
Lisäksi auton esilämmitys on ympäristöystävällinen valinta. Polttomoottorikäyttöisten autojen kylmäkäynnistykset lisäävät nimittäin ympäristölle haitallisia päästöjä.
”Kun moottori esilämmitetään, myös pakokaasujen poistumisreitti lämpenee nopeammin. Hiukkassuodatin ja katalysaattori alkavat toimia kunnolla vasta lämmettyään”, kommentoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

”Moottoriöljy on jähmeämpää kovilla pakkasilla, eikä näin välttämättä voitele olennaisia paikkoja riittävästi, kun auto kovalla pakkasella täräytetään kylmiltään käyntiin. Sen sijaan lämmennyt öljy on notkeaa, moottori pyörii jouhevammin ja myös käynnistyy paremmin.”

Myös täyssähköautot tai ladattavat hybridit hyötyvät esilämmityksestä.

Jos sähköauto kylmäkäynnistetään, ajoakustosta tarvitaan sähköä auton sisätilojen lämmitykseen. Tämä lyhentää auton toimintamatkaa jonkin verran. Kylmä akku ei myöskään kykene taltioimaan jarrutusenergiaa. Jos taas auto esilämmitetään sen ollessa latauksessa, ei esilämmityksellä ole vaikutusta toimintamatkaan.

Samalla saadaan monissa autoissa esilämmitettyä myös akusto, jolloin jarrutusenergian taltioiminen onnistuu jo alkumatkasta. Akuston lämpötila vaikuttaa myös sen kykyyn luovuttaa virtaa eli auton suorituskykyyn.

Mistä tietää mikä lämmitin autossa on?

Polttomoottoriautoissa käytettyjä lämmitinmalleja ovat lohko-, letku- ja säteilylämmittimet. Sähköautoissa esilämmitykseen hyödynnetään usein auton omaa, ajonaikaista lämmitysjärjestelmää. Tyypillisesti nykyaikaisesta sähköautosta löytyy ilmalämpöpumppu.
Perinteisiä lohkolämmittimiä löytyy lähinnä vanhemmista autoista. Sekä lohko- että letkulämmitin lämmittävät auton jäähdytysnestettä

Säteilylämmittimet ovat nykyään varsin yleisiä. Ne vaativat esilämmittämiseen lohkolämmitintä pidemmän ajan, koska jäähdytysnesteen sijaan ne lämmittävät usein auton öljypohjaa.

Jos polttomoottoriautossa käytetään verkkovirtakäyttöistä lohko-, letku- tai säteilylämmitintä ja halutaan lämmittää myös sisätilat, tarvitaan erillinen sisätilanlämmitin.

Polttoainetoimiset lisälämmittimet, kuten Webasto, ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina merkittävästi. Polttoainetoiminen lämmitin ei tarvitse sähköpistoketta, vaan se käyttää lämmön tuottamiseen ajoneuvon omaa polttoainetta ja virtaa auton akusta. Jäähdytysneste lämpenee ja sen myötä useissa autoissa myös moottori ja sisätilat. Polttoainetoimista lämmitintä ei tule koskaan käyttää sisätiloissa, kuten esim. autotallissa tai parkkihallissa.

Auton oikeaoppisessa lämmittämisessä ensisijaisen tärkeää on siis selvittää, mikä lämmitintyyppi omasta autosta löytyy. Moni ei tätä tiedä, ja saattaa sen takia valita vääränpituisen lämmitysajan. Oman auton lämmittimen saa selvitettyä esimerkiksi autohuollossa.

Näin tarkistat auton lämmittimen toimintakunnon

Auton lämmittimen toimintakunto pitää tarkistaa tasaisin väliajoin. Toimintakunnon voi tarkistuttaa autohuollossa tai päätellä itse.

”Moni autoilija laittaa auton vain automaattisesti johdon päähän ja ajattelee sisätilanlämmittimen alkaessa pöhisemään myös moottorin lämpenevän. Käytännössä lämmitysvastus on saattanut kuitenkin hajota jo vuosia sitten!”, Teppo Vesalainen havainnollistaa.

”Verkkovirtaa käyttävän lämmittimen toimintakunnon voi – lämmitintyypistä riippuen – tarkistaa joko kuuntelemalla tai öljyn lämpötilaa koittamalla. Jos autossa on moottorin vesitilaa lämmittävä lohko- tai letkulämmitin, pitäisi pian lämmityspiuhan kytkemisen jälkeen alkaa kuulua naksuntaa tai kohinaa. Jos ääntä ei kuulu, on syytä olettaa lämmittimen hajonneen.”

Säteilylämmittimen toimintakunnon taas voi testata nostamalla öljytikun ylös moottorin ollessa kylmä ja kokeilla öljyn lämpötilaa sormenpäällä. Lämmitys laitetaan päälle tunniksi ja kokeillaan uudelleen, onko öljy lämmennyt.

Voiko autoa lämmittää liian kauan?

Jottei sähköä kulu hukkaan, auton moottorin ja sisätilojen esilämmitysaika kannattaa valita olosuhteisiin nähden oikein. Lämmitysajat liikkuvat 10 minuutin ja kolmen tunnin välillä, lämmitinmallista ja vallitsevasta ulkolämpötilasta riippuen.

Auton lämmitysohje
Auton esilämmitysaikojen suositukset ilman lämpötilan ja lämmitinmallin mukaan

Autoa ei tule pitää lämmityksessä esimerkiksi läpi yön. ”Tämä on selvää sähkön tuhlausta”, kommentoi Vesalainen yleistä virhettä. ”Tarpeettoman pitkät lämmitysajat myös kuluttavat auton lämmityslaitteiden käyttöikää. Myöskään paloturvallisuuden kannalta pitkät lämmitysajat eivät ole suositeltavia.” Säästö- ja turvallisuusvinkkinä Vesalainen kannustaakin hankkimaan kellokytkimen.

Lisäksi Vesalainen muistuttaa, ettei turvallisuudesta tule koskaan tinkiä säästämisen varjolla. ”Auton esilämmitys on myös turvallisuuskysymys. Jos sisätilan lämmittimen käytöstä haluaa tinkiä, tulee lähtöön varata aina enemmän aikaa ja huolehtia ikkunoiden kunnollisesta skrapaamisesta sekä huurteenpoistumisesta myös lasien sisäpinnoilta.”

Huomioi ympäristön turvallisuus auton lämmityksessä ja vältä korjauskustannukset

Tiesithän, että lämmityspiuhaa ei tule koskaan jättää roikkumaan pistorasiaan?
”Virtalähteeseen roikkumaan jätetty lämmityspiuha on turvallisuusriski. Riski on pieni, mutta mahdollinen.” varoittaa isännöitsijä Matti Korkeamäki Kiinteistö Korkeamäki Oy:stä.

”Esimerkiksi vesilätäkkö, lumiaura, leikkivät lapset ja ilkivalta ovat mahdollisia vaaranpaikkoja aiheuttamaan sähköiskun vaaran. Taloyhtiöissä kannattaa asukkaalle huomauttaa, jos havaitaan, että lämmityspiuha on toistamiseen jätetty virtalähteeseen. Jos vahinkoa tapahtuu, on asukas itse korvausvelvollinen taloyhtiön sijaan, kun teon tahallisuus voidaan todentaa annetuilla huomautuksilla.”

”Yleisin lämmityksen yhteydessä tapahtunut vahinko kuitenkin on hajonnut lämmitystolppa, kun asukas on unohtanut irrottaa lämmityspiuhan autostaan ja lähtenyt ajamaan. Tällöin korjauskustannukset kuuluvat asukkaan vastuulle”.

Sattuiko kolhu tai kolari? Awux-korjaamot ovat apunasi ja saat auton kuntoon helposti ja nopeasti. Olemme vakuutusyhtiöiden hyväksymiä vauriotarkastajia ja autamme myös vahinkoilmoituksen teossa.

Katso toimipisteet tai varaa aika!

Auto kolhiintunut tai kolaroitu? Pitääkö vahinkoilmoitus tehdä heti?

Liikenteessä ja parkkipaikoilla voi sattua ja tapahtua. Kun kolhu tai kolari on käynyt, henkilövahingot vältetty tai minimoitu, on aika alkaa miettiä vahinkoilmoituksen tekoa.

Kuinka pian auton vahinkoilmoitus tulee tehdä ja kumpi osapuoli sen tekee?

Virallinen ohjeistus on, että ajoneuvon vahinkoilmoitus tulee tehdä viimeistään vuoden kuluessa siitä, kun vahinko on tapahtunut.

Suositus kuitenkin on, että ilmoitus kannattaa tehdä mahdollisimman pian, jotta myös kaikki tapahtuman osalliset saavat korvauskäsittelyn ja korjaustyöt mahdollisimman nopeasti käyntiin. Jos ajoneuvovahinko ei ole aiheutunut oman toimintasi seurauksena ja olet tapahtumaan syytön, tulee vahingon aiheuttajan tehdä ilmoitus omaan vakuutusyhtiöönsä.

Jos syyllisyys on selvittämättä tai epäselvä, tekevät kolarin molemmat osapuolet omat vahinkoilmoituksensa. Vasta vahinkoilmoituksen teko käynnistää korvausprosessin.

 

Nämä tiedot tarvitset vahinkoilmoitukseen

Nopeimmin vahinkoilmoituksen teet sähköisellä lomakkeella. Awux Autovahinkopalvelut tekee yhteistyötä kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa ja sivuiltamme löydät linkit kaikkien vakuutusyhtiöiden sähköisiin vahinkoilmoituksiin.

Vahinkoilmoituksen lomakkeen saat ladattua myös tästä.

Vahinkoilmoituksen täyttämistä varten tarvitset toisen ajoneuvon kuljettajan ja omistajan tiedot, sekä ajoneuvon rekisterinumeron. Ajoneuvon merkki ja malli on myös hyvä tietää, mutta nämä selviävät viimeistään rekisterinumeron perusteella. Myös vahingon toisen osapuolen vakuutusyhtiön tiedot tarvitaan.

Vahinkoilmoitukseen tulee merkitä tarkat tiedot vahingosta kuten päivämäärä ja kellonaika. Lisäksi tapahtumasijainti, alueen tarkka kuvailu sekä ajoneuvojen tulosuunnat ovat tärkeitä tietoja.

Tarkasta huolellisesti kaikki tapahtuneet vauriot ja mahdollisuuksien mukaan valokuvaa ne. Saat ammattilaisen tekemän vahinkotarkastuksen ja tarkat tiedot vaurioista helpoiten Awux-korjaamoilta. Vahinkotarkastus onnistuu aikaa varaamatta.

Vahinkoilmoitukseen ei tarvitse liittää kuitteja tai muita tositteita, ellei niitä erikseen pyydetä. Tarvittaessa tositteet voi lisätä vahinkoilmoitukseen tekemällä lisäselvityksen.

 

Tarvitsetko apua vahinkoilmoituksen tekoon?

Apuja vahinkoilmoituksen tekoon saat lähimmältä Awux korjaamoltasi . Halutessasi korjaamo toimittaa vahinkoilmoituksen suoraan eteenpäin vakuutusyhtiölle puolestasi.

Kari Kanerva toimii yrittäjänä Awux Heikinlaaksossa/Autokorjaamo Kanerva Oy:ssä, jossa vahinkoilmoitusten täyttö yhdessä asiakkaiden kanssa on arkipäivää.

”Tarjoamme apua vahinkoilmoituksen täyttöön ja vahinkotarkastuksiin ilman ajanvarausta. Aina saa soittaa tai tulla poikkeamaan korjaamolle”, Kanerva rohkaisee.

Kanerva kertoo, että noin puolet asiakkaista on jo täyttänyt vahinkoilmoituksen itse ennakkoon, mutta etenkin ensikertalaisille ammattilaisen apu ja konsultointi aiheesta on helpottavaa.

”Monelle jo pelkkä lomakkeiden täyttö voi tuntua hankalalta. Awuxilla ei tarvitse jännittää, koska me autamme asiakasta kyllä mielellämme ja ilmoitukset saadaan eteenpäin nopeasti ja vaivattomasti. Meille saapuessa mukaan kannattaa varata pankkitunnukset tai mobiilivarmenne sähköistä tunnistautumista ja vahinkoilmoitusta varten. Jos sähköinen vahinkoilmoitus ei ole vaihtoehto, tarvittaessa teemme yhdessä puhelimitse ilmoituksen vakuutusyhtiöön. Awux kertoo vakuutusyhtiölle tällöin pohjatiedot ja asiakas saa jatkaa puhelua yhdessä vakuutusyhtiön edustajan kanssa. Luonnollisesti emme veloita tästä asiakaspalvelusta mitään”, Kanerva täsmentää.

Awuxin palvelukonseptin tarkoitus onkin, että asiakkaalla olisi aina mahdollisimman matala kynnys saapua korjaamolle ja saada yksilöllistä palvelua tarpeisiinsa.

”Helposti lähestyttävyys, avulias ja asiantunteva palvelu on meille Awux-yrittäjille kunnia-asia.”

”Meillä ei ole kankeita tai kaavamaisia prosesseja, vaan asiakkaan ongelmat ratkaistaan tarpeen mukaan yksilöllisesti. Onpa joskus hädän hetkellä Awux-yrittäjä luopunut omasta autostaankin, jotta asiakkaan laina-auton tarve on ratkaistu nopeasti”, Kanerva naurahtaa.

 

Tarvitseeko vahinkoilmoituksen jättämisen jälkeen odottaa vakuutusyhtiön päätöstä ennen korjaustöiden aloittamista?

Kanerva kertoo, että vahinkokorjauksia tulee heille tasaisesti pitkin vuotta, mutta tehtävien luonne vaihtelee kausittain. ”Pienet talven aikana aiheutuneet kolhut saatetaan korjauttaa vasta kesällä, sillä koetaan, että riski lisäkolhuille talven aikana voi olla vielä olemassa. Esimerkiksi talvisin renkaista irtoavat nastat saattavat tehdä ikävää jälkeä tuulilaseihin, tämän paljastaa matalalta paistava kevätaurinko. Ilkivallasta johtuvia vaurioita taas tavataan enemmän kesäisin.”

Vahinkoilmoitusten käsittelyajat voivat vaihdella muutamasta päivästä muutamaan viikkoon vakuutusyhtiöstä ja tapauksesta riippuen.

Korjaukset on mahdollista kuitenkin aloittaa jo etukäteen ja odottaa takautuvaa päätöstä. Täytyy kuitenkin muistaa, että työntilaaja on aina korvausvelvollinen, jos vakuutusyhtiö eväisi korvaukset tai korvaussumma olisikin odotettua pienempi.

”Awux-korjaamoilla on kuitenkin hyvä asiantuntemus arvioida, voiko korjaustyöt aloittaa jo ennen lopullista korjauspäätöstä. Tähän vaikuttaa onko auto ajokuntoinen sekä asiakkaan käyttötarve autolle. Toisinaan ensiavulla saadaan auto käyttökuntoiseksi ja varsinainen korjaus voidaan tehdä osien saavuttua. Mikäli vaurioitunut osa ei ole korjattavissa, pystymme kustannustehokkaasti hyödyntämään myös käytettyjä varaosia. Kaikki työt suoritetaan luonnollisesti valmistajien ohjeet huomioiden.

Erilaisia mahdollisuuksia siis on ja Awuxilla aina konsultoimme asiakasta eri vaihtoehtojen suhteen”, Kanerva täsmentää. ”Jos kyseessä on iäkkäämpi auto, tai korvattavuus vaikuttaa epäselvältä, neuvomme usein odottamaan lopullista korvauspäätöstä”.

 

Vastapuolen vastuu

Jos vastapuoli on syyllinen vahinkoon, autosi korjaus korvataan vastapuolen liikennevakuutuksesta. Syyttömänä osapuolena sinulla on tällöin mahdollisuus anoa sijaisautoa korjauksen ajaksi, omasta vakuutusturvastasi riippumatta. Tätä varten on täytettävä erillinen käyttötarveselvitys.

Täytä lomake, tulosta ja tuo se myös mukanasi, Awuxilla toimitamme senkin puolestasi vakuutusyhtiöön!

Aika-ajoin sattuu myös tapauksia, jossa syyllisyys on epäselvä tai vastapuoli ei syystä tai toisesta tee vahinkoilmoitusta omaan vakuutusyhtiöönsä. Tällöin kannattaa välissä hyödyntää omaa Kasko -vakuutustaan, jotta korjausprosessin saa käyntiin.

Kun vahinko saadaan lopulta käsiteltyä niin mahdollinen korvausten, kuten omavastuun ja bonusten palautus, kyllä järjestyy omasta vakuutusyhtiöstä. Näin toimimalla ei tarvitse odotella pitkiä aikoja, jotta oman auton saa korjaukseen.

Rauhallista joulun aikaa ja turvallisia ajokilometrejä vuodelle 2023!

Muistathan, että vahingon sattuessa saat apua verkosta www.awux.fi sekä valtakunnallisesta palvelunumerostamme 030 63 64 000 myös pyhinä 24/7.

Saako tähän parkkeerata vai ei? Perehtymällä liikenne- ja pysäköintimerkkeihin vältät sakkolapun sekä huolehdit liikenneturvallisuudesta

Liikennemerkit ovat yleisin liikenteen ohjaustapa.

Liikenneturva kertoo merkkien ulkoisen olemuksen, värin ja muodon ilmaisevan millaista sanomaa tienkäyttäjälle halutaan välittää. Kannallaan olevat kolmiot ovat varoitusmerkkejä, punakeltaiset pyöreät merkit kieltävät tai rajoittavat ja siniset pyöreät ovat määräysmerkkejä. Seitsemän merkin ryhmä, jossa on eri muotoisia ja värisiä merkkejä, kuuluu etuajo-oikeus ja väistämismerkkeihin.

Hämmennystä aiheuttavat yleensä liikennemerkin lisäkilvet.
Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jos liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta täytyy selventää. Lisäkilvellä voidaan kertoa myös merkin vaikutusalue tai voimassaoloaika.

Pysäköintisakko on ikävä yllätys autoilijalle

Pysäköintivirhemaksulta ei aina voida välttyä, varsinkaan vierailla kulmilla tai kiireessä liikuttaessa. Joskus parkkisakko – eli viralliselta nimeltään pysäköintivirhemaksu – aiheutuu siitä, että autoilija ei ymmärrä, mitä pysäköintiä koskevat liikennemerkit tarkalleen ottaen tarkoittavat. Aina vika ei ole kuitenkaan ratin takana, sillä monista merkeistä koostuvat merkinnät ovat vaikeaselkoisia.

Liikennemerkeistä vastaa kunnan liikennesuunnittelu ja niiden noudattamista valvoo kunnallinen pysäköinninvalvonta. Pysäköintivalvonnasta annetussa laissa pysäköintivirhemaksun suuruudeksi on määritelty 20 euroa, mutta kuten useat autoilijat hyvin tietävät, on sakko usein paljon korkeampi. 20 eurosta voidaan poiketa sisäministeriön asetuksella.

Kunnat voivat säätää 20 euroa korkeammasta pysäköintivirhemaksusta, jos katsovat, että se on liikenteen tiheydestä, paikoitustilojen niukkuudesta, pysäköintivirheiden määrästä, liikenteen sujuvuudesta tai muista liikenteellisistä syistä perusteltua.

Lahden pysäköinnintarkastuksen kenttäesimies Petri Merdell kertoo, että pysäköintivirhemaksut suhteutetaan kaupungin koon mukaan ja ne liikkuvat yleisimmin 50–80 euron välimaastossa. Virhemaksuissa voi olla myös kaupungin sisäisiä hintaeroja riippuen siitä, onko pysäköintivirhe tapahtunut ydinkeskustassa vai kaupungin laitamilla.
”Yleisin virhemaksun peruste on maksamattomuus, eli joko pysäköintimaksua ei ole suoritettu tai pysäköintiaika on ylittynyt”, Merdell kertoo.

Yksityiselle alueelle pysäköinti ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty. Yksityisalueella kuten taloyhtiöiden, yritysten tai muiden kiinteistöjen alueella, pysäköintiä valvovat usein yksityiset pysäköinnin valvojat. Virheellisestä tai luvattomasta pysäköinnistä voi seurata täten yksityisen pysäköintiä valvovan yrityksen määräämä valvontamaksu, jonka suuruudesta sekä perusteista on ilmoitettu pysäköintipaikan yhteydessä.

”On olemassa alueita, joiden välissä menee juuri kunnallisen ja yksityisen pysäköintivalvonnan raja. Tällöin ihmiset saattavat kunnallisen pysäköinnintarkastajan paikalle sattuessa tiedustella virhemaksun perusteita. Emme kuitenkaan voi ottaa näihin kantaa, vaan autoilijan tulee kääntyä aina kyseisen, yksityisoikeudellisen valvontamaksun määränneen tahon puoleen”, Merdell tarkentaa.

Pysäytä ja pysäköi turvallisesti oikeaan paikkaan

Liikenneturva muistuttaa, että myös pysäköinnissä turvallisuuden on oltava etusijalla. Jalkakäytävä, tai pyörätie eivät ole autojen pysäyttämis- tai pysäköintipaikkoja. Myös risteysalueilla ja suojatien läheisyydessä pysäköinnin säännöt pitää tuntea.

Ajoneuvon saa pysäyttää tilapäisesti jalkakäytävälle tai pyörätielle erityistä varovaisuutta noudattaen, mutta vain pakottavassa tarpeessa kuormaamista, ajoneuvoon nousemista tai siitä poistumista varten.

Pysäköinti vasemmalle puolelle on myös yleistynyt kaksisuuntaisilla kaduilla sen astuessa voimaan kesällä 2020. Vasemmalle puolelle tietä saa pysäyttää tai pysäköidä taajamissa, kun se ei vaaranna eikä haittaa muuta liikennettä.

Suojatien läheisyys on otettava huomioon aina – pysäköi sitten oikealle tai vasemmalle. Näkyvyys suojatielle ei saa peittyä. Pohdintaa aiheuttaa erityisesti viiden metrin sääntö ja se, mistä suunnasta tämä lasketaan.

”Viiden metrin pysäköintimatka lasketaan ennen suojatietä aina varsinaisen ajosuunnan mukaisesti”, Merdell tarkentaa. Näkyvyys suojatielle ei saa siis peittyä ajokaistaa ajavien näkökulmasta.

Risteysalueelle parkkeeraamisessa on oltava tarkkana. Pysäköinti on kiellettyä risteyksessä sekä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla.
Merdell muistuttaakin, että selonottovelvollisuus on aina pysäköijällä. Varmuudeksi kannattaa siis tarkistaa kadun päässä olevat merkit.
”Hyvä muistutus on myös, että pysäköintikieltoalue -liikennemerkki koskee aina molempia puolia katua, ei vain merkin puolta”, Merdell vinkkaa.

Pää pyörällä pysäköintimerkkien lisäkilvistä?

Pysäköinnin sallivien tai kieltävien merkkien yhteyteen on usein sijoitettu lisäkilpiä, jotka antavat oleellista tietoa kyseisessä paikassa pysäköinnistä. Hyvä muistisääntö on, että merkki merkitsee ja lisäkilpi tai -kilvet tarkentavat merkintää.

Lisäkilvillä voidaan ilmoittaa esimerkiksi merkin vaikutusalue, pysäköintitapa, pysäköinnin aikarajoitus, pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ja pysäköinnin maksullisuus sekä näiden voimassaoloaika arkisin, lauantaisin, sunnuntaisin sekä pyhinä.

Pysäköintimerkki
Voimassaoloaika arkisin klo 8–17 välillä
Pysäköinti
Suluissa merkitty aikaväli koskee lauantaipysäköintiä
Pysäköinti
Punaisella merkitty aikaväli koskee sunnuntaita, kirkollisia juhlapäiviä, itsenäisyyspäivää tai vapunpäivää.

Pysäköintikieltomerkin mukana oleva lisäkilpi, jossa tarkennuksena on ilmoitettu metrimäärä, aiheuttaa Merdellin mukaan usein sekaannusta ja myös pysäköintivirhemaksujen oikaisupyyntöjä.
”Autoilijan voi olla vaikea hahmottaa ilmoitettua metrimäärä. Myös nuolimerkinnät saattavat sekoittua. Jos nuoli osoittaa ylöspäin, merkin vaikutus alkaa siitä kohdasta. Nuolen osoittaessa alaspäin, merkin vaikutus päättyy juuri siihen kohtaan”, Merdell kertoo.

Kaikkien lisäkilpien merkitykset voit tarkistaa Väyläviraston sivuilta.

Saako parkkikiekon aikaa siirtää pysäköinnin aikana? Onko parkkikiekko pakollinen?

Jokainen autoilija on varmasti miettinyt parkkikiekon ajan asettamista oikein. Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään. Alkamisajaksi on lupa merkitä pysäköinnin alkamista seuraava tasa- tai puolituntinen. Jos auton pysäköi esimerkiksi klo 13.40, pysäköintikiekon saa merkitä tasan kello kahteen, sillä se on pysäköinnin alkamisesta seuraava tasatunti. Alkamisaikaa ei saa pysäköintikiekon käyttövelvollisuuden voimassaoloaikana muuttaa, vaan autoa tulee siirtää.

Uusi tieliikennelaki ei velvoita enää pysäköintiajan ilmoittamista parkkikiekolla. Saapumisaika tulee ilmoittaa ”selkeästi havaittavalla tavalla”. Pysäköintiajan voi merkitä virallisen parkkikiekon sijasta vapaammin esimerkiksi kirjoittamalla saapumisajan paperilapulle.

”Joskus näkee esimerkiksi lasten askartelemia parkkikiekkoja, joita on saatu isänpäivälahjaksi. Nekin ovat täysin päteviä, kunhan ajan pystyy erottamaan selkeästi”, Merdell tarkentaa.

Yleisimmin kolareita sattuu parkkipaikoilla

Parkkipaikalla tai parkissa olevalle autolle sattuvat kolhut ovat yleisimpiä autojen vaurioita. Lue Awux-artikkelista, kuinka toimia parkkipaikkakolhun sattuessa.
Tehtävämme on auttaa sinua kaikissa autovaurioihin liittyvissä asioissa. Löydä lähin Awux-korjaamosi täältä.

Näin toimit riistaonnettomuuden sattuessa

Riistaonnettomuus voi tapahtua täysin yllättäen itsestä riippumattomista syistä.

Kun eläin yhtäkkiä ryntää auton tai moottoripyörän eteen, törmäystä ei ole aina mahdollista välttää. Siksi on tärkeää, että autoilija osaa onnettomuuden sattuessa toimia oikein ja siten, ettei kolarista aiheudu lisää vaaratilanteita.

Syksy on riistaonnettomuuksien osalta vuoden vaarallisinta aikaa. Tilastokeskuksen mukaan vaarallisin kuukausi riistaonnettomuuksien osalta vuonna 2021 oli marraskuu, jolloin kirjattiin kaikkiaan 2 264 suurriistaonnettomuutta. Luku on noin kuudesosa kaikista tapauksista. Kaiken kaikkiaan vuonna 2021 manner-Suomen tieliikenteessä sattui 13 953 riistaonnettomuutta. Suurin osa näistä onnettomuuksista tapahtui valkohäntäpeuran ja ajoneuvon törmäyksissä.

Tiedätkö sinä, kuinka toimia tien päällä riistaonnettomuuden sattuessa?

Varoita muuta liikennettä tapahtuneesta riistaonnettomuudesta ja ilmoita poliisille

Riistakeskus ohjeistaa hirvieläin-, villisika- tai suurpeto-onnettomuuden jälkeen ensimmäiseksi varoittamaan muuta liikennettä. Varoituksella ehkäistään lisäonnettomuudet, jotka voivat olla seurauksiltaan jopa vakavampia kuin alkuperäinen onnettomuus.
Onnettomuuden sattuessa varoita ensimmäiseksi muuta liikennettä. Aseta varoituskolmio 200–300 metrin päähän onnettomuuspaikasta tien onnettomuusalttiille puolelle. Laita hätävilkut päälle ajoneuvostasi, ja siirrä se mahdollisuuksien mukaan tien reunaan tai pysäköintilevikkeelle. Huolehdi mahdollisista loukkaantuneista taitojesi ja kykyjesi mukaan.

Riistakolarit joissa toisena osapuolena on villisika, hirvieläin (hirvi, valkohäntäpeura, kuusipeura, japaninpeura, metsäpeura, metsäkauris) tai suurpeto (karhu, susi, ilves, ahma), tulee aina ilmoittaa poliisille. Ilmoitus tehdään soittamalla yleiseen hätänumeroon 112.
Koska kuljettajan on mahdotonta arvioida, vahingoittuiko eläin vai ei, tehdään ilmoitus aina hätänumeroon. Pienikin yhteentörmäys voi johtaa eläimen loukkaantumiseen, eikä siitä jää välttämättä jälkiä onnettomuuspaikalle tai autoon. Petoeläin voi juosta pitkiäkin matkoja loukkaantuneena.

Kun soitat hätäkeskukseen, kerro onnettomuuspaikka mahdollisimman tarkasti. Voit ladata ennakkoon älypuhelimeesi 112 Suomi -paikannuspalvelun, jolla voit ilmoittaa tarkan sijainnin GPS-paikantimen avulla. Hätäkeskus kertoo, saatko lähteä onnettomuuspaikalta.

Jos ajat kolarin karhun tai villisian kanssa, älä nouse ulos autosta kolaripaikalla. Loukkaantunut karhu tai villisika on ihmiselle hengenvaarallinen. Jos autolla voi edelleen ajaa, etene parisataa metriä eteenpäin tietä pitkin ja merkitse paikka. Katso tarkka matka auton välimatkamittarista. Ilmoitusta tehdessäsi kerro poliisille, kuinka kaukana kolaripaikasta olet. Jos autolla ei voi ajaa, kytke hätävilkut ja soita poliisille numeroon 112.

Poliisi ottaa yhteyttä suurriistan virka-apuun

Jos henkilövahinkoja ei ole, eikä muita erityisiä tilanteita tai tapahtumia ilmene, poliisi ottaa yhteyttä erityiseen suurriistan virka-apuryhmään (SRVA), joka huolehtii tilanteen loppuunsaattamisesta kuolleen tai loukkaantuneen eläimen suhteen. Ryhmän jäsenet ovat saaneet kyseisiä tehtäviä varten kattavan koulutuksen.

Metsästäjä Joel Ahola on toiminut suurriistan virka-apuryhmässä Espoo-Kauniainen riistanhoitoyhdistyksen alueella kahdeksan vuotta. ”Poliisilla on meiltä yhdyshenkilö, johon he ottavat yhteyttä näissä tilanteissa. Yhdyshenkilö välittää ryhmällemme tiedot ja vapaaehtoiset lähtevät suorittamaan tehtävää”, Ahola kertoo. Onnettomuuspaikalla heitä odottaa yleisimmin jo poliisin lopettaman eläimen siirtäminen sekä jätteiden kerääminen. Jos eläin on kadonnut onnettomuuspaikalta, sitä lähdetään jäljittämään. ”Metsästyskoirien avulla loukkaantunut tai kuollut eläin yleisimmin kyllä paikannetaan. On myös mahdollista, että eläintä ei enää tavoiteta, koska se on selvinnyt törmäyksestä ilman lopetusta vaativia vaurioita”, Ahola täsmentää.

Muista merkata onnettomuuspaikka

Riistaonnettomuuspaikka kannattaa aina merkitä mahdollisimman selkeästi. ”Paikan voi merkitä vaikkapa muovipussilla tai muulla autosta löytyvällä materiaalilla. Selkeästi merkitty kohta helpottaa työtämme huomattavasti”, Ahola ohjeistaa.

Merkki sidotaan kolaripaikalla esimerkiksi kaiteeseen, aurausmerkkiin tai puun oksaan kolaripaikan tunnistamiseksi. Merkintä tehdään ainoastaan tien reunaan. Älä yritä merkitä eläimen pakoreittiä ja vältä turhaa kulkemista kolaripaikalla. SRVA-henkilöiden ja jälkikoirien työskentely on helpompaa, kun jälkiä ei ole sotkettu.

Mitä riistalle tehdään onnettomuuspaikalla?

Jos riistaeläin on jäänyt loukkaantuneena kolaripaikalle, on sen lopettaminen sallittua. Tekijän täytyy kuitenkin osata lopettaa eläin oikein, jottei eläimen kärsimyksiä lisätä. Jos et varmuudella itse voi lopettaa eläintä oikeaoppisesti, pyydä apua tai odota kunnes poliisi tai SRVA-henkilöstö saapuu paikalle.

Muista kunnioittaa loukkaantunutta eläintä. Jätä eläin rauhaan ja pidä välimatkaa vähentääksesi eläimen stressiä. Eläin on loukkaantuneena aina arvaamaton ja voi lähteä yhtäkkiä liikkeelle. Tästä syystä suuria eläimiä ei saa koskaan lähestyä edestäpäin. Suurpetojen kohdalla täytyy aina olla varovainen, sillä eläin tuntee itsensä helposti uhatuksi.

Jos eläin kuolee kolarissa, on autoilijan velvollisuus yrittää siirtää se pois tieltä – riippumatta eläimestä. Tällä tavoin ennaltaehkäistään mahdolliset lisäonnettomuudet. Pysähdy turvallisesti ja vedä eläin tieltä pientareelle.

”Onnettomuudessa menehtyneiden hirvieläimien ruhot kuuluvat paikalliselle riistanhoitoyhdistykselle, eikä niitä saa ulkopuoliset viedä pois”, muistuttaa Joel Ahola. Hän kertoo, että virka-aputehtävissä noudetut ruhot pyritään hyödyntämään joko ruuanvalmistuksessa, koirien ruokinnassa tai metsästyssyötteinä.

Millä keinoilla voit välttää riistaonnettomuuden?

Liikenteessä kannattaa olla erityisen valppaana etenkin auringon laskun ja nousun välissä.

Eläimet liikkuvat hämärän aikaan, jolloin myös työmatkaliikenne on runsainta. Kevennä kaasujalkaa hirvivaara-alueella tai jos näet metsästäjiä tien läheisyydessä. Jarruta välittömästi, mikäli havaitset jotakin poikkeavaa liikettä.Käytä mahdollisimman paljon kaukovaloja, mikäli se muun liikenteen kannalta on mahdollista. Huolehdi, että autolla liikkuessasi tuulilasi on puhdas ja tuulilasin pyyhkimet kunnossa.

Eläimet liikkuvat usein myös laumassa. Jos siis näet yhden eläimen, on se varoitusmerkki, että niitä saattaa olla useampia. ”Etenkin hirvivaroitusmerkit, joissa on mainittu riskialttiin matkan pituus, kannattaa ottaa tosissaan. Juuri näissä kohdissa tiedetään varmuudella kulkevan hirvieläimiä tai olevan puutteita hirviaidoissa. Hiljennä siis suosiolla nopeuttasi”, Ahola ohjeistaa.

”Erityisiä vaaranpaikkoja ja onnettomuustilanteita tapahtuu myös moottoriteille laskeutuessa kiihdytyskaistojen päässä. Näissä kohdissa ei ole hirviaitoja ja kuskin seuratessa vasemmalta takaa saapuvaa liikennettä, voi hirvieläin yllättää pomppaamalla eteen oikean puolen penkalta.”

Etenkin keväisin ja syksyisin kannattaa liikenteessä olla erityisen valppaana. Aholan mukaan virka-apua onnettomuuspaikoille pyydetään usein vapun ja juhannuksen välimaastossa. ”Tällöin vasat ovat syntyneet ja urokset vaeltelevat päämäärättömästi ympäriinsä”, Ahola tarkentaa. ”Puolestaan loka-marraskuussa pimeällä säällä onnettomuusriskit kasvavat ja kiima-aika saa eläimet käyttäytymään vauhkosti.”

Lapissa voi törmätä poroihin

Lapissa liikkuessasi voit ladata puhelimeesi Porokello-sovelluksen, joka varoittaa korkeasta porokolaririskistä. Porokello-sovelluksessa ammattiautoilijat ja poronhoitoalueella liikkuvat ammattilaiset tekevät ilmoituksia järjestelmään. Varoitus on voimassa puoli tuntia ja sen näkevät kaikki Porokellon käyttäjät.

Lähde: https://riista.fi/riistatalous/riistavahingot-ja-konfliktit/toiminta-riistaonnettomuuden-sattuessa/

Jos vahinko sattuu, Awux auttaa!

Myös riistaonnettomuuden sattuessa, saat autosi vaurioiden tarkastuksessa ja korjauksessa apua lähimmältä Awux-korjaamolta.

Awux-korjaamot ovat täyden palvelun kolarikorjaamoja, jotka hoitavat autosi korjauksen aina kolaritilanteen jälkihoidosta sijaisauton ja hinauksen kautta virheettömään korjaustulokseen. Awux-korjaamoissa syntyy laatujälkeä, johon voit luottaa – järkevällä tavalla toteutettuna. Lähimmän korjaamosi löydät täältä.

Kohteliko mökkitie kaltoin? – Tarkista autosi maalipinta ja tuulilasi kiveniskemien varalta

Yleisimmin suomalaisen kesälomalaisen mökkitie on sorapäällysteinen ja hiekasta kuivalla säällä pöllyävä. Ei siis ole ihme, että lomakauden jälkeen autokorjaamoissa on kysyntää kiveniskemien vauriokorjauksille, maalipinnan vahaukselle sekä pienten kolhujen paikkamaalaukselle.

Auton tuulilasiin tai maalipintaan osuessaan, pienikin kivi jättää jäljen myös matalilla nopeuksilla.  Kesällä maalipintaa ja tuulilasia vaurioittaa pienet kivet, hiekkapöly ja joissain tapauksissa myös hyönteiset. Talvella puolestaan tuulilasivauriot aiheutuvat yleisimmin moottoritiellä irronneesta edellä ajavan auton nastasta.

Useimmiten tuulilasin särö on helppo havaita – onhan se kuljettajan silmien edessä. Vaikka näkyvä jälki  ajaessa ärsyttäisikin, ei rentouttavaa mökkireissua kannata sillä pilata.

Ehjä ja kirkas tuulilasi on myös turvallisuuskysymys.

Toimi nopeasti – säästät korjauskustannuksissa

Sekä tuulilasin että maalipinnan vaurion korjauksessa nopea toiminta on valttia. Vaikka soratiellä tai valtaväylillä autoon osunut kivi ei tekisikään pahaa jälkeä, se altistaa suuremmille vaurioille, mikäli kolhun jättää huomiotta. Tuulilasissa kiveniskemä saattaa lähteä leviämään, kun puolestaan fiksaamatta jätetty maalipinta altistaa pellin ruostumiselle.

Kun kiveniskemän sattuessa toimii nopeasti ja ottaa pian yhteyttä osaavaan autohuoltoon, vältytään usein tuulilasin vaihdolta ja isommilta kustannuksilta.

Awux auttaa myös tuulilasien korjauksissa ja vaihdoissa. Katso lisää täältä.

Vakuutusyhtiöt luottavat Awuxiin

Kaikki Awux-korjaamot ovat vakuutusyhtiöiden hyväksymiä vauriotarkastajia. Pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi vapaaehtoisella autovakuutuksella, eli kaskolla, voidaan korottaa vakuutusyhtiön vastuuta tapaturmissa. Yleisimpiä vapaaehtoisia autovakuutuksia ovat lasivakuutus sekä pysäköintivakuutus.

Lasivakuutus korvaa auton vauriot, jotka osuvat suoraan ulkoapäin ikkunalasiin osuneesta iskusta ja pysäköintivakuutus kattaa esimerkiksi parkkipaikalla sattuneet kolhut, kun tekijä on jäänyt tuntemattomaksi ja poistunut paikalta.

Lue lisää Awuxin yhteistyöstä vakuutusyhtiöiden kanssa.

Ennen yhteydenottoa autohuoltoon, kannattaa selvittää oman ajoneuvon voimassa oleva vakuutus ja sen omavastuut. Joskus pienet maalipinnan tai tuulilasin paikkakorjaukset voi saada Awuxilta jopa kaskon omavastuuta halvemmalla.

Tutustu Awuxin kattavaan palvelutarjontaan  tai varaa aika vauriotarkastukseen!

Itikat irti tuulilasista ja maalipinnasta! Näillä vinkeillä onnistut

Kesän autonhoitotoimenpiteisiin kuuluu säännöllinen auton pesu. Kesäisin auringon ja lämmön lisäksi ilmassa on runsaasti eri ötököitä sekä itikoita, joten myös näiden raatojen liuottaminen on osa kesän auton maalipinnan hoitoa. Tuulilasiin, maalipintaan ja keulaan jämähtäneet ötökät irtoavat helposti ennakoimalla sekä oikein menetelmin.

Miten jynssätä liiskaantuneet itikat ja ötökät irti auton maalipinnasta?

Maalipinnan suojaava selviää tästäkin työrupeamasta selvästi helpommin. Auton vahaaminen pari kertaa vuodessa ja säännölliset pesut helpottavat itikoiden poistoa maalipinnasta. Likaiseen maalipintaan pinttyminen tapahtuu nopeammin.

Hyönteisiä ei kannata jättää maalipinnalle pitkäksi aikaa, vaan ne on syytä pestä pois heti pidemmän ajomatkan jälkeen. Riskinä pesemättä jättämisessä on se, että ötökät ovat syövyttäneet lakkapintaan pysyvän jäljen. Tällöin ainoa apu on mekaaninen kiillotus.

Itikoiden tai ötököiden tahrima maalipinta on suositeltavaa pestä käsin. Pesun voi aloittaa liottamalla itikoita alueelle laitettavalla märäksi kastellulla mikrokuituliinalla. Liottamisen jälkeen voit pestä auton normaalisti, katso Awuxin vinkit auton pesuun.

Muistathan: Auton pesu ei ole hellesään puuhia, vaan paras lopputulos syntyy pilvisellä säällä.

Itikan raadot ikkunoissa ovat turvallisuusriski

Tuulilasissa ja ikkunoissa oleva lika on turvallisuusriski, etenkin kirkkaalla auringonpaisteella. Tuulilasin pesussa on hyvä tarkastaa käytössä oleva tuulilasinpesuneste. Kesäkaudella tulisi käyttää kesäkäyttöön tarkoitettuja lasinpesunesteitä. Niissä ainesosat on valittu poistamaan tyypillistä kesälikaa, kuten hyönteisiä ja siitepölyä. Talvinesteissä sen sijaan panostetaan yleensä enemmän pakkasen kestoon ja suolakuran poistamiseen.

Awux vinkkaa: Pidä mukana autossa ikkunanpesuainetta sekä talouspaperia. Näin voit puhdistaa matkan aikana tulleet hyönteiset tuulilasista ja ajovaloista esimerkiksi kahvitauon aikana, tai heti pidemmän ajomatkan jälkeen.

Lasinpesunesteet eivät kuitenkaan ihmeitä tee. Hyönteiset tulisikin poistaa tuulilasista tai maalipinnasta mahdollisimman pian niiden ilmaannuttua, jolloin ne eivät ole vielä ehtineet palaa kiinni pintaan.

Lisäksi tuulilasin sisäpuolen pesu on yksi tärkeimmistä, mutta unohdetuimmista puuhista. Ilmastointi ja tehokas ilmanvaihto kuljettavat sisään ulkoilmasta hiukkasia, jotka pinttyvät tuulilasiin ja lian huomaa usein vasta siinä vaiheessa, kun aurinko porottaa suoraan sisään ajon aikana. Sopiva puhdistusaine tuulilasin pesuun on makuasia, mutta voit esimerkiksi käyttää samaa pesuainetta kuin kotisi ikkunoihin. Viimeistele kuivaus mikrokuituliinaa käyttäen, näin saat helpoiten viimeistellyn lopputuloksen.

Awux toivottaa turvallisia ajokilometrejä! Jos vahinko kuitenkin sattuu, Awux auttaa. Lähimmän korjaamosi löydät täältä.

Kaikki tehot irti ilmastointilaitteesta – muista ilmastointilaitteen säännöllinen huolto ja puhdistus

Kesähelteillä monet huokaisevat helpotuksesta omistaessaan ajoneuvon, joka on varusteltu ilmastoinnilla. Hellepäivänä parkkeeratun auton sisälämpötila voi nousta jopa yli 60–70 asteeseen, joten kuuma ilma on syytä häätää matkustamosta ennen ajoon lähtöä. Sopivan viileä ilma autossa parantaa myös vireystilaa ja vähentää nukahtamisonnettomuuden riskiä.

Kuinka saat kaikki tehot irti ilmastoinnista ilman jäykkää niskaa tai kurkkukipua? Mitkä seikat kertovat heikosti toimivasta ilmastointijärjestelmästä? Lue Awux-artikkeli!

Helpota ilmastoinnin työtä ja ennakoi

Ensimmäinen vinkki viileämpään ajoon; ajoneuvo kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan pysäköidä varjoiseen paikkaan, jolloin sen sisätilat eivät lämpene tarpeettomasti. Kun matka on jatkumassa ja olet hyppäämässä auton kyytiin, avaa ovet tai ikkunat hetkeksi ennen autoon menoa tai sen käynnistämistä.

Mikäli autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, sen saa usein kytkettyä myös tuuletustoiminnolle. Kun tämän toiminnon aktivoi lämmittimen asetuksista, saa auton puhaltimen puhaltamaan ulkoilmaa sisälle autoon. Kun auton sisällä seisonutta kuumaa ilmaa saadaan korvattua ulkoilmalla, jää ilmastoinnille vähemmän töitä viilentää auto sopivaan lämpötilaan

Nykyisin suosituista sähkö- ja hybridiautoista löytyy usein myös esi-ilmastointitoimintoja, joilla autoa voidaan viilentää jo latauksen aikana. Silloin ajoakuista riittää virtaa pidempään toimintamatkaan.

Näin jäähdytät auton tehokkaimmin

Kun lähtee liikkeelle, kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajaa hetki ikkunat auki, jolloin kuumennut ilma vaihtuu tehokkaasti viileämpään.  Tuulettamisen jälkeen varmista, että autosi ilmastointilaitteen jäähdytystoiminto on kytketty päälle. Ilmastoinnin viilennystoiminto on merkitty kojelautaan yleisimmin joko AC, A/C tai *-symbolilla. Jos tässä nappulassa palaa valo, jäähdytys on päällä.

Täysautomaattisesti ilmastoidusta autosta löytyy ilmastointilaitteen käyttöpaneelista AUTO-nappula. Useimmissa autoissa tämän seurana on myös AC MAX -nappula, jolla ilmastointilaitteen saa toimimaan täydellä teholla. Täydellä teholla automatiikka säätää sisään tulevan ilman lämpötilan kylmimmälle mahdolliselle asetukselle sekä puhallustehon täysille. Ilma ohjataan yleensä tuulilasille ja kasvoille, joissain autoissa myös osittain jalkatilaan. AC MAX -nappulan painaminen uudelleen kytkee aikaisemman ilmastoinnin asetuksen takaisin päälle.

Manuaalisella ilmastoinnilla varustetun auton saa viilennettyä tehokkaimmin kääntämällä ilmanlämmön asetuksen viileimmälle ja kytkemällä puhalluksen täysille. Ilma kannattaa ohjata tuulilasille mukavuus- ja terveyssyistä: täysillä ikkunalle puhaltavasta ilmastoinnista riittää viileää ilmaa myös ohjaamoon ilman että niskasi saa vetoa. Kun auto on hieman jo viilentynyt, voit kääntää ilmantuloa myös kasvoille ja jaloille, omien mieltymysten mukaan.

Sisäilman kierrätystä ei kannata kytkeä päälle, tai jos se automaattisesti menee päälle, on suositeltavaa painaa se pois päältä. Ulkoilman 25-asteinen ilma on helpompi viilentää kuin auton sisällä kiertävä 50-asteinen ilma.

Auton ilmastointilaitteen huolto – näin tunnistat huoltotarpeen

Auton ilmastointilaite vaatii säännöllistä huoltoa, sillä esimerkiksi laitteen kylmäaineesta voi haihtua jopa 10 prosenttia vuosittain. Näin ollen melko uusissakin 3–5-vuotiaissa autoissa ilmastoinnin teho on saattanut laskea merkittävästi, mikäli ilmastointilaitteen kylmäainetta ei ole tarkastettu ja täydennetty tarvittaessa.

Kylmäaineen lisäys ei kuitenkaan ole ainoa ilmastointilaitteen toimintaan vaikuttava tekijä. Sisälle puhaltava tunkkainen haju tai ikkunoiden jatkuva huurtuminen voivat kieliä siitä, että ilmastointijärjestelmä kaipaa perusteellisempaa puhdistusta.

Ilmastoinnin kennoon kondensoituu vettä, kun se kuivaa auton sisälle tulevaa ilmaa ja olosuhteista riippuen tuo vesi saattaa jäädä seisomaan kennolle pitkiksikin ajoiksi antaen hyvän kasvualustan bakteereille ja sienikasvustolle. Nämä puolestaan voivat aiheuttaa tunkkaisen tai muuten epämiellyttävän hajun kantautumisen aina matkustamoon saakka. Ratkaisu vaivaan on järjestelmän puhdistus ja desinfiointi, joka onnistuu yleensä esim. ilmastoinnin kylmäainetäytön yhteydessä.

Myös auton raitisilmasuodatin tulee vaihtaa säännöllisesti. Sillä tärkeä merkitys autosi sisäilman laatuun.

Ilmastointia on syytä käyttää myös talvella

Ilmastointilaitteen käyttäminen säännöllisesti myös talviaikaan pitää laitteen paremmassa kunnossa ja auttaa välttämään käyttämättömyydestä johtuvat huoltotarpeet.

Käyttämättä jäänyt ilmastointi edistää ilmastointilaitteessa olevien tiivisteiden kuivumista, joka voi aiheuttaa vuositasolla jopa 25 prosentin ilmastointiaineen hukkaa. Talvella auton ilmastoinnin käyttö vaatii muutaman plussa-asteen toimiakseen, joten helpointa tämä on suorittaa esimerkiksi kelien niin salliessa tai lämpimästä parkkihallista lähdettäessä. Automaattisen ilmastointilaitteen ollessa kyseessä, ilmastoinnin voi yleensä pitää päällä ympäri vuoden.

Awux toivottaa virkeitä ja turvallisia hellekelien ajokilometrejä! Jos jotain kuitenkin sattuu, Awux auttaa! Lähimmän korjaamosi löydät täältä.